Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 05:24
Reklama
Reklama
Reklama
Kolejny krok w budowie S19

Kolejny krok w stronę ekspresówki

Po dwóch latach od wniosku złożonego przez GDDKiA wojewoda lubelski wszczął postępowanie w celu wydania decyzji ZRID na odcinek S19 Radzyń Podlaski – Kock.
Kolejny krok w stronę ekspresówki
23 października wojewoda lubelski wydał obwieszczenie dotyczące wszczęcia postępowania administracyjnego dotyczącego wydania decyzji o zezwoleniu na realizację S19 na odcinku Radzyń Podlaski - Kock

Źródło: gov.pl

23 października wojewoda lubelski wydał obwieszczenie dotyczące wszczęcia postępowania administracyjnego dotyczącego wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: „Budowa drogi ekspresowej S19 Białystok - Lubartów, odcinek Międzyrzec Podlaski (koniec obwodnicy) - Kock (początek obwodnicy), Część nr II: Radzyń Podlaski - Kock (początek obwodnicy), długości 18,136 km”. Inwestycja dotyczy odcinka S19 w powiecie radzyńskim i lubartowskim, w gminach: Radzyń Podlaski - Miasto, Radzyń Podlaski, Borki i Kock.

Umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 między Radzyniem Podlaskim a Lubartowem, w tym Radzyń Podlaski – Kock oraz Kock – Lubartów zostały podpisane 15 września 2022. Umowa na budowę tego odcinka została zawarta z firmą Polaqua, gdzie kwota kontraktowa brutto to 626 492 080,65zł.

Zakres inwestycji obejmuje m.in.: budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Radzyń Podlaski – Kock (początek obwodnicy), budowę drogi krajowej DK63 w nowym śladzie na odcinku od istniejącej drogi krajowej w miejscowości Biała do projektowanego węzła Radzyń Podlaski Południe, budowę 2 węzłów drogowych „Radzyń Podlaski Południe” na przecięciu z DK nr 63 oraz węzła „Borki” na przecięciu z drogą powiatową nr 1218L i 1250L, budowę MOP Paszki i MOP Sitno, budowę/przebudowę istniejących dróg gminnych i powiatowych kolidujących z drogą ekspresową, budowę dróg w celu przywrócenia naruszonych połączeń drogowych i zapewnienia dojazdu do nieruchomości, budowę i przebudowę dróg dla pieszych i rowerzystów, budowę 20 obiektów inżynierskich t. j. mosty, wiadukty i przejścia dla zwierząt, budowę systemu odwodnienia terenu, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne, budowę i przebudowę: sieci energetycznych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych.

- Wykonawca inwestycji na odcinku S19 Radzyń Podlaski – Kock złożył do wojewody lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w lipcu 2023 roku. W ramach procedowania wniosku o ZRID Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska przeprowadza obligatoryjnie ponowną ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. W tym konkretnym przypadku wojewoda przekazał materiały do ponownej oceny do RDOŚ we wrześniu 2023 roku, a RDOŚ zakończył ponowną ocenę w czerwcu 2025 roku. Zakończenie ponownej oceny umożliwiło wojewodzie wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID – wyjaśnia dwuletni okres procedowania wniosku w sprawie ZRID, Małgorzata Pawelec-Buras główny specjalista ds. komunikacji w kieleckim oddziale GDDKiA.

Decyzja o wszczęciu procedury prowadzącej do wydania ZRID otwiera kolejny wielomiesięczny etap przygotowań do realizacji przedsięwzięcia w terenie. - Wynikający z przepisów administracyjnych siedmiomiesięczny czas potrzebny na wydanie decyzji ZRID stanowi założenie, ponieważ ostatecznie o przebiegu i czasie trwania procedury decydują niezależne od GDDKiA organy i instytucje – wskazuje Pawelec-Buras.

Istotnym momentem będzie tak naprawdę wydanie decyzji ZRID, które otworzy drogę do kolejnych istotnych etapów inwestycji. - Wydanie decyzji ZRID przez wojewodę umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Termin wydania decyzji określi Wojewoda. Realny termin zakończenia inwestycji będzie można określić po wydaniu decyzji ZRID i po analizie czynników, które wpłynęły na wydłużenie procedury rozpatrywania wniosku. Tym nie mniej zakładamy, że w przypadku tego typu inwestycji, na wykonanie robót potrzebne są co najmniej dwa sezony budowlane. - wyjaśnia przedstawicielka kieleckiego oddziału GDDKiA.

Małgorzata Pawelec-Buras przypomina, że zgodnie z kontraktem wykonawca powinien zrealizować inwestycję w systemie projektuj i buduj ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlany. Czas ten GDDKiA dzieli na konkretne etapy: 10 miesięcy na projektowanie, 7 na miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, 19 miesięcy plus dwa lub trzy 3-miesięczne okresy zimowe na wykonanie robót.

S19, to trasa szybkiego ruchu, która wchodzi w skład szlaku łączącego południe kraju z północą, tworząc trasę Via Carpatia biegnącą przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Warto przypomnieć, że w grudniu 2024 roku wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi ekspresowej S19 od granicy z województwem mazowieckim do obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Długość projektowanego odcinka wynosi 13,7 km. Miesiąc wcześniej wojewoda lubelski wydał decyzję ZRiD na budowę nowej drogi z Lublina do Lubartowa. To również fragment krajowej „19", bardzo istotny dla mieszkańców naszego województwa.

CZYTAJ TEŻ:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama