Dlaczego akustyka w biurze jest tak ważna?

  • 22.05.2018, 15:00
  • Grupa Tipmedia
Dlaczego akustyka w biurze jest tak ważna?
Rozwiązania techniczne zastosowane przy projekcie biurowca oraz aranżacja jego wnętrz mają niebagatelny wpływ na komfort i wydajność pracy. Jednym z głównych czynników utrudniających wykonywanie obowiązków może być zła akustyka. Jak się przed tym ustrzec?

Zapewnienie pracownikom dobrego środowiska dźwiękowego to konieczność. Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje norma PN-B-02151-4:2015-06, tzw. norma akustyczna. Rozporządzenie jest pierwszym w Polsce aktem prawnym dotyczącym akustyki pomieszczeń, regulującym warunki techniczne, jakie muszą spełniać budynki użyteczności publicznej. Decyzja ministra infrastruktury dowodzi, że świadomość wpływu hałasu na zdrowie i samopoczucie pracowników jest coraz większa. Troska o dobrą akustykę wpisuje się też w coraz bardziej popularny well building standard – zdrowy trend promujący projektowanie budynków wpływających pozytywnie na zdrowie i samopoczucie ich użytkowników.

Hałas niszczy zdrowie

Hałasu nie należy lekceważyć. Przekroczenie 65dB (zalecanego w przepisach BHP natężenia hałasu w pomieszczeniach biurowych) przyczynia się do pogorszenia samopoczucia pracowników. Po co najmniej 8 godzinach w złych warunkach akustycznych pracownicy stają się rozdrażnieni i zestresowani. Wywołany przez hałas stres jest z kolei przyczyną innych dolegliwości. Należą do nich między innymi bóle głowy, zwiększone ciśnienie krwi, a nawet zaburzenia układu nerwowego czy obniżenie odporności.

Dobra akustyka to same korzyści

Jak pisze Julian Treasure, autor książki Sound Business, 70% pracowników sądzi, że ich wydajność wzrosłaby, gdyby w przestrzeni biurowej było mniej. Wyeliminowanie uciążliwego hałasu sprawia także, że pracownicy stają się bardziej kreatywni. Nawet jeśli są zmuszeni przerwać wykonywane zadanie, powrót do pracy i stanu koncentracji w dobrym środowisku dźwiękowym zajmuje im mniej czasu niż wśród nieznośnego szumu. Dzięki dobrej akustyce pracownicy mogą realizować wyznaczone cele z dużą precyzją. Wzrost ich wydajności i kreatywności przynosi korzyści całej firmie – nie chodzi przecież o to, by pracować długo, lecz by robić to efektywnie.

Z hałasem można walczyć

Niepożądane dźwięki w biurze mają wiele źródeł, dlatego walka z hałasem powinna być prowadzona kilkoma metodami. W najpopularniejszych obecnie biurach typu open space pracę nad poprawą warunków akustycznych warto rozpocząć od podzielenia przestrzeni na kilka stref, w tym przeznaczoną do relaksu i cichej pracy. Ścianki akustyczne sprawiają, że uciążliwe stukanie w klawiaturę, rozmowy współpracowników czy dźwięki telefonów staną się mniej uciążliwe. Firma AJ Produkty, specjalizująca się w wyposażeniu biur, ma w swojej ofercie wiele rodzajów ścianek zróżnicowanych pod względem rozmiarów i materiałów. Sprzedawane przez nich ścianki dźwiękochłonne ustawiać można zarówno na podłodze, jak i na biurkach. W walce z hałasem pomocne są również nowoczesne budki akustyczne, które z powodzeniem zastępują sale konferencyjne. Nieco większego nakładu czasu wymaga zamontowanie na ścianach i suficie specjalnych paneli akustycznych.

Pogłos w pomieszczeniach biurowych pomoże również wyeliminować wyłożenie podłogi wykładziną. Choć często kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich rozwiązań technicznych na etapie projektu budynku (np. izolacji w kanałach wentylacyjnych), pracownicy odczują poprawę już po wprowadzeniu kilku prostych zmian organizacyjno-administracyjnych. Warto na przykład zainwestować w sprzęt elektroniczny spełniający normy akustyczne oraz umieścić hałaśliwe urządzenia w wydzielonym pomieszczeniu.

Zwalczanie hałasu powinno być wspólnym celem zarówno pracodawców, jak i pracowników. W dobrym środowisku akustycznym obie te grupy szybko zauważą różnicę pomiędzy pracą wśród uciążliwych dźwięków a efektywnym wykonywaniu obowiązków w ergonomicznym otoczeniu.

Grupa Tipmedia
Podziel się: