Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 21:54

Czy samochód zabytkowy musi mieć OC?

Pojazdy zabytkowe cieszą się coraz większą popularnością. Nie chodzi tylko o zadbane maluchy czy polonezy z lat 90., ale także o auta sprzed 50 czy 70 lat, a nawet starsze nietypowe samochody. Dla jednych to wielka pasja, dla innych tylko chęć pokazania się lub dobra inwestycja. Czy jednak taki pojazd trzeba ubezpieczyć – zwłaszcza jeśli stoi głównie w garażu? Sprawdźmy to!
  • 17.06.2021 12:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Czy samochód zabytkowy musi mieć OC?

Zasady związane z obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej są proste. Masz obowiązek raz do roku wykupić polisę OC na zarejestrowany samochód. Dlatego jeśli szukasz ubezpieczenia, to znajdziesz je w parę minut na https://mubi.pl/ubezpieczenie-samochodu/kalkulator-oc-ac/.  

Ubezpieczenie OC zabytkowego auta

Każdy poruszający się po drogach samochód musi być ubezpieczony. Jeśli nie spełnisz tego obowiązku, to czeka Cię kara, która jest już naliczana za jeden dzień przerwy ubezpieczeniowej. Dodatkowo w razie spowodowania szkody, odpowiedzialność spadnie na Ciebie, co może być bardzo kosztowne! 

A co w takim razie z zabytkowymi pojazdami? W końcu nie są to samochody używane na co dzień. Czy w takim razie właściciel takiego auta musi kupić na nie OC, czy w tym wyjątkowym przypadku można je sobie darować?

Ustawodawca zdawał sobie sprawę, że pojazdów zabytkowych nie można traktować tak samo jak zwykłych aut, dlatego w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych zapisano, że nie trzeba ich ubezpieczać na 12 miesięcy. Czy jak to wygląda w praktyce?

Właściciel może na pojazd zarejestrowany jako zabytkowy wykupić ubezpieczenie OC krótkoterminowe, które nie może obowiązywać krócej niż 30 dni. Należy jednak pamiętać, że takie ubezpieczenie nie przedłuża się automatycznie. Ubezpieczyciele oferują specjalne polisy na samochody zabytkowe, dlatego w celu otrzymania takiej oferty, należy skontaktować się z wybraną firmą – wyjaśnia Tomasz Sowa redaktor w mubi.pl. 

Jak ubezpieczenie krótkoterminowe OC na zabytkowy samochodów jest wyliczane? Ubezpieczyciele stosują dwa sposoby:

  • określają stałą cenę ubezpieczenia na 30 dni,
  • wyliczają ją na podstawie danych o pojeździe i właścicielu samochodu.

Dlaczego ubezpieczenie krótkoterminowe to dobre rozwiązanie dla zabytkowych samochodów? Zazwyczaj pojazdy takie spędzają w garażach większość roku. Dopiero w sezonie letnim, kiedy jest ładna pogoda, ich właściciele jeżdżą nimi na zloty i pokazy. Nie ma więc sensu płacić za OC przez cały rok. Pamiętaj jednak, że taki pojazd musi być zarejestrowany jako zabytek! 

Które auta mogą zostać uznane za zabytkowe?

Nie każdy samochód, który jest wiekowy, można zarejestrować jako zabytkowy. Aby to zrobić, auto takie musi:

  • być wyprodukowane co najmniej 25 lat temu,
  • dodatkowo jego produkcja musi być zakończona od przynajmniej 15 lat,
  • składać się z co najmniej 75% oryginalnych części.

Jeśli wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione, to nie powinno być problemów z zarejestrowaniem takiego pojazdu jako zabytkowy. Jednak młodszy samochód również może zostać za taki uznany przez rzeczoznawcę. Aby tak się stało, auto musi:

  • mieć unikatową konstrukcję,
  • jest istotnym przykładem rozwoju motoryzacji,
  • związane jest z ważnymi wydarzeniami (sportowymi, historycznymi lub było używane przez osobę, która w powszechnej świadomości jest kimś wyjątkowo ważnym),
  • jest oryginalnie wykonane lub odnowione (odrestaurowane),
  • zostało wiernie odtworzone z wykorzystaniem technologii, która była stosowana w okresie jego produkcji.

W przypadku większości właściciele aut najprostszą drogą do zarejestrowania samochodu jako zabytkowy jest poczekanie owe 25 lat. Właśnie na polskich drogach możemy zobaczyć Fiaty 125p żółtymi tablicami rejestracyjnymi – takie otrzymują pojazdy zabytkowe.

Formalności związane z zabytkami

Aby zarejestrować samochód jako zabytkowy należy dopełnić kilku formalności. Najpierw trzeba otrzymać wpis do rejestru zabytków, który wymaga opinii rzeczoznawcy z zakresu techniki samochodowej. To on wydaje kartę ewidencyjną samochodu, którą nazywa się także białą kartą. Dokument ten zostaje wysłany między innymi do wojewódzkiego konserwatora zabytków – ocenia on pojazd. 

Jeśli auto spełni warunki, to konserwator wystawi zaświadczenie, z którym należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Tam sprawdzona zostanie zgodność z warunkami technicznymi pojazdów zabytkowych. Niestety wcześniej trzeba przedstawić wniosek o dokonanie takiego sprawdzenia – to skomplikowany dokument, więc zaleca się, by przygotował go rzeczoznawca. 

Na stacji po dopuszczeniu do ruchu, właściciel auta otrzyma odpowiednie zaświadczenie, z którym będzie musiał udać się do wydziału komunikacji. Więcej informacji na temat zabytkowych samochodów znajdziesz w poradniku https://mubi.pl/poradniki/rejestracja-i-ubezpieczenie-samochodu-zabytkowego/

Warto także zwrócić uwagę, że zabytkowe samochody nie muszą przechodzić kolejnych badań technicznych, a koszt całej rejestracji to 700 zł. 

Materiał zewnętrzny