Trasa kolejowa wiodąca przez powiat radzyński została uruchomiona jako zastępcza, podczas inwestycji prowadzonych osiem lat temu przez PKP PLK. Lokalne samorządy wykazały wielką determinację, by kolej w powiecie pozostała na stałe. Klika lat temu odcinek został włączony przez marszałka Lubelszczyzny do przedsięwzięć w ramach programu Kolej+, które województwo chce realizować dzięki pozyskanym dofinansowaniom rządowym. Dziś stacja Radzyń Podlaski pojawia się na jednej z tras, co do których swoje plany ma PKP IC.
Tu kolej to priorytet
Kolej do powiatu radzyńskiego wróciła w 2017 roku. Wówczas ruch kolejowy został przekierowany na tory wiodące przez Bedlno Radzyńskie na około 2 lata z linii Warszawa-Lublin, która właśnie zaczynała być modernizowana. Gdy w czerwcu 2017 roku na zmodernizowanym peronie władze lokalnych samorządów witały pierwszy pociąg, słychać było już głosy ekspertów, że należy zrobić wszystko, by pociągi na stacji Bedlno Radzyńskie zatrzymać już na stałe. – To, że ten peron tu jest, to wyraz przewagi działania nad zaniechaniem – komentował podczas otwarcia reaktywację linii Józef Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego, wywodzący się z Brzostówca. Tak samo jak zaangażował się wtedy w lobbing na rzecz powstania stacji w Bedlnie, tak wierzył, że inwestycja się utrzyma.

Po 2 latach Kolej rzeczywiście nie wycofała się z przewozów przez stację w Bedlnie Radzyńskim. W 2022 roku natomiast marszałek lubelski Jarosław Stawiarski oraz prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel złożyli wówczas podpisy na 5 umowach z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+. Jedna z umów dotyczyła elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin i opiewała 56,7 mln zł. Realizację przedsięwzięć w ramach tego programu przewidziano do 2029 roku.
Kolejny rozdział na kolejowej trasie
- PKP Intercity ma plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przez małe i średnie miasta. Pierwsza ruszy w grudniu tego roku. Realizacja całego planu będzie możliwa dzięki nowemu taborowi – hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP IC. - PKP Intercity szacuje, że dzięki temu zwiększy się dostępność do pociągów dalekobieżnych dla 3,5 mln Polaków.

Plan zakłada, że w najbliższych latach 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe będzie obsługiwało 12 tras, w tym odcinek kolejowy Warszawa – Hrubieszów przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość. - Pierwsze połączenie jeszcze w tym roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejnym, w 2026 roku, będzie połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które w 2024 PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG. Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 roku, a wszystkie zostaną przekazane przez producenta do końca drugiego kwartału 2029 roku – przedstawia mapę realizacji przedsięwzięcia PKP IC.
Z inicjatywy kolejowego przewoźnika cieszy się wójt gminy Radzyń Podlaski.
- Co to oznacza dla podróżnych korzystających z naszej stacji Radzyń Podlaski? Krótszy czas przejazdu na całej trasie w kierunku do Warszawy i Lublina. Być może umożliwienie dojazdu do stacji Warszawa Centralna i pojawi się nowe połączenie do Zamościa i dalej do Hrubieszowa – wylicza Daniel Grochowski.
Stacja do liftingu
24 września spółka PKP S.A. ogłosiła natomiast listy dworców, które zamierza objąć programem „Dworce przyjazne pasażerom”. Wskazaniem dworców, które znalazły się w sferze zainteresowania spółki poprzedziła analiza ponad 400 lokalizacji. Na listach rankingowych znalazło się 181 dworców – 106 na liście podstawowej i 75 na liście dodatkowej. Zakwalifikowane zostały w ramach czterech komponentów: inwestycyjnego, remontowego, efektywnościowego i turystycznego.
- Nasz nowy program inwestycyjny to nie tylko lista kolejnych obiektów przeznaczonych do modernizacji, ale także zupełnie nowe podejście, dzięki któremu jak najwięcej podróżnych będzie mogło na co dzień korzystać z bezpiecznych, komfortowych i funkcjonalnych dworców kolejowych – Dworców Przyjaznych Pasażerom – mówi Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.

Dworzec w Bedlnie Radzyńskim znalazł się na liście dodatkowej w komponencie inwestycyjnym. - Cieszę się ogromnie, że udało się uwzględnić w tym programie także nasz dworzec. Dziękuję Ministrowi Infrastruktury oraz zarządowi PKP S.A. za tę decyzję, która z pewnością przyczyni się do poprawy komfortu podróżnych i rozwoju naszego terenu – komentuje informacje płynące z PKP S.A. wójt Grochowski
Jak informuje PKP: „Ujęcie dworca w programie DPP i nadanie inwestycji z nim związanej określonego priorytetu wynika z liczby punktów uzyskanych w rankingu. Głównym czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu (bądź nie) danego dworca do programu jest średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji. Innymi aspektami branymi pod uwagę są: przesiadkowy charakter dworca, postoje nie tylko pociągów regionalnych i podmiejskich, ale też dalekobieżnych, potrzeba ochrony dworca jako zabytku, możliwości zagospodarowania po modernizacji, czynniki demograficzne, jak liczba ludności w danej miejscowości czy liczba osób, dla których dana stacja jest najbliższą
CZYTAJ TEŻ:












![Spowodował śmiertelny wypadek. Uciekł z miejsca zdarzenia [VIDEO] Spowodował śmiertelny wypadek. Uciekł z miejsca zdarzenia [VIDEO]](https://static2.slowopodlasia.pl/data/articles/sm-4x3-spowodowal-smiertelny-wypadek-uciekl-z-miejsca-zdarzenia-1764673560.jpg)
![Parczewskie Smaki z Marką Lubelskie [LISTA LAUREATÓW] Parczewskie Smaki z Marką Lubelskie [LISTA LAUREATÓW]](https://static2.slowopodlasia.pl/data/articles/sm-4x3-parczewskie-smaki-z-marka-lubelskie-lista-laureatow-1764579477.png)




Napisz komentarz
Komentarze