Powiat radzyński: Puścili autobusy na razie do stycznia

  • 15.09.2020, 13:37
  • Joanna Danielewicz
Powiat radzyński: Puścili autobusy na razie do stycznia
Od września na terenie powiatu pojawiły się nowe połączenia komunikacyjne. To dzięki decyzji z czerwca, gdy radni powiatu zdecydowali się skorzystać z rządowej oferty dofinansowania połączeń lokalnych. Nie wiadomo jednak jak sytuacja będzie wyglądała w przyszłym roku. bo z zapowiedzi wynika, że dotacja z budżetu państwa ma znacząco zmaleć. Czy powiat utrzyma nowe linie?

Możliwość utworzenia nowych połączeń komunikacji zbiorowej w terenie ze wsparciem dotacji państwa pojawiła się już w ubiegłym roku. To dzięki ustawie o "Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej", która weszła w życie 18 lipca 2019 r. W ubiegłym roku na wsparcie samorządów w tworzeniu nowych linii przeznaczono 300 mln zł, a na kolejne lata 800 mln zł w skali kraju.

Z rocznym poślizgiem
W pilotażowym dla projektu roku powiat radzyński nie uruchomił dodatkowych linii. Wówczas okazało się, że oferta dopłat do wozokilometra była dla powiatu za skromna. - Spotkałem się z wójtami gmin powiatu radzyńskiego, by temat przedyskutować. Okazało się, że mamy sześć propozycji modyfikacji tras. Zainteresowane były gminy Czemierniki, Ulan – Majorat, Wohyń i Komarówka Podlaska – mówi Szczepan Niebrzegowski, starosta radzyński. Starostwo jako lider przedsięwzięcia zastrzegło, że gminy mają partycypować w kosztach przewozów. – Ustne deklaracje gmin nie wchodziły w grę. Chcieliśmy mieć to na papierze w formie porozumienia. Takie natomiast wójtowie mogliby zawrzeć po tym, jak zatwierdziłyby to odpowiednimi uchwałami rady gmin. Czasu było mało, samorządy musiałyby na szybko zwoływać sesje rad. Ostatecznie takich zgód na piśmie nie otrzymaliśmy – mówił wówczas starosta.

Przede wszystkim jednak słychać było głosy, że warto poczekać i zobaczyć jak program przyjmie się w innych samorządach, bo i kwota oferowana przez państwo nie była mocno atrakcyjna. W pierwszym roku była to złotówka do wozokilometra. Ze wstępnych wyliczeń wynikało, że koszt utrzymania do końca roku zaplanowanych linii w powiecie radzyńskim wyniósłby ponad 0,5 mln zł., przy dofinansowaniu z dotacji rządowych rzędu 120 tys. zł. (...)

Cały artykuł przeczytacie w papierowym i elektronicznym wydaniu Słowa Podlasia, z 15 września

Joanna Danielewicz

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Słowo Podlasia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (Domaniewska 17/19/133, 02-672) jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe