Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 05:24
Reklama
Reklama baner reklamowy word biała podlaska
Reklama
Trasa Malewice–Chlebczyn osiągnęła 70 procent

Bug wyzwaniem dla inżynierów. Budowa S19 przekroczyła półmetek

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Malewice–Chlebczyn wchodzi w zaawansowany etap. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace są wykonane w około 70 procentach. Główne konstrukcje inżynieryjne są już gotowe, a trwają roboty wykończeniowe i układanie warstw bitumicznych.
Bug wyzwaniem dla inżynierów. Budowa S19 przekroczyła półmetek
Trasa o długości ponad 25 kilometrów stanie się częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który połączy Białystok z Lublinem i Rzeszowem

Źródło: GDDKiA; zdjęcie z 19 września 2025 r.

– Zakończono główne prace konstrukcyjne na większości obiektów inżynieryjnych. W trakcie realizacji jest jedynie ustój nośny estakady ES-2 prowadzącej na most nad rzeką Bug od strony południowej. Na pozostałych obiektach wykonawca realizuje prace wykończeniowe, tj. wykonywanie izolacji, zasypek, kap chodnikowych. W zakresie robót drogowych na trasie głównej realizowane są warstwy konstrukcyjne jezdni, w tym warstwy bitumiczne z betonu asfaltowego – przekazał nam zespół prasowy GDDKiA.

Na budowie prowadzone są również roboty brukarskie, prace przy profilowaniu i humusowaniu skarp, roboty branżowe oraz prace na miejscach obsługi podróżnych (MOP) i obwodach utrzymania drogi (OUD).

Czytaj też: Utrudnienia na drogach w regionie. Ruch wahadłowy i ograniczenia prędkości

Opóźnienie w granicach kontroli

Odcinek S19 Malewice–Chlebczyn ma długość około 25 kilometrów i przebiega przez dwa województwa – podlaskie i mazowieckie – oraz powiaty siemiatycki i łosicki. Droga biegnie przez gminy Dziadkowice, Siemiatycze oraz Sarnaki. Wartość kontraktu wynosi ponad 655 milionów złotych. Budowa trasy ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miejscowości leżących przy drodze krajowej nr 19. Według GDDKiA, realizacja inwestycji pozwoli zmniejszyć hałas, zanieczyszczenie powietrza i ryzyko wypadków w obszarach zabudowanych, a dla kierowców oznacza skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie bezpieczeństwa. Na terenach zabudowanych przewidziano zastosowanie ekranów akustycznych, które mają ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców.

Choć inwestycja jest realizowana z opóźnieniem, wykonawca deklaruje nadrobienie zaległości. 

– Wykonawca ma opóźnienia w stosunku do harmonogramu, niemniej deklaruje nadrobienie zaległości w okresie zimowym, który nie jest wliczany do czasu realizacji kontraktu – wyjaśnia GDDKiA.

Aktualny, umowny termin zakończenia budowy to 29 kwietnia 2026 roku. Wciąż procedowane są roszczenia wykonawcy, które – jeśli zostaną uznane – mogą ten termin wydłużyć.

Czytaj też: Powiat łosicki. Budowa S19 nabiera tempa [GALERIA ZDJĘĆ]

Bug wyzwaniem inżynierskim

Najtrudniejszym elementem inwestycji jest budowa mostu przez Bug, który składa się z dwóch części: estakady oraz konstrukcji nad samym nurtem rzeki.

– Pewne elementy kontraktu, można traktować jako wyzwanie inżynierskie. Do takich elementów zaliczyć można cały obiekt mostowy nad rzeką Bug, który składa się z estakady wykonywanej metodą nasuwania oraz sam most nad nurtem rzeki wykonany metodą nawisową. Nie należy tego jednak traktować w kategorii utrudnień, tylko wyzwań.  – podkreśla zespół prasowy GDDKiA.

Najtrudniejszym elementem inwestycji jest budowa mostu przez Bugu; źródło: GDDKiA; zdjęcie z 24 września 2025 r.

Zobacz też: Budowa mostu nad Bugiem oraz trasy S19 [GALERIA ZDJĘĆ]

Bez „ślepych” odcinków

Zanim cały odcinek zostanie udostępniony kierowcom, powstaną połączenia z istniejącą siecią dróg krajowych.

– Wykonawca w pierwszej kolejności powinien zapewnić bezkolizyjne poprowadzenie ruchu na przecięciach nowej trasy S19 z drogami DK62, DW690 i DK19. W związku z tym, przed zakończeniem całej inwestycji kierowcom zostaną udostępnione fragmenty dróg zapewniające powyższe połączenia. Na tę chwilę nie jest planowane etapowe udostępnianie trasy głównej – poinformował nas przedstawiciel zespołu prasowego GDDKiA.

Nie są planowane nowe zamknięcia dróg lokalnych. – Oprócz już istniejących tymczasowych organizacji ruchu i objazdów, nie są planowane dalsze zamknięcia dróg lokalnych. Przez cały okres budowy mogą występować mniejsze lub większe utrudnienia przy wyjazdach z budowy oraz w miejscach przebudowy tych dróg – dodał rzecznik prasowy. Zapewnia też, że odcinek Malewice–Chlebczyn zostanie w pełni funkcjonalny po zakończeniu budowy.

– Realizacja innych odcinków nie ma wpływu na termin oddania odcinka Malewice–Chlebczyn. Połączenie nowobudowanej S19 z istniejącą DK19 odbywać się będzie za pomocą ronda i łącznika na końcu realizowanego odcinka. Po zakończeniu budowy cały odcinek będzie oddany do ruchu – poinformował GDDKiA.

Według prognoz Generalnej Dyrekcji, kierowcy będą mogli przejechać całą trasą S19 w województwach mazowieckim i lubelskim przed końcem 2030 roku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama