Prawa e-konsumenta
Jak się okazuje konsument nie zawsze ma prawo do sprawdzenia zawartości zamówionej paczki, zanim jeszcze potwierdzi jej odbiór. W polskim prawie nie występuje żaden przepis, który uprawnia odbiorcę do takiego zachowania. Zakłada się, że za ewentualne uszkodzenia paczki przed momentem jej odbioru, odpowiada firma przewozowa. Po dostarczeniu jej na miejsce ta odpowiedzialność przechodzi na odbiorcę. Nie można zatem wymagać od przewoźnika, aby zawsze godził się na sprawdzanie dostarczonych paczek.
Kiedy można otworzyć paczkę przy kurierze?
Odbiorca zaraz po odebraniu paczki staje się odpowiedzialny za stan jej zawartości. Jeżeli po odbiorze zauważy uszkodzenia, ma prawo do złożenia reklamacji z oddzielnym protokołem do firmy kurierskiej. Należy to uczynić w przeciągu 7 dni od dniu odbioru przesyłki. Niektóre firmy wydłużają okres zwrotu. Paczka pozostaje jednak w rękach odbiorcy, który jest zobowiązany do uiszczenia opłat wynikających z umowy przewozu. Takie rozwiązanie nie dla każdego wydaje się zatem satysfakcjonujące. Istnieje jednak pewno odstępstwo od tych zasad. Jeżeli odbiorca w momencie przekazania paczki, zauważy ewidentne ślady jej uszkodzenia to może poprosić o jej otwarcie. Wówczas kurier musi się dostosować do jego żądań. Niektóre firmy przewozowe umożliwiają swoim klientom sprawdzenie paczki przed potwierdzeniem odbioru, jak np. epaka.pl. Warto sprawdzać, czy istnieje taka możliwość jeszcze przed wyborem sposobu dostawy.
Napisz komentarz
Komentarze