Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 15:27
Reklama baner reklamowy word biała podlaska
Reklama

Czystość to jedna z głównych trosk w każdej restauracji. Jak o nią zadbać?

Możemy utyskiwać na ilość formalności, jakie trzeba załatwić otwierając dowolny lokal. Gastronomii nie sposób jednak traktować podobnie jak wielu innych dziedzin handlu czy usług – zaniedbania w obszarze bezpieczeństwa sanitarnego stanowią wszak bezpośrednie zagrożenie dla konsumentów. Możemy być pewni, że wieść o nim rozniesie się po okolicy lotem błyskawicy, zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych. Może to być problem nie mniejszy, niż zastrzeżenia sanepidu. Uniknijmy więc jednego i drugiego.
Czystość to jedna z głównych trosk w każdej restauracji. Jak o nią zadbać?

Kiedy może pojawić się u nas sanepid? Jakie mogą być konsekwencje?

Zazwyczaj kontrola jest zapowiedziana i może odbyć się najwcześniej siedem dni od momentu doręczenia zawiadomienia. Powinna być prowadzona w obecności właściciela lokalu bądź upoważnionej osoby przez niego wyznaczonej. Sytuacja zmienia się jednak, kiedy stwierdzone zostanie bezpośrednie zagrożenie zdrowia, życia lub środowiska naturalnego. Wówczas inspektorzy mogą odwiedzić nas w dowolnym momencie i przeprowadzić kontrolę mimo nieobecności osób zarządzających lokalem. Doręczywszy upoważnienie i okazawszy legitymację służbową, mają prawo zajrzeć w każdy kąt i do każdego urządzenia oraz do środków transportu.

W zakresie ich uprawnień jest ponadto przesłuchiwanie pracowników i weryfikacja ich znajomości przepisów sanitarnych oraz pobieranie próbek do badań i sprawdzenie dokumentów. Mogą żądać udostępnienia wszelkich danych. Należy pamiętać, że odmowa, a także niewpuszczenie kontrolera czy utrudnianie mu czynności w inny sposób zagrożone jest karą grzywny, aresztu lub ograniczenia wolności.

Odpowiedzialność za wszelkie uchybienia, niezależnie od tego, kto jest ich winien, spada na właściciela lokalu. W razie mniej poważnych nieprawidłowości otrzyma on mandat w wysokości do 500 zł. Jeśli ponowna kontrola (po siedmiu dniach) wykaże, że nie zostają one usunięte, będzie on wyższy. W przypadku poważniejszych zagrożeń ryzykujemy grzywnę i inne wspomniane już kary. Urzędnicy mogą też nakazać remont. Jeśli zaś stwierdzą, że dana działalność zagraża zdrowiu lub życiu, mają prawo natychmiast zamknąć lokal. Restaurator, u którego wykryto nieprawidłowości, poniesie też koszty kontroli.

Zadbaj o odpowiednie procedury i wyposażenie, a nie będziesz obawiał się kontroli

Nie ma tu miejsca na przypadek – należy wyznaczyć konkretne czynności, które wykonywane będą w trakcie pracy, po jej zakończeniu danego dnia, a także okresowo. Regularne czyszczenie zarówno pomieszczeń, jak i stołów i innych przestrzeni roboczych, a także narzędzi i urządzeń to jedno z najważniejszych zadań. Uwagi wymagają też wszelkiego rodzaju naczynia. Już dawno minęły jednak czasy pracowników cierpliwie myjących góry talerzy. Jednym z wymogów sanitarnych jest dziś posiadanie gotowej do użytku zmywarki gastronomicznej z funkcją wyparzania. O tym, jak duży jest dziś ich wybór, można przekonać się np. przeglądają ofertę firmy Resto Quality. Warto zadbać o dobranie urządzenia ściśle odpowiadającego potrzebom konkretnej kuchni. Taka inwestycja to znacząca oszczędność energii, wody i czasu.

Czystość to jedno. Kolejne istotne zadanie, to właściwe gospodarowanie zasobami magazynowymi, alby wyeliminować ryzyko sięgania po przeterminowane lub przechowywane w niewłaściwych warunkach. To istotne zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa, jak i ekonomii – warto więc opracowywać stosowne procedury.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZamów prenumeratę tygodnika Słowo Podlasia na 2026 rok
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama