Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 12:32
Reklama
Reklama baner reklamowy word biała podlaska

Ocalić od zapomnienia kolejową tradycję

Kolejna edycja festynu"Kolej dawniej i dziś" odsłoniła przed zebranymi historię kolei, której istnienie w naszym regionie zapoczątkowała myśl Leopolda Kronenberga. Sentymentalnym świadectwem przeszłości była towarzysząca spotkaniu tematyczna wystawa fotografii Adama Trochimiuka, znanego i cenionego fotoreportera z Białej Podlaskiej.
Ocalić od zapomnienia kolejową tradycję

Po raz czwarty miłośnicy kolejnictwa i osoby pragnące zachować kolejową tradycję naszego regionu spotkały się na festynie zorganizowanym przez Stowarzyszenie Bugowiaki, Fundację "Spróbuj ponownie z nami" i Urząd Miasta Terespol.

Odnowiony dworzec PKP w Terespolu stanowił idealne miejsce do wykładów i wspomnień. – Terespol to nie tylko handel czy Straż Graniczna, ale przede wszystkim kolej. Nasze miasto położone jest na ważnym szlaku. Obecnie przez Terespol w kierunku Małaszewicz jeżdżą ogromne składy pociągów również z Chin, czyli reaktywowany jest szlak jedwabny. A pamiętam jeszcze parowozy, z kominów których wędrował dym, i którymi jako dziecko jeździłem z mamą do sklepu komercyjnego w Warszawie po wędlinę – opowiadał burmistrz Terespola Jacek Danieluk.

Historia kolei w naszym regionie sięga drugiej połowy XIX wieku. Odcinek drogi warszawsko-terespolskiej został oddany w 1867 roku. – Leopold Kronenberg, bankier i milioner z Warszawy, był bardzo przewidujący. Ocenił, że poprowadzenie torów na wschód będzie sprzyjało wywozowi wyrobów z zachodu na chłonny rynek rosyjski. Pomysł ten cały czas go nie opuszczał. W końcu poprzez podstawionego człowieka, bo wcześniej naraził się władzom, urzeczywistnił swoje zamiary i otrzymał koncesję na budowę tej drogi – wyjaśnił Jacek Rutkowski, pracownik PKP Intercity.

O tym, jak budowa kolei wpłynęła na rozwój miejscowości, opowiedziała wnuczka zawiadowcy, Ewa Lipowiecka z Chotyłowa. Wcześniej Antoni Paszkowski wygłosił prelekcję na temat bezpieczeństwa sterowania ruchem pociągów i wyjaśnił, jak zmieniało się wnętrze lokomotywy, które obecnie przypomina kokpit samolotu.

Cały artykuł znajdziesz w papierowym i elektronicznym wydaniu Słowa nr 49.

Sylwia Bujak

 

Powiązane galerie zdjęć:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: AndrzejTreść komentarza: To nie było fatalne tylko nędzne kpiny z kibiców a Pan trener od kilku meczu nie ma żadnej koncepcji na gręData dodania komentarza: 20.05.2024, 08:29Źródło komentarza: Porażka w niedzielne południeAutor komentarza: jaTreść komentarza: ruscyData dodania komentarza: 18.05.2024, 20:58Źródło komentarza: Trwa drugi dzień akcji gaśniczej lasu w Wiskach. Czy to podpalenie?Autor komentarza: zodowolonyTreść komentarza: Super, koniec obstrukcji, niech nie wracaja.Data dodania komentarza: 18.05.2024, 20:52Źródło komentarza: Biała Samorządowa kończy dotychczasową działalnośćAutor komentarza: Clark GriswaldTreść komentarza: Brakuje najważniejszej informacji: czy Łoś był trzeźwy. Brakuje też innej, kto został ukarany mandatem karnym? Łoś, leśniczy, nieboszczyk przed zarejestrowaniem zgonu w USC?Data dodania komentarza: 17.05.2024, 14:54Źródło komentarza: Tragiczny finał zderzenia z łosiem. Nie żyje mężczyznaAutor komentarza: Rafuś Bezpłodny MyśliwyTreść komentarza: Jest tych łosiów zatrzęsienie . Dlaczego ta cała zgraja Myśliwców (myśliwych ) nie strzela do Łosiów a ich mięso nie wpier*ala w kiełbasy ? Zapewne dlatego , że mięso łosia jest nie dobre na kiełbasy lepiej sptrzelić sarenkę i dziczka . Nie strzelają dlatego , że jest zakaz strzelania do łosi ale jest też zakaz strzelania do jeleni patrząc przez noktowizor a niektórzy strzelają . Dlatego jeżdzę w nocy przez tereny leśne max 60 km/h .Data dodania komentarza: 17.05.2024, 12:55Źródło komentarza: Tragiczny finał zderzenia z łosiem. Nie żyje mężczyzna
Reklama
Reklama