Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:04
Reklama
Reklama
Reklama

Samochody w Polsce są wyjątkowo sprawne techniczne. To... niedobrze

W Polsce stosunkowo niewiele samochodów nie przechodzi przeglądów technicznych. To i dziwne i niepokojące, jeśli spojrzeć choćby na sąsiednie Niemcy.
Samochody w Polsce są wyjątkowo sprawne techniczne. To... niedobrze
W 2024 roku stacje diagnostyczne w Polsce przeprowadziły ponad 22 miliony badań technicznych pojazdów. Spośród nich aż 97,86 proc. zakończyło się wynikiem pozytywnym. Negatywny wynik uzyskało 473 962 pojazdów

Autor: Canva

W 2024 roku stacje diagnostyczne w Polsce przeprowadziły ponad 22 miliony badań technicznych pojazdów. Spośród nich aż 97,86 proc. zakończyło się wynikiem pozytywnym. Negatywny wynik uzyskało 473 962 pojazdów. 

Czy przeglądy aut to tylko czysta fikcja?

Statystyki obejmujące zarówno badania okresowe, jak i dodatkowe – np. po wypadkach czy wymianie drogomierza – wskazują, że w Polsce zaledwie 1 na 45 samochodów nie przechodzi badania technicznego. Tymczasem w Niemczech takich aut jest aż 1 na 5 (20,6 proc.). Nawet w starszych grupach wiekowych pojazdów (12-13 lat) niemieckie stacje wykazują więcej nieprawidłowości, bo aż w przypadku 28,1 proc. aut. 

Wyniki są tym bardziej zastanawiające, jeśli wziąć pod uwagę, że średni wiek samochodu w Polsce to 17 lat, czyli o 4 lata więcej niż za Odrą. W związku z tym niski odsetek negatywnych wyników przeglądów w Polsce rodzi pytania o jakość badań technicznych.

To może być przyczyną niskiej liczby niezaliczonych przeglądów

Opłata za badanie techniczne jest pobierana z góry i nawet jeśli samochód nie przejdzie przeglądu, opłata nie zostanie zwrócona. 

Doprowadza to do sytuacji, w której diagności unikają wystawiania wyników negatywnych, ponieważ nie chcą zniechęcać klientów. Dlaczego? Bo stacje kontroli pojazdów rywalizują na rynku, a w takim układzie wygrywa ten, kto przymknie oko na drobne usterki. 

Innym problemem jest chaos w Centralnej Ewidencji Pojazdów – błędy w danych technicznych pojazdów są jedną z głównych przyczyn niezaliczonych badań.

Sięgną głębiej do kieszeni kierowców

Od ponad 20 lat stawki za badania techniczne w Polsce pozostają na tym samym poziomie. Branża diagnostyczna domaga się waloryzacji cen, sugerując stawki rzędu 260-280 zł za badanie. Jednocześnie trwają prace nad zaostrzeniem przepisów, w tym wprowadzeniem obowiązkowych szkoleń dla diagnostów oraz dokumentacji zdjęciowej podczas przeglądów. 

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zmiany, które mające poprawić jakość badań i wyeliminować z ruchu niesprawne pojazdy. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Fan Bmw 19.01.2025 22:47
Proszę mi wytłumaczyć jak może być sprawny ponad 15 letni śrut BMW zwany potocznie gruzem. Jak może być sprawny gruz z przebiegiem 300.000 km ? Jak może być sprawny taki złom dajmy na to BMW ? Skoro te BMW gruzy 15 letnie i starsze z przebiegiem ponad 300.000 km są takie sprawne do dlaczego Niemiec się ich pozbywa ? Sprawny to może być BMW nowe z salonu lub kilkunastoletnie .... tak do 15 lat a nie jakieś 15 letni ramol zwany podocznie Gruzem , Siepem , Śrutem z rocznika 2010 i starsze z przebiegiem ponad 300.000 km. Sprowadzone od Helmuta po 2 Niemcach i 3 Turasach . Przecież takie ponad 15 letnie BMW z rocznika 2010 roku i starsze są to graty , ramole które zostawiają 4 ślady i są klepane u Cześka w stodole na klepisku . BMW to jest nowe z salonu lub kilku letnie a nie jakiś siep z rocznika 2010 i starsze z przebiegiem ponad 300.000 tysięcy .

lajk 20.01.2025 11:40
a ty czym jezdzisz? autobusem czy rowerem?

klepak Klepany 20.01.2025 12:35
Kolego nie tylko roczniki 2010 i niżej to są klepaki spawane . U nas na wsi taki jeden zespawał Beemkę z 3 innych Beemek . Z rocznika 2013 czyli 12 letnie i ktoś mu tego ramola zarejestrował i podbił badania . Klepią i szpachlują te Beemki na potęgę .

Żeliwny Edek 25.01.2025 02:39
"Proszę mi wytłumaczyć jak może być sprawny ponad 15 letni śrut BMW (...) z przebiegiem 300.000 km ?" Ano może być sprawny, jeśli jest na bieżąco serwisowany. Ty zapewne jeździsz i nic nie naprawiasz dopóki motor nie stanie albo koła nie odpadną, dlatego twój ograniczony umysł tego nie ogarnie.

Maczo Picu 19.01.2025 14:55
Tylko dobra guma i porządne gumowanie na komisariacie czynią cuda. Każdy diagnosta musi poznać smak gumy na milicji. Lać gumą ile wlezie i zrobić lewatywę gumową gruszką. Należy przegumować całą Polskę, od morza do Tatr. Lać zimnym końcem. Ścieżka zdrowia na milicji uczy rozumu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama