Przyczyny
Przyczyn pisku hamulców może być przynajmniej kilka. W dużej mierze jest to uzależnione od rodzaju hamulców, w jakie wyposażony jest rower. Jeśli chodzi o hamulce tarczowe problemem jest dość często brud na tarczach. Zaś w przypadku hamulców szczękowych komplikacje może stanowić zła regulacja bądź kończące się już klocki. Jednakże podobnie jak w przypadku modeli tarczowych, sprawcą może okazać się brud w obrębie tarcz.
Piszczące hamulce rowerowe mogą występować również w trakcie deszczu. Dlaczego? Dostająca się woda na obręcze lub tarcze będzie powodować pisk. Póki woda nie odparuje, problem prawdopodobnie nie ustąpi.
Sposoby na piszczące hamulce
Pierwszą z czynności, które należy wykonać jest gruntowe przeczyszczenie całego układu hamulcowego. Jeśli oczyszczanie nie pomoże, najpewniej zdobędziemy wiedzę na temat wady, który występuje w układzie. Najczęstszą z przyczyn jest po prostu zaniedbanie regularnej konserwacji co sprawia, że brud wraz z mieszaniną wody i smaru będzie generować nieprzyjemny dźwięk.
Nieco trudniejszym do usunięcia problemem są różnego rodzaju tłuste zanieczyszczenia przedostające się w okolice układu hamulcowego. Powstają one najczęściej w momencie awarii rowerów wyposażonych w układ hydrauliczny.
W przypadku poważniejszych usterek, niekiedy konieczna jest wymiana zużytego elementu. Często wiąże się to ze sporym wydatkiem, który można jednak zrealizować nieco taniej korzystając z licznych sklepów internetowych oferujących elementy do rowerów. Świetnym przykładem może okazać się platforma https://iroman.pl/Hamulce-rowerowe-c32.
Niekiedy konieczna jest regulacja hamulców, przeważnie w momencie ich złożenia. To również może mieć wpływ na powstawanie pisku w przypadku hamulców tarczowych. Podczas składania nie można zapominać o tym, by przypadkiem nie dotknąć ich brudnymi rękoma.
Hamulce szczękowe
W przypadku hamulców szczękowych, pierwszym etapem konserwacji jest ich dokładne oczyszczenie, a następnie prawidłowe wyregulowanie. Istotne jest także zwrócenie uwagi na stan klocków. Muszą one posiadać specjalne "rowki" odprowadzające wodę oraz brud. W przypadku braku "rowków" niezbędna jest wymiana. Ważny jest także fakt, by nie przegapić momentu, gdy konieczna jest wymiana. Może to narazić kierowcę na dodatkowe koszty w postaci wymiany obręczy koła.
Po sprawdzeniu klocków hamulcowych, dokładnie je konserwujemy, a następnie regulujemy. Ważne jest ustawienie na prawidłowej wysokości- powinny one przylegać do obręczy koła w chwili hamowania. Nie mogą one także wychodzić poza obręcz koła, ani pod nią. Może to skutkować nierównomiernym i szybszym zużyciem klocków.
Podsumowanie
Reasumując, piszczące hamulce rowerowe są często występującym problemem wśród rowerzystów. Rozwiązanie w takich przypadkach wydaje się dość proste. W większości sytuacji wystarczy odpowiednio dbać o rower, jego regularną konserwację. Niekiedy jednak konieczna będzie po prostu wymiana zużytego elementu z układu hamulcowego, co także jest zrozumiałą rzeczą.