Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 11:19
Reklama
Reklama

Odwołany lot lub wycieczka - jak odzyskać pieniądze? Poznaj swoje prawa

Sezon turystyczny w pełni. Niestety przez pandemię spowodowaną koronawirusem niektóre z naszych urlopowych planów mogą zostać nagle pokrzyżowane. Sprawdź, jak dochodzić swoich praw w przypadku anulowanego lotu lub unieważnionej wycieczki turystycznej.
Odwołany lot lub wycieczka - jak odzyskać pieniądze? Poznaj swoje prawa

Autor: fot. iStock

Chargeback

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne, to jeden z najskuteczniejszych sposobów odzyskiwania pieniędzy, zarówno od linii lotniczych za niezrealizowany lot, jak i od hotelu lub biura turystycznego za odwołane wczasy. Należy pamiętać, że z tej usługi możemy skorzystać tylko, gdy transakcji dokonaliśmy przy użyciu karty płatniczej. W przypadku niezrealizowania zakupionej przez nas usługi, za którą zapłaciliśmy w ten sposób, czy nieotrzymania zamówionego towaru, sprawę musimy zgłosić w banku, który taką kartę nam wydał. Cały proces reklamacji odbywa się pomiędzy bankiem i agentem rozliczeniowym. My, jako właściciele karty płatniczej, co do zasady nie bierzemy udziału w tym procesie.

Voucher czy pieniądze?

W przypadku odwołanego lotu, pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za bilet, jeśli nie życzy sobie skorzystać z lotu alternatywnego oferowanego przez linię lotniczą lub jeżeli takiego lotu mu nie zaoferowano. W związku z pandemią i słabą sytuacją linii lotniczych, podmioty bardzo często oferują swoim pasażerom jedynie vouchery, które mogą zostać wykorzystane podczas dokonywania nowej rezerwacji. Polityka ta jest jednak niezgodna z prawodawstwem europejskim. Dodatkowo takie vouchery często nie dają pasażerom żadnej gwarancji. Oznacza to, że jeśli linie lotnicze ogłoszą upadłość, pasażerowie tracą w tym momencie swoje pieniądze. Prawnie linie lotnicze, nawet w trakcie pandemii COVID-19, zobowiązane są do zwrotu kosztów w ciągu 7 dni od dnia odwołania lotu. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego, w przypadku całkowitego anulowania lotu, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić pasażerom jedną z opcji do wyboru:

  • zwrot pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni (w przypadku, gdy pasażer decyduje się odstąpić od umowy),
  • zmianę planu podróży, czyli alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie albo lot w innym terminie dogodnym dla pasażera (w miarę dostępności wolnych miejsc) na tej samej trasie, w takich samych lub podobnych warunkach  przewozu (w tym również za pośrednictwem innej linii lotniczej lub innym środkiem transportu),
  • dodatkowo, pasażerom przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 euro w przypadku lotów do 1500 km, przez 400 euro w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km, aż po 600 euro dla lotów dalszych.

Oczywiście są pewne haczyki. Pasażer nie ma prawa do zwrotu kosztów za odwołany lot, jeśli:

  • o odwołaniu lotu został poinformowany co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem i otrzymał propozycję lotu alternatywnego, z którego skorzystał, 
  • odwołanie zostało ogłoszone między 14 a 7 dniami przed planowaną datą odlotu, a pasażerowi zaoferowano nowy lot odlatujący nie więcej niż 2 godziny przed planowanym czasem oraz przylatujący do miejsca docelowego nie później niż 4 godziny po planowanym oryginalnym czasie przylotu,
  • linia lotnicza poinformowała pasażera o odwołaniu na mniej niż 7 dni przed odlotem i zaoferowała nowy lot odlatujący nie więcej niż godzinę przed planowanym odlotem oraz przylatujący nie później niż dwie godziny po planowanym oryginalnym czasie przylotu.

Rzecznik Praw Pasażerów

O prawa pasażerów w Polsce dba Rzecznik Praw Pasażerów. Wniosek do niego może złożyć każdy poszkodowany pasażer linii lotniczych. Szczególnie, gdy próba rozwiązania sporu z przewoźnikiem (np. poprzez złożenie reklamacji) zakończyła się niepowodzeniem. Należy pamiętać, że taki wniosek należy złożyć przed upływem roku od daty lotu.

Z uwagi na bardzo dużą liczbę wniosków składanych do Rzecznika, liczoną w tysiącach i ograniczone zasoby kadrowe do ich rozpatrywania, informujemy, że czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosków jest wydłużony. Wnioski są rozpatrywane zgodnie z kolejnością wpływu. Aktualnie rozpatrywane są wnioski złożone w grudniu 2019r. i styczniu 2020r.” – czytamy w komunikacie z 30 lipca zamieszczonym na oficjalnej stronie Rzecznika Praw Pasażerów.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Zabezpieczeniem dla turystów korzystających z wypoczynku organizowanego przez biura podróży jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Fundusz ten daje pewność, że w sytuacji niewypłacalności danego biura, klient wróci do kraju bezpiecznie, a także odzyska 100 proc. kosztów wykupionej wycieczki. Dotyczy to również wakacji odwołanych z powodu COVID-19. Tu forma płatności nie ma żadnego znaczenia. Zabezpieczeniem na wypadek niewypłacalności objęty będzie każdy klient niezależnie od tego, w jaki sposób zapłacił za wczasy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
News will be here
KOMENTARZE
Autor komentarza: AnnaTreść komentarza: Bardzo użyteczny artykuł na temat ważności witamin w zimowych miesiącach! Warto również pamiętać, że w okresie mniejszej ekspozycji na słońce, odpowiednia suplementacja, jak ta z witaminą D, może znacząco poprawić naszą odporność oraz samopoczucie. Warto sprawdzić różne opcje suplementacji na https://malinacasino.online/, gdzie znajdziesz nie tylko porady zdrowotne, ale i rozrywkę.Data dodania komentarza: 25.04.2024, 15:41Źródło komentarza: Jakie witaminy przyjmować zimą? - Zadbaj o odpornośćAutor komentarza: JózefTreść komentarza: Szkoda tylko, że na Placu Wolności osoby starsze i niepełnosprawni nie mają przystanku autobusowego, teraz będą ekoautobusyData dodania komentarza: 25.04.2024, 10:08Źródło komentarza: Są pieniądze na bialską megainwestycję komunikacyjnąAutor komentarza: czy TTreść komentarza: I TEN jest KontroląSpołeczną ... Łódzki wie o nim? Trzymajta, pęknę ze, nie wiem z czego. O "pękli mi na samym tyli, maniuszka moja Maniuszka". Doktora zatrudnił, "Litewskiełło". Te proste numery, już nie działlają. Panie Prezydencie. GrzechKaina.Data dodania komentarza: 25.04.2024, 09:30Źródło komentarza: Pisał petycje. Teraz zrecenzuje władzę na bloguAutor komentarza: czyt.Treść komentarza: Zwyczajowo przyjęty? Czyli powiszone HWG (hannagronkiewitzwaltz). Pani Katarzyno, My pomożemy. Wydawało się, że Policja COŚ porawia. Ale gdzie tam. Nie ma drastycznych zatorów JUŻ. Jednak nie o to chodzi. Ludzie mieszkają, żyją. Co mnie obchodzi, problemy jakiejś KOLEJKI (której, zreszta, nie ma, paptrz w Białej na Obwodnicy= NIE MA). Przeciez można po rozumie i dobroci. Wiecie, jak tam działki podrożały : D? Patologio Administracyjna, weźcie się do pracy, weźcie się. A, Policja: pytajcie Kolegów miejscowych, "co i jak". Przyjeżdzacie z Lublyna z Kielc ... i nic nie wiecie. A czasami trzeba. Obyśmy nie musieli pomagać.Data dodania komentarza: 24.04.2024, 15:26Źródło komentarza: Mieszkańcy Dobrynia Dużego: W tym chaosie nie da się żyć!Autor komentarza: M1Treść komentarza: W końcu Strefa Płatnego Parkowania stanie się faktem po kilku latach opóźnienia. Nareszcie.Data dodania komentarza: 24.04.2024, 14:46Źródło komentarza: Są pieniądze na bialską megainwestycję komunikacyjną
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama