Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 grudnia 2025 16:34
Reklama
Reklama
Reklama

Nowe autobusy w taborze MZK. Spółka czeka na elektryki

Do bialskiego MZK trafiły trzy nowe niskoemisyjne autobusy firmy Solaris. Spółka miejska zapłaciła za ponad 3 mln zł. Do zakupu dołożyło miasto. Teraz czekamy na 12 autobusów elektrycznych.
Nowe autobusy w taborze MZK. Spółka czeka na elektryki
Do bialskiego MZK trafiły trzy nowe niskoemisyjne autobusy firmy Solaris. Spółka miejska zapłaciła za ponad 3 mln zł. Do zakupu dołożyło miasto

Źródło: Miasto Biała Podlaska (fb)

W zasobach spółki jest obecnie 37 autobusów. MZK sukcesywnie wymienia tabor na coraz nowocześniejszy i spełniający normy środowiskowe. W styczniu ubiegłego roku do zasobu MZK trafił Solaris z napędem spalinowo-elektrycznym. Spółka zapłaciła za niego 1,4 mln zł. Zakup w całości sfinansowany został z pieniędzy własnych MZK. Natomiast wiosną 2022 roku tabor zakładu zasiliły dwa autobusy  MIDI Euro6, pozyskane od Solarisa w leasing na 3 lata. Jeszcze wcześniej do MZK trafiło 5 nowych autobusów  z normą Euro6 marki Scania ze środków z UE w ramach programu zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności. Ich wartość przekraczała 5 mln zł. 

Trzy niskoemisyjne

21 marca spółka pochwaliła się najnowszym zakupem. Za ponad 3 mln zł zakupiła trzy autobusy Solarisa. 

– To autobusy z silnikami normy Euro6, czyli tym co jest najwyższą normą jeśli chodzi o silniki spalinowe. To 12-metrowe autobusy w 100 procentach niskopodłogowe, gwarantujące dostęp bez żadnych progów, w pełni klimatyzowane z pełnym monitoringiem. To co dziś można włożyć do autobusu, tutaj się znajduje – zachwala produkt Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży regionu południowo-wschodniego firmy Solaris.

Do zakupu dołożyło miasto. Z miejskiego budżetu na sfinansowanie transakcji przekazano 700 tys. zł. – Wymieniliśmy już 30 proc. taboru na niskoemisyjny. Tworzymy komunikację przyjazną naszemu środowisku. Kolejnym etapem będzie już zakup autobusów zeroemisyjnych w kolejnych latach. To wypełnienie warunków ustawy o elektromobilności i nasza wola, by miasto było miejscem z niską emisją spalin – mówi prezydent Michał Litwiniuk.

Nowe autobusy mogą pomieścić 90 osób, z 33 miejscami siedzącymi. – Nie są to wprawdzie autobusy zeroemisyjne, ale z najwyższą normą jaką można uzyskać w silnikach spalinowych. Koszt ponad 3 mln zł, to generalnie bardzo dobra cena, jak na taki autobus. Przetarg był w procedurach europejskich, więc każdy mógł startować. Mieliśmy natomiast swoje wymagania i te wymagania zostały spełnione przez firmę Solaris – mówi Krzysztof Trochimiuk, prezes MZK Biała Podlaska. 

Autobusy zeroemisyjne za 1,5 roku

Tymczasem w grudniu ubiegłego minął termin składania ofert w ogłoszonym przez miasto przetargu pn. „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska”. Jego przedmiotem jest dostawa 12 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, z napędem elektrycznym i dostawa oraz montaż ładowarek. Jedyną ofertę przedłożyła firma Solaris, deklarując realizację zamówienia za kwotę 43 099 200,00 zł. 

– Mogą one do nas trafić w przeciągu 1,5 roku, ale jest to przetarg warunkowy, uzależniony od wyników konkursu na pozyskanie dofinansowania. Nie ma jeszcze rozstrzygnięcia konkursu, ale wiemy, że nasz wniosek jest bardzo wysoko w rankingu, więc jesteśmy dobrej myśli – mówi prezes MZK. 

W ogłoszeniu przetargu miasto zaznaczyło zresztą, że : „(…) może unieważnić postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia, jeżeli środki publiczne, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane (…)”.

Obecnie MZK realizuje umowę z miastem obsługując 12 linii autobusowych, ale już wkrótce to się zmieni. – Planujemy komunikację miejską rozwijać. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to w tym roku otworzymy dwie linie, na os. Grzybowa i na os. Podmiejska gdzie autobus będzie jeździł przez nową arterię Armii Krajowej – zdradza plany Krzysztof Trochimiuk. 

Spółce zależy też na powiększaniu zespołu kierowców.  

– W tej chwili mamy wakaty na 4 etatach, a mamy załogę dosyć wiekową. Potrzebujemy młodych kierowców. Namawiamy kobiety i mężczyzn, by robili uprawnienia i zapraszamy do naszej firmy – mówi prezes MZK.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZamów prenumeratę tygodnika Słowo Podlasia na 2026 rok
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama