Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 15 maja 2024 20:05
Reklama
Reklama

Rząd inwestuje w most na Krznie. Miasto dostało 29 mln zł

Miasto otrzymało z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dofinansowanie na budowę mostu na rzece Krznie, wraz z dojazdami, w kwocie ponad 29 mln zł. O tej dotacji poinformowali 6 lutego radni miejscy Klubu Zjednoczonej Prawicy. - To dowód, że rząd PiS wspiera lokalne społeczności bez względu, kto rządzi w danym mieście – mówi radny Dariusz Litwiniuk i dziękuje parlamentarzystom PiS za wsparcie radnych ich klubu i skuteczny lobbing na rzecz miasta. Wzywa też prezydenta do przedstawienia planu działania i wskazania źródła wkładu własnego dla inwestycji.
Rząd inwestuje w most na Krznie. Miasto dostało 29 mln zł
O tej dotacji poinformowali 6 lutego radni miejscy Klubu Zjednoczonej Prawicy. - To dowód, że rząd PiS wspiera lokalne społeczności bez względu, kto rządzi w danym mieście – mówi radny Dariusz Litwiniuk

Autor: Joanna Danielewicz

Nowa przeprawa na rzece Krznie to temat, który przewijał się w rozmowach o inwestycjach ważnych dla miasta przez wiele kadencji. Pomysł kiełkował za prezydentury Andrzeja Czapskiego. Przymierzał się do niego później prezydent Dariusz Stefaniuk, w końcu przejął go, jako własną obietnicę wyborczą, prezydent Michał Litwiniuk.

Z tym że most w pierwotnej koncepcji miał być połączony trasą z tunelem pod wiaduktem kolejowym na ul. Lubelskiej. Plany się zmieniły za prezydentury Dariusza Stefaniuka. - Kolej wzięła na siebie finansowanie tunelu, kwestia dojazdów i rozjazdów była w gestii miasta. Z naszych wstępnych orientacji wynikało wówczas, że koszt budowy przeprawy dla ruchu ciężarowego, wyniesie około 100 mln zł. Nie było żadnych programów mostowych, które mogłyby takie inwestycje dofinansować. Za mojej kadencji powstała koncepcja wyjazdu z tunelu w ul. Witoroską, bo dużo bardziej sensowną inwestycją odciążającą centrum miasta z ruchu, była obwodnica wschodnia miasta – mówił pod koniec 2020 roku Dariusz Stefaniuk.

Most - ewaluacja

W budżecie na 2021 rok kwestię budowy mostu urealnił obecny prezydent. Pomimo braku możliwości połącznia go z tunelem, narracja magistratu pozostała taka, że nowa przeprawa odciąży centrum miasta z ruchu. W budżecie na 2021 zapisano wartość mostu w kwocie 20 mln zł. Dokładnie opisano ją wówczas tak: „Inwestycja polega na budowie połączenia mostowego w ciągu ul. Artyleryjskiej i ul. Dalekiej w Białej Podlaskiej, co pozwoli przenieść część ruchu z mostu w ciągu ul. Łomaskiej, której przepustowość osiąga poziom uniemożliwiający swobodny przejazd. Inwestycja połączy dwa odcinki drogi wojewódzkiej nr 812, jednocześnie skracając czas i trasę przejazdu poprzez ominięcie centrum miasta. Planowane nowe połączenie drogowe zwiększy dostępność usług publicznych mieszkańcom osiedli położonych przy samej inwestycji jak i centrum miasta. Planowana inwestycja będzie stanowiła przedłużenie ul. Artyleryjskiej do rzeki Krzny, następnie mostem ruch lokalny zostanie poprowadzony w ul. Daleką, a tranzytowy w ul. Koncertową. Długość nowo wybudowanej infrastruktury wyniesie około 1 km. Inwestycję zaplanowano do realizacji na lata 2021-2023. Szacunkowa wartość całkowita zadania to 19.500.000,00 zł. Na 2021 r. zaplanowano wydatki w kwocie 500.000,00 zł.”

Dodatkowo w grudniu 2020 roku, na sesji budżetowej prezydent Michał Litwiniuk potwierdzał realność szacowanej kwoty, bo inwestycja miała być już trochę skromniejsza, niż pierwotnie reklamowano. – To będzie jednopasmowa droga, nie żaden Golden Gate. Zaangażowałem ludzi znających się na budownictwie mostowym do opiniowania koncepcji i stwierdzili, że 20 mln zł wystarczy – przekonywał radnych Michał Litwiniuk.

W styczniu 2021 roku miasto wyłoniło wykonawcę projektu całej trasy łączącej ul. Warszawską i Koncertową, wraz z mostem. Wartość umowy określono na 294 tys. 585 zł.

Tymczasem w październiku 2021 roku ogłoszono wyniki naboru do rządowego programu Polski Ład, do którego samorządy mogły składać wnioski na dofinansowanie inwestycji na swoim terenie, a wśród wniosków miasta Biała Podlaska pojawił się ten dotyczący mostu na Krznie z kwotą już w wysokości 46 mln 165 tys. zł. Miasto dotacji wówczas nie dostało. Bez odzewu pozostał też, w tym samym mniej więcej czasie składany w Sejmie, wniosek posła Riada Haidara o wsparcie przez państwo kwotą 40 mln zł realizacji tej przeprawy.

Prezydent Białej Podlaskiej i jego zaplecze, z obietnicy wyborczej jednak nie zamierzali zrezygnować. W ubiegłym roku zawiązało się stowarzyszenie „Budujemy most”, przewodniczącym stowarzyszenia został Wojciech Sosnowski, szef gabinetu prezydenta Michała Litwiniuka, wśród członków znaleźli się m.in. radni Koalicji Obywatelskiej i urzędnicy miejscy, pracownicy miejskich spółek. Stowarzyszenie zebrało ponad 3 tys. podpisów pod petycją do rządu o wsparcie finansowe dla inwestycji.

Premier dołożył i co dalej?

W tegorocznym projekcie budżetu na most zapisano 5 mln zł, a jego całkowity koszt oszacowano na 49,3 mln zł. – Złożyliśmy wniosek na dofinansowanie tej inwestycji do ogłoszonego konkursu z Funduszu Rozwoju Dróg w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim, czekamy na jego rozpatrzenie – informował prezydent Michał Litwiniuk, prezentując budżet na 2023 rok.

Wówczas też poprosił o wsparcie inwestycji, ponad partyjnymi podziałami. - Wiem że wniosek został bardzo wysoko oceniony i czeka już na decyzję rządu. Zwracam się szczególnie do posła Dariusza Stefaniuka i senatora Grzegorza Biereckiego o lobbing w tej sprawie. Myślę że wszystkich może pogodzić stanowisko mieszkańców, którzy swoje poparcie dla tej inwestycji wyrazili trzema tysiącami podpisów poparcia dla tej inwestycji - mówił prezydent.

6 lutego radni Zjednoczonej Prawicy zwołali konferencję prasową i poinformowali, że inwestycja związana z budową mostu na Krznie dostała dofinansowanie rządowe. 

- Dla Białej Podlaskiej są to historyczne informacje. Chciałbym poinformować, że drogowa przeprawa na rzece Krzna otrzymała kwotę 29, 342 tys. zł. To przykład, że miasto prowadzone przez prezydenta z PO również dostaje wsparcie rządu PiS – mówi radny Dariusz Litwiniuk.

Przypomina, że jako radni ZP, klub zagłosował za budżetem z wpisaną inwestycją związaną z mostem. - Byliśmy za, bo mieliśmy informacje pierwotnie od prezydenta, że ta inwestycja będzie miała finansowanie i nie będziemy zaciągać zobowiązań, by ją zrealizować. Później okazało się, że ma być realizowana z kredytu, a całość inwestycji to 48 mln zł. W tym momencie mieliśmy obawy, czy nas jako miasto na to stać. Stąd nasz głos niepokoju, który się pojawiał w tym temacie. Dziś chciałbym podkreślić, że dzięki wsparciu rządu, naszemu lobbowaniu u parlamentarzystów i zaangażowaniu posła Dariusza Stefaniuka i senatora Grzegorza Biereckiego, ta inwestycja otrzymała znaczące wsparcie z państwowych funduszy – mówi radny PiS.

Obawy jednak pozostają, bo radni oczekują, że teraz miasto przedstawi im plan działania, który doprowadzi do szybkiego ogłoszenia procedur przetargowych. Chcą też poznać pozostałe źródło finansowania, by zabezpieczyć cały koszt inwestycji. 

- Przy tak potężnym dofinansowaniu oczekujemy od prezydenta zabezpieczenia środków na wkład własny i ogłoszenie jak najszybciej postępowania przetargowego – mówi radny Litwiniuk.

Natomiast Bogusław Broniewicz, przewodniczący rady miasta z klubu radnych Biała Samorządowa zapewnia, że z każdej inwestycji, która powstawać będzie zgodnie z planem i w ramach zabezpieczonych funduszy, się cieszy. - Magistrat wycenił inwestycję w most na 50 mln zł. Dostał dofinansowanie w kwocie 29 mln zł. Więc pytanie teraz brzmi, skąd będzie reszta. Czy to będzie kredyt, czy będą pieniądze z nadwyżki budżetowej? Na razie nic nie wiemy jako radni. Nie widzieliśmy żadnych planów tej inwestycji, nie informowano nas na jakim etapie są przygotowania do niej. To co się ostatnio w tym temacie wydarzyło, to zdjęcie autopoprawką z projektu budżetu na ten rok 4 mln zł z kwoty  zapisanej na most właśnie - mówi Bogusław Broniewicz.

Jak dodaje, za realizacją inwestycji pod tytułem most, był zawsze, bo nie raz powtarzał, że w mieście przepraw przez rzekę powinno być więcej. - Należy jednak mieć z tyłu głowy, że zaciągnięcie kredytu na pozostałą kwotę w ramach środków własnych, jeśli taki byłby pomysł władz miasta, może wpłynąć niekorzystnie na realizację w przyszłości innych inwestycji. Ale czekamy na szczegóły - dodaje Broniewicz.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: StanisławTreść komentarza: Co roku jest gorzej z organizacją tej wspaniałej imprezy.Data dodania komentarza: 15.05.2024, 12:53Źródło komentarza: Bialscy motocykliści zainaugurowali sezonAutor komentarza: TrfTreść komentarza: PRYMASKI - prosze pamietac o feminatywach. To nowoczesne wyksztalcone srodowisko...Data dodania komentarza: 15.05.2024, 09:29Źródło komentarza: Biała Podlaska: Justyna Gorczyca zastępcą prezydentaAutor komentarza: czyt →tTreść komentarza: Brzegowa? Po zapaszku poznasz. Może i jamę tam wykopać (zbiornik kontrolny zrzutu, już wiele razy by był przydatny) Mogą być odporne zwierza w tej wodzie, jakby co. Niekoniecznie małże. Bełkot o ekologii i zielonym i odnawialnych (nie ma energii odnawialnej, chyba, że czegoś z Fizyki mnie nie douczono). Kapiele dla Morsów. Morsy? To tak jak z Monitoringiem w sklepach. Z czasem i zaczął się przydawać: skąd O N Y wiedzieli.Data dodania komentarza: 15.05.2024, 08:31Źródło komentarza: Tężnia solankowa i plaża. Nad Krzną, jak nad morzemAutor komentarza: PstTreść komentarza: Po co piszesz takie rzeczy, byłeś świadkiem, widziałeś jak chłopak zamordował dziewczynę.wstyd.Data dodania komentarza: 15.05.2024, 01:34Źródło komentarza: Nagrywali porno w jedej z galerii handlowychAutor komentarza: Krzysztof od rybTreść komentarza: Jak stężenie soli może wpłynąć na wodę słodkowodną? Szczególnie w przypadku zdemolowania, bo każdy Bialczan wie jakimi obywatelami charakteryzuje się owe osiedle i czy straż miejska na pewno będzie miała odwagę interweniować.Data dodania komentarza: 14.05.2024, 22:41Źródło komentarza: Tężnia solankowa i plaża. Nad Krzną, jak nad morzem
Reklama
Reklama