Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 4 maja 2024 08:15

Wyróżnij się na rynku już dzisiaj — postaw na wyrazistą osobowość marki!

Wyróżniamy na rynku dwa typy marek. Pierwszą jest marka, która przedstawia swoim klientom produkty bądź usługi, świetnie zaspokaja konkretne potrzeby, jednak nie robi nic ponadto.
  • 19.07.2023 08:43
Wyróżnij się na rynku już dzisiaj — postaw na wyrazistą osobowość marki!

Drugi typ to marka charakteryzująca się wyrazistą osobowością, którą klienci i konsumenci są w stanie pokochać. Z czego to może wynikać? Zwykle jest to efekt tego, iż marka dostarcza, poza produktami i usługami, unikalnych doświadczeń, wiedzy, wchodzi też w dialog z klientem. Sprawdźmy więc, czym jest osobowość marki, jak wypracować sobie taką osobowość oraz jakie korzyści płyną z tego, że marka będzie ją posiadać?

Osobowość marki — co to takiego?

Osobowość marki — to pojęcie jest mocno związane z człowiekiem, a dokładniej z jego osobowością. Ludzka osobowość to inaczej względnie trwała właściwość stanowiąca bazę indywidualnych różnić w zachowaniu. Przecież każdy z nas jest inny, każdy człowiek ma inny, oryginalny zestaw cech, które składają się na jego osobowość — temperament, płeć, upodobania, wiek, charakter czy role społeczne.

 

Jeśli chcemy w najprostszych słowach określić, czym jest osobowość marki, możemy powiedzieć, iż jest to jej charakter. Marka może być poważna, silna, delikatna, przyjazna, przebojowa, kompetentna. Typów osobowości jest więcej, o czym powiemy w dalszej części artykułu.

Jakie typy osobowości marki możemy wyróżnić?

Jakie cechy można przypisać marce? Jaka może być jej osobowość? Jeniffer Aaker, bazując na wielu badaniach, stworzyła Skalę Osobowości Marek. Oto kilka typów osobowości, które zostały wyróżnione w kwestionariuszu badaczki:

  • Marka przyjazna — do głównych cech należą: rodzinność, łagodność, szczerość, radość. Takim typem marki jest Coca-cola lub Ikea. 
  • Marka solidna — kojarzy się klientom z fachowością, lojalnością, niezawodnością, uczciwością, autentycznością i wytrzymałością. Doskonałymi przykładami są marki Microsoft oraz IBM.
  • Marka stylowa — można powiedzieć, iż jest to marka olśniewająca, współczesna, odnosząca sukces, oryginalna i ekscytująca. Chanel czy Bentley to marki idealnie wpisujące się w ten typ.
  • Marka silna — Old Spice czy Harley-Davidson to doskonałe przykłady tego typu osobowości. Cechy charakterystyczne to szorstkość, twardość, męskość, odwaga, przywództwo, pewność siebie czy poszukiwanie przygód. 

Archetypy osobowości marki - 12 wzorców, z których można skorzystać

Typy osobowości wyróżnione przez Jeniffer Aaker to nie wszystko. Do określenia typu osobowości marki można użyć także archetypów bazujących na dwunastu wzorcach. Oto one:

  • Niewinny — cechy charakterystyczne to dobroć, odpowiedzialność społeczna, dbałość o środowisko naturalne. Taka osobowość może przenosić klienta w świat pierwszego zakochania się, beztroskiego dzieciństwa, sentymentu. Przykłady: Walt Disney, Dove.
  • Towarzysz — marka miła, sympatyczna, niewychylająca się przed szereg, może trwać przy kliencie w codziennych, prostych sytuacjach. Przykłady: Żabka, Ikea.
  • Buntownik — rzuca wyzwanie przeciwnikom, nie boi się własnego zdania, kwestionuje status quo, jest oryginalny. Przykłady: Harley-Davidson, Marlboro.
  • Czarodziej — bez problemu przenosi w inny świat, sprawia, że klient przeżywa coś w sposób niezwykły. Przykłady: RedBull.
  • Kochanek — celem takich marek jest sprawianie przyjemności. Cechy charakterystyczne to wodzenie na pokuszenie, umiejętności uwodzicielskie. Przykłady: Alfa Romeo, Lindt.
  • Mędrzec — w tym przypadku charakterystyczne jest zamiłowanie do badań, wiarygodność, bycie autorytetem w dziedzinie. Przykłady Dr Irena Eris (podpowie, jak prawidłowo dbać o cerę), IBM (doradzi w tematach technologicznych).
  • Opiekun — cechy charakterystyczne to troskliwość, gwarancja bezpieczeństwa. Najczęściej tak kreują się wszelkie marki ubezpieczeniowe i nie tylko. Przykłady: Volvo, Gerber, Pampers.
  • Kreator — tworzy piękno, chce zostawić coś po siebie, dodaje wartość, wyraża siebie poprzez tworzenie innowacyjnych rozwiązań. Przykłady: marki wizjonerów, np. Steva Jobsa, Elona Muska.
  • Bohater — jest wojownikiem pełnym odwagi, energii i siły. Nie podaje się. Przykłady: Adidas, Nike i inne firmy sportowe.
  • Dusza towarzystwa — uśmiech, radość, poczucie humoru, a czasem nawet postać showmana to cechy charakterystyczne tego archetypu. Przykłady: Virgin, Fanta, Skittles.
  • Władca — ma ugruntowaną pozycję, rządzi twardą ręką, może być kojarzony z prestiżem i ekskluzywnością. Najczęściej są to marki o długoletniej tradycji. Przykłady: Chanel, Dior.
  • Odkrywca — miłośnik ryzyka, poznawania świata, zwalczania nudy i odkrywania nowych rzeczy. Przykłady: Old Spice, Jeep.

Na jakie korzyści można liczyć, nadając marce osobowości?

Nazwa marki oraz jej osobowość to bardzo ważne aspekty, na które należy zwrócić uwagę, chcąc stworzyć długoletni biznes rezonujący z klientami i konsumentami. Przyłożenie się do zbudowania, wykreowania odpowiedniej osobowości to mnóstwo korzyści, wśród których wyróżniamy:

  • ograniczone możliwości łatwej podróbki,
  • wyznaczenie kierunków działań marketingowych,
  • zwiększona sprzedaż,
  • wyróżnienie na tle konkurencji,
  • pokazanie “ludzkiej twarzy”, dzięki czemu marka może zostać pokochana przez miliony.

 

Jak widać, stworzenie własnej marki to nie wszystko. Trzeba ją jeszcze odpowiednio wykreować, aby cieszyć się licznymi korzyściami. W dobraniu odpowiedniej nazwy oraz wykreowaniu osobowości może Ci pomóc nazwane.pl!

--- Artykuł sponsorowany ---