Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Poniedziałek, 8 sierpnia 2022 12:20
Reklama

Mieszkanie jest tyle warte, ile ktoś zechce zapłacić

Na co zwrócić uwagę, sprzedając nieruchomość? Na to pytanie odpowiada agent Północ Nieruchomości w Białej Podlaskiej Tomasz Łukaszuk w swoim e-booku „Sam sprzedam”. Mówi w nim m. in. o wycenie nieruchomości.
Mieszkanie jest tyle warte, ile ktoś zechce zapłacić

Wycena nieruchomości w kontekście sprzedaży mieszkania jest bardzo ważna. – Najprostszy sposób na zrobienie wyceny to kontakt z rzeczoznawcą, który za odpowiednią opłatą zbierze dane, zbada mieszkanie i określi wartość nieruchomości. Przełoży się to na cenę, jakiej realnie możesz żądać. Kontakt z rzeczoznawcą jest niezastąpiony, gdy prowadzone jest postępowanie spadkowe, starania o kredyt, itp. – mówi Tomasz Łukaszuk.

Wyceniarki on-line

Kolejnym wyjściem jest przeglądanie lokalnych ofert, szukanie podobnych i porównywanie. – Tutaj ważnym jest, by wiedzieć, że ceny ofertowe często brutalnie weryfikuje rynek. Według oficjalnych statystyk Narodowego Banku Polskiego od transakcyjnych różnią się one od 5 proc. do nawet 20 proc. W przypadku mieszkań w popularnej lokalizacji można skorzystać z płatnych narzędzi, jakimi są wyceniarki on-line. Jest to wiarygodne źródło informacji, o ile w bliskiej okolicy jest wiele danych do porównania – radzi agent. Można także skorzystać z pracy zorientowanego w regionie pośrednika. – Choć może bardziej precyzyjnym będzie sformułowanie „w regionie, w którym znajduje się twoja nieruchomość”, ponieważ nawet najbardziej fachowy pośrednik w stolicy, będzie musiał podjąć szereg działań, które ma za sobą już agent, pracujący w danym terenie – zaznacza Tomasz Łukaszuk. 

Oddziel emocje od biznesu

– Niestety, kupujący nie będzie pytał, czy z miejscem było związane twoje dzieciństwo, jak ważne chwile dla ciebie się wydarzyły, czy ile pracy zostało włożone, żeby to tak wyglądało. Sentymenty musisz zastąpić parametrami i statystyką. Jak ważnym to jest elementem w sprzedaży mówi fakt, że doświadczony pośrednik nie sprzedaje sam swojej nieruchomości – zaznacza Tomasz Łukaszuk. Dobrze też ustalić grupę docelową, wśród której znajduje się potencjalny klient, określić możliwości budżetowe oraz alternatywy, jakie posiada. Musimy wiedzieć, czy go stać na założoną przez nas kwotę i jak duży ma wybór. Istotne jest też, kto jest twoim sąsiadem i kto może szukać mieszkania w tej akurat okolicy. Ważne jest też, jakie cechy naszej nieruchomości mogą być pomocne dla kawalera, a a jakie dla rodziny z dziećmi czy przedsiębiorcy. Wreszcie, jakie nabywca ma możliwości finansowe i zdolność kredytową. 

Parametry decydujące przy sprzedaży mieszkania 

1. Lokalizacja. Jeżeli mieszkanie leży na wschodnich obrzeżach miasta, sprawdź ceny mieszkań także na zachodzie, północy i południu. Spróbuj zlokalizować podobne osiedle, układ komunikacyjny i weź pod uwagę wszystkie cechy, które można porównać z Twoją nieruchomością.

2. Standard wykończenia. Jeśli masz mieszkanie do odświeżenia, warto wiedzieć, że konkurujesz z deweloperami, którzy oferują nieruchomość do własnej aranżacji, bez podatku od czynności cywilnoprawnych i często niższy czynsz. W przypadku nowego mieszkania sytuacja jest prostsza – zorientuj się w cenach takich mieszkań, deweloperzy nie ukrywają cen i parametrów w swoich ogłoszeniach.

3. Parametry techniczne. Pierwsze piętro jest wyżej wyceniane niż ostatnie piętro bez windy. Winda w bloku ze zsypem zwiększa wartość nieruchomości, położonej na wyższych piętrach. Parter w tej sytuacji będzie najtańszy. Małe mieszkanie na parterze na starym osiedlu bez windy jest często poszukiwane przez starsze osoby.

4. Powierzchnia. Jeśli masz mieszkanie, powyżej 70 mkw. to porównaj wartość z cenami niewielkich domów o podobnym standardzie wykończenia. Powierzchnia jest dodatkowym argumentem, ale nie najważniejszym – jeśli masz 3 pokoje na 50 metrach, to uzyskasz wyższą cenę, niż mając na tym samym metrażu 2 pokoje.


Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklamareklama Wschodniego Banku Spółdzielczego w Chełmie
Reklama
Reklama