Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Środa, 17 sierpnia 2022 22:15
Reklama

Planuję długie życie: Ruch to zdrowie

Ruch i aktywność fizyczna pomagają w profilaktyce chorób nowotworowych, zwłaszcza jeśli są podejmowane systematycznie. Jak dowodzą badania, regularne ćwiczenia (nawet przez 20-30 minut dziennie) zapobiegają pojawieniu się wielu chorób związanych z nadwagą i otyłością. A takie przypadłości są drugim (zaraz po paleniu papierosów) najważniejszym czynnikiem zwiększającym ryzyko występowania chorób nowotworowych. Siedzący tryb życia zwiększa ryzyko nowotworu, a regularne ćwiczenia mogą uchronić nas przed rakiem. Planując długie życie, nie można o tym zapominać, gdyż każda aktywność fizyczna jest ważna.
Planuję długie życie: Ruch to zdrowie
Autor: fot. pixabay.com/poglądowe

Im dłużej siedzisz, tym gorsze zdrowie

Nawet przy pracy umysłowej i biurowej nie wolno ciągle siedzieć w miejscu przez 8 czy więcej godzin. Naukowcy zbadali, jak nawyki ruchowe wpływają na zagrożenie zdrowia u pracujących przez wiele godzin przy komputerze czy kasie sklepowej. Okazało się, że dla pozostających w miejscu przez 6 godzin ryzyko przedwczesnej śmierci było o 29 proc. mniejsze niż dla siedzących przez 10 godzin dziennie.

Trzeba się zatem ruszać w trakcie pracy i poza nią, bo zamiana jednej godziny siedzenia na lekką aktywność fizyczną (jak spacer czy sprzątanie) zmniejsza zagrożenie dla życia o 18 proc., a przy większym wysiłku nawet o 42 proc. Brak codziennego ruchu, odpowiednich nawyków i siedzący tryb życia przekładają się na stan zdrowia i są przyczyną wielu chorób. Dlatego warto się podnieść z fotela choć na chwilę, a im więcej się ruszamy, tym lepiej dla zdrowia.

Po co aktywność fizyczna?

Wysiłek fizyczny sprawia, że jesteśmy silniejsi, wytrzymalsi i bardziej odporni na zmęczenie. Poprawia nastrój w ciągu dnia, korzystnie wpływa na zachowanie smukłej sylwetki i odpowiedniej masy ciała. Nawet umiarkowany ruch obniża poziom cukru we krwi i poziom trójglicerydów, zmniejsza zły cholesterol (LDL), a podnosi jego dobrą odmianę (HDL). Pozytywnie wpływa na naczynia krwionośne, zapobiega krzepnięciu krwi, przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów i zatorów.

Jak dowodzą lekarze, podejmując aktywność fizyczną w naszym codziennym życiu, obniżamy ryzyko zachorowania na: raka jelita grubego, raka piersi, raka trzonu macicy i raka prostaty, a w przypadku raka płuca nawet o ponad 20 proc. Wysiłek fizyczny sprzyja namnażaniu komórek mózgowych i ich lepszemu połączeniu, zmniejsza ryzyko demencji i choroby Alzheimera, a także rozładowuje stres. Uwalnianie endorfin podczas ćwiczeń poprawia samopoczucie, zwiększa poczucie własnej wartości i zapobiega depresji.

Zalecenia WHO

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), niezbędna dawka aktywności fizycznej dla dzieci i młodzieży szkolnej (5-17 lat) powinna wynosić co najmniej godzinę albo dłużej dziennie. Znacznie lepiej, jeśli dzieci i młodzież ruszają się intensywnie, dużo ćwiczą i biegają, gdyż zapobiegają otyłości, która dodatkowo zwiększa ryzyko zachorowania na wiele poważnych chorób.

Z kolei dla dorosłych (18 – 65 lat), zdaniem WHO odpowiednią dawką jest 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez 5 dni w tygodniu albo 20 minut intensywnego ruchu przez 3 dni w tygodniu. Niekonieczne jest sportowe zacięcie, bo można zacząć od spacerów czy używania schodów zamiast windy, a następnie stopniowo zwiększać wysiłek w miarę poprawy ogólnej kondycji. W zależności od sprawności, upodobań i zainteresowań (także bliskich i przyjaciół) można wybrać bieganie, jazdę na rowerze, pływanie, aerobik, tenis, wędrówki górskie czy gry zespołowe.

Osoby powyżej 65 roku życia również powinny zadbać o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej, dostosowanej do możliwości i stanu swojego zdrowia.Należy pamiętać, że dbanie o utrzymanie i poprawę koordynacji ruchowej w tym wieku jest niezwykle istotne. Jest jednym z kluczowych czynników łagodzących wpływ wieku. Aktywność fizyczna jest równie ważna od dzieciństwa do późnej starości. Dlatego wybór między spacerem, pracą w ogródku i na działce a spędzaniem czasu przed telewizorem czy komputerem powinien być oczywisty.

Lepszy nastrój, sen, a nawet seks

Poza utrzymaniem odpowiedniej wagi, ruch zapobiega wielu chorobom (jak nadciśnienie, cukrzyca czy rak) i ogranicza ryzyko przedwczesnej śmierci. Aktywność fizyczna poprawia nastrój i dodaje energii, dlatego należy ją podejmować nie później niż 5 godzin przed planowanym snem. Wówczas łatwiej będzie zasnąć, a sen będzie lepszy, gdyż intensywne ćwiczenia tuż przed snem mogą zbyt mocno pobudzić.

Badania wskazują, że aktywność dodaje wigoru obu płciom i zdecydowanie poprawia jakość życia seksualnego, także z powodu lepszego samopoczucia i akceptacji dla swojego wyglądu. Poza tym, ruch, sport i aktywny wypoczynek sprzyjają nawiązaniu i odnowieniu kontaktów z innymi ludźmi, wspólnemu spędzaniu czasu z bliskimi i przyjaciółmi w przyjemnym otoczeniu, bez względu na to, czy idziemy na spacer do lasu, odbywamy górską wędrówkę, gramy w koszykówkę, pływamy czy bierzemy razem lekcje tańca.

 

Chcesz wiedzieć więcej, szukasz informacji na temat bezpłatnych badań, wejdź na www.planujedlugiezycie.pl lub zadzwoń na bezpłatną infolinię 800 190 590. Infolinia jest czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Jesteś pracodawcą? Dbasz o zdrowie swoich pracowników? Weź udział w programie PracoDawca Zdrowia. Więcej informacji na stronie: planujedlugiezycie.pl zakładka PracoDawca Zdrowia.

Kampania społeczna „Planuję długie życie” realizowana w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020-2030, finansowana ze środków Ministra Zdrowia.

 


Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaStudnie wiercone, pompy ciepła, deszczownie, nawodnienia, tel. 508 046 239, 504 320 592
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: afvacTreść komentarza: https://c.mi.com/thread-4132535-1-0.html https://c.mi.com/thread-4132542-1-1.html https://c.mi.com/thread-4132548-1-1.html https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-155839/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-155830/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-155833/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-156056/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-156051/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-156048/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-156093/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-156083/ https://www.hihonor.com/global/club/topicdetail/topicId-156072/ https://www.geany.org/p/P4Iw3/ https://ide.geeksforgeeks.org/66a44cfc-aa07-48ba-9bde-992937f20a3e https://pastelink.net/sho2a3x7 https://dotnetfiddle.net/VAojEXData dodania komentarza: 17.08.2022, 21:06Źródło komentarza: Policjanci uczą dzieci, jak bezpiecznie spędzać wakacjeAutor komentarza: jimmysinghTreść komentarza: https://sway.office.com/s/kuEh0cl09aI9ugKi/embed https://sway.office.com/s/2iIjgj4pBnUqpu4X/embed https://sway.office.com/s/6j1qwcV7tuOhBoE8/embed https://sway.office.com/s/Usen9bwDMhMlSnod/embed https://sway.office.com/s/MtQHnugUkZo3bP2O/embed https://sway.office.com/s/SLZhEIATAVh6FZDK/embed https://sway.office.com/s/VxSNzuSbDzbTJzYc/embed https://sway.office.com/s/q3jBenxzehHyxfan/embed https://sway.office.com/s/FD6haMpmMfPJFwNk/embed https://sway.office.com/s/vBkZkIdPpNBlsx7t/embed https://sway.office.com/s/1JXLtTqUdBWZgKxg/embed https://sway.office.com/s/YPHZ8kVXfWiWkVaB/embed https://sway.office.com/s/EWmBd8dNYkqIdydA/embed https://sway.office.com/s/d81ZJLKfwgTA0S39/embed https://sway.office.com/s/VaTnkhM4HyXGW2Wt/embed https://sway.office.com/s/3pmZy1puu1EaEcHL/embed https://sway.office.com/s/1eo8TeSjNFylOUMv/embed https://sway.office.com/s/quk9yQekEZGgouV6/embed https://sway.office.com/s/Ey3FCuy0AuMDoUSl/embed https://sway.office.com/s/6L7bHWL6ZXh3cCXA/embed https://sway.office.com/s/7P6Q6PpAaCR0bmUY/embed https://sway.office.com/s/rPAJO1Fp6Eey1hsN/embed https://sway.office.com/s/H2juFNDrhcFh8COa/embed https://sway.office.com/s/LV4toB5M5JEBilgq/embed https://play.acast.com/s/62fd293efb364900135bf696 https://play.acast.com/s/62fd29df42527e0012883c2c https://play.acast.com/s/62fd2a37455475001244aa14 https://play.acast.com/s/62fd2aa89402f000131c4997 https://play.acast.com/s/62fd2b12fb364900135bfe09 https://play.acast.com/s/62fd2b5f9402f000131c4cc0 https://play.acast.com/s/62fd2bc5455475001244b116 https://play.acast.com/s/62fd2c20f1847400152aef37 https://play.acast.com/s/62fd2cc89402f000131c5381 https://play.acast.com/s/62fd2d27fb364900135c07af https://play.acast.com/s/62fd2d8542527e0012884c70 https://play.acast.com/s/62fd2df7fb364900135c0ac8 https://play.acast.com/s/62fd2e5f6222e90013b84132 https://play.acast.com/s/62fd2eaae0c13d00122982c0 https://play.acast.com/s/62fd2ef2f1847400152afb3c https://play.acast.com/s/62fd2f3e09ab2b0012e721c7 https://play.acast.com/s/62fd2f88fb364900135c1170Data dodania komentarza: 17.08.2022, 20:33Źródło komentarza: Policjanci uczą dzieci, jak bezpiecznie spędzać wakacjeAutor komentarza: ZzzTreść komentarza: Ubespiecz się .Data dodania komentarza: 17.08.2022, 19:42Źródło komentarza: Elmar wydał komunikat. Po pożarze zakład wstrzymał produkcjęAutor komentarza: jimmysinghijTreść komentarza: https://play.acast.com/s/62fcd1d942527e001286afb0 https://play.acast.com/s/62fcd2e409158d0012004b15 https://play.acast.com/s/62fcd3e8419d3f00128aa9b9 https://play.acast.com/s/62fcd4cdbb11e5001353d9ca https://play.acast.com/s/62fcd54d6d257100122c613a https://play.acast.com/s/62fcd59afb364900135a7dda https://play.acast.com/s/62fcd6119402f000131acc93 https://play.acast.com/s/62fcd6509402f000131acdbe https://play.acast.com/s/62fcd6974554750012433077 https://play.acast.com/s/62fcd6ca0bb87a00124d79c6 https://play.acast.com/s/62fcd728bb11e5001353e4ba https://play.acast.com/s/62fcd75d42527e001286c741 https://play.acast.com/s/62fcd7a709ab2b0012e59742 https://play.acast.com/s/62fcd7d245547500124335a2 https://play.acast.com/s/62fcd8540fa0cd0012ac784c https://play.acast.com/s/62fcd893fb364900135a8b9e https://play.acast.com/s/62fcd8df0fa0cd0012ac7ad6 https://play.acast.com/s/62fcd90f0fa0cd0012ac7be0 https://play.acast.com/s/62fcd95af184740015297cb4 https://play.acast.com/s/62fcd98f0fa0cd0012ac7e4fData dodania komentarza: 17.08.2022, 14:14Źródło komentarza: Na prostym odcinku drogi uderzył czołowo w inny samochódAutor komentarza: CzłowiekTreść komentarza: Jaka szczególna ostrożność? Jedzie motocyklem bez uprawnień i to 15latek? Bardzo dobra nauczka dla gówniarza.Data dodania komentarza: 17.08.2022, 12:43Źródło komentarza: Wypadek w Rakowiskach. W zdarzeniu uczestniczył 15-latek
Reklama
Reklama
Reklama