Finał odbył się 10 grudnia w sali widowiskowej starostwa powiatowego. Podczas 17. edycji konkursu „Czysta Ziemia” starosta bialski Mariusz Filipiuk podkreślił, że tegoroczne działania stały się doskonałą okazją do wyrażenia wdzięczności wszystkim zaangażowanym. Szczególne podziękowania skierował do najmłodszych uczestników.
- Zwracam się do uczniów, którzy z troską i odpowiedzialnością dbają o środowisko. W konkursie wzięło udział 30 szkół z terenu powiatu bialskiego, a łącznie do akcji przystąpiło 3806 uczniów. Dzięki ich wysiłkowi udało się zebrać znaczące ilości odpadów zalegających w przestrzeni publicznej i lasach - mówił starosta Mariusz Filipiuk.
Znaczące liczby
Podczas podsumowania przedstawiono konkretne efekty działań młodzieży, zebrano: ponad 2000 kg baterii i akumulatorów, ponad 7600 kg szkła, blisko 37 000 kg plastiku, ponad 1700 kg aluminiowych puszek, prawie 78 000 kg papieru i tektury, 900 sztuk tonerów drukarskich, ponad 4500 kg nakrętek do butelek, ponad 8500 kg złomu oraz ponad 26 900 kg zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. - Są to imponujące ilości odpadów, które dzięki uczestnikom trafiły tam, gdzie powinny, zamiast zanieczyszczać środowisko - przekazał Mariusz Filipiuk.
Starosta wyrazy wdzięczności skierował również do nauczycieli i opiekunów koordynujących działania uczniów oraz do przedstawicieli Lasów Państwowych, którzy wspierają inicjatywę. Podkreślił także rolę Wydziału Ochrony Środowiska starostwa bialskiego ze szczególnym wyróżnieniem jego dyrektora, Przemysława Bierdzińskiego, koordynującego przebieg akcji. Podziękowano również komisji konkursowej za trud włożony w ocenę prac i wyników.
Szkoła Podstawowa w Wólce Dobryńskiej od wielu lat aktywnie uczestniczy w konkursie „Czysta Ziemia”, traktując go jako ważny element edukacji ekologicznej.
- Działania prowadzone w ramach konkursu pozwalają uczniom zrozumieć, jak istotna jest dbałość o środowisko i jak wiele zależy od codziennych, drobnych nawyków. Uczniowie uczą się segregacji odpadów, biorą udział w zbiórce surowców wtórnych - plastiku, zużytych baterii, tonerów czy elektrośmieci – oraz angażują się w ogólnopolską akcję „Sprzątanie świata” - mówiła nauczycielka biologii i geografii Agnieszka Czemierowska-Ocipiuk.
Placówka rozwija również współpracę z Nadleśnictwem Chotyłów, dzięki czemu dzieci uczestniczą w cyklicznych zajęciach terenowych i spotkaniach z ekspertami. - Różnorodne konkursy ekologiczne, zarówno plastyczne, jak i wiedzy, uzupełniają tę edukację, a uczniowie z entuzjazmem włączają się w kolejne inicjatywy. Tego typu działania stanowią dla nich atrakcyjną formę aktywności, odmienną od codziennych zajęć lekcyjnych i pozwalają na zdobywanie wiedzy poprzez praktykę - wskazała nauczycielka.
Co roku szkoła wyróżnia jednego ucznia szczególnie zaangażowanego w działania proekologiczne, doceniając zarówno udział w zbiórkach, jak i aktywność konkursową. W obecnej edycji nagrodę indywidualną odebrała uczennica reprezentująca Wólkę Dobryńską - Justyna Kozłowska.
Zauważone zaangażowanie
Agnieszka Czemierowska-Ocipiuk podkreśliła, że dzieci chętnie uczestniczą w działaniach ekologicznych, ponieważ są one atrakcyjne, angażujące i dają poczucie realnego wpływu na otoczenie. - Dzięki takim inicjatywom najmłodsi uczą się odpowiedzialności za środowisko i rozumieją, jak ważne jest wspólne dbanie o naszą planetę - mówiła Agnieszka Czemierowska-Ocipiuk.
Dyrektor szkoły w Wólce Dobryńskiej Jolanta Sulej podkreśliła, że finał konkursu organizowanego przez starostwo powiatowe jest ważnym momentem, w którym uczniowie mogą poczuć, że ich praca i zaangażowanie są zauważane oraz doceniane przez dorosłych. - Takie wydarzenia pełnią również rolę motywującą - pokazują młodemu pokoleniu, jak dbać o środowisko i jak w przyszłości przejąć odpowiedzialność za wspólne dobro - mówiła Jolanta Sulej. Jak zaznaczyła, konkurs stanowi także podsumowanie wysiłku nauczycieli, szczególnie koordynatorów działań ekologicznych, ale również całego grona pedagogicznego, które wspiera uczniów w codziennej pracy.
- Warto angażować się w tego typu inicjatywy, ponieważ poszerzają one horyzonty młodych ludzi i uczą patrzenia na kwestie ekologii w sposób globalny. Nawet drobne gesty, takie jak nie śmiecenie czy właściwa segregacja odpadów, w skali całego społeczeństwa mogą przełożyć się na realną poprawę stanu środowiska. Często to właśnie dzieci przypominają dorosłym, jak ważna jest troska o planetę i jak wiele zależy od codziennych wyborów każdego z nas - przekazała Jolanta Sulej.
- Biorę udział w akcjach ekologicznych, ponieważ lubię angażować się w konkursy i zbierać różne surowce, co może pomóc środowisku. Wierzę, że takie działania sprawiają, że ziemia staje się czystsza i będzie na niej mniej śmieci. Widzę też, że część moich kolegów chętnie włącza się w podobne akcje, dlatego uważam, że są one potrzebne i powinno być ich jeszcze więcej - mówiła dziesięcioletnia Justyna Kozłowska z czwartej klasy szkoły podstawowej w Wólce Dobryńskiej.
W tym roku uczestniczyła w kilku konkursach i aktywnie zbierała elektrośmieci, które przywoziła do szkoły. - Włączałam się również w zbiórkę innych surowców, takich jak makulatura. Dzięki takim działaniom możemy przyczynić się do poprawy stanu środowiska - zaznaczyła Justyna Kozłowska.
- Zachęcam córkę Hanię do udziału w akcjach ekologicznych, ponieważ uważam, że są one niezwykle ważne. Cieszę się, że szkoła angażuje się w tego typu inicjatywy i że moja córka chce w nich uczestniczyć. Wierzę, że troska o czystą Ziemię jest potrzebna nie tylko nam, dorosłym, ale przede wszystkim naszym dzieciom. Dlatego każdy rodzic powinien wspierać swoje dziecko, pokazywać mu, co dzieje się w środowisku, i uczyć, jak można o nie dbać - mówiła Marta Chodyka, mama Hani.
Wskazała, że szkoła odgrywa w tym procesie bardzo dużą rolę. - Placówka oświatowa organizuje wiele działań, dzięki którym dzieci rozwijają wrażliwość ekologiczną - są to spotkania z nauczycielami, dodatkowe zajęcia, wspólne sprzątanie najbliższej okolicy czy zbiórki surowców wtórnych. Ważnym elementem są także konkursy plastyczne, podczas których dzieci, zanim przygotują prace, muszą zapoznać się z tematyką ochrony środowiska - przekazała Marta Chodyka.
Dodała, że rozmowy dotyczące ekologii prowadzone zarówno w szkole, jak i w domu i mogą w znaczący sposób wpłynąć na postawy młodych ludzi w przyszłości. - To właśnie teraz kształtują oni swoje doświadczenia i nawyki, które będą im towarzyszyć w dorosłym życiu - podkreśliła Marta Chodyka.
- W tym roku angażowałam się w zbieranie elektrośmieci oraz udział w konkursach, które miały na celu wspieranie środowiska. Były to działania, które szczególnie mnie zainteresowały, ponieważ dawały możliwość zrobienia czegoś dobrego dla natury - mówiła Hania Chodyka ucząca się w Szkole Podstawowej im. 30 Poleskiej Dywizji Piechoty AK w Grabanowie.
Do dbania o środowisko motywuje Hanię przede wszystkim świadomość, że jest to ważne i potrzebne. - Chcę mieć wpływ choćby na drobne zmiany, bo wiem, że każda pomoc ma znaczenie. Oczywiście cieszy mnie też to, że inni uczniowie również biorą udział w takich akcjach - widzę wtedy, że nie jestem w tym sama, a wspólne działanie dodaje siły i zachęca do dalszego wysiłku - zaznacza Hania Chodyka.
Laureatami zostały następujące szkoły:
I miejsce – Szkoła Podstawowa im. Marii Skłodowskiej-Curie w Dobryniu Dużym
II miejsce – Zespół Szkół w Sławatyczach
III miejsce – Publiczna Szkoła Podstawowa im. Św. Jana Pawła II w Tuliłowie
IV miejsce – Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Ciciborze Dużym
V miejsce – Szkoła Podstawowa im. Bł. Męczenników Podlaskich w Hrudzie
Wyróżnienia otrzymały:
1. Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Piszczacu
2. Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Wólce Dobryńskiej
3. Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Reymonta w Małaszewiczach
4. Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Sitniku
5. Szkoła Podstawowa im. Polski Niepodległej w Zalesiu
Pozostałe szkoły, które wzięły udział w konkursie i złożyły w terminie sprawozdania, obejmujące przeprowadzone działania w zakresie edukacji ekologicznej, także zostały nagrodzone:
1. Szkoła Podstawowa w Berezówce
2. Liceum Ogólnokształcące im. gen. Władysława Sikorskiego w Międzyrzecu Podlaskim
3. Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Tucznej
4. Szkoła Podstawowa im. Janiny Porazińskiej w Styrzyńcu
5. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Przedszkola im. J. I. Kraszewskiego w Wisznicach
6. Szkoła Podstawowa im. ks. J. Twardowskiego w Horodyszczu
7. Szkoła Podstawowa im. 1000-lecia Państwa Polskiego w Sworach
8. Szkoła Podstawowa im. 30 Poleskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej w Grabanowie
9. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Międzyrzecu Podlaskim
10. Zespół Szkół im. Kornela Makuszyńskiego w Małaszewiczach
11. Zespół Szkół im. Adama Naruszewicza w Janowie Podlaskim
12. Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Ortelu Książęcym Drugim
13. Szkoła Podstawowa Pomnik 1000-lecia Nr 1235 im. Bohaterów II Wojny Światowej
w Woskrzenicach Dużych
14. Szkoła Podstawowa w Huszczy
15. Szkoła Podstawowa im. Kajetana Sawczuka w Komarnie Kolonii
16. Szkoła Podstawowa im. Juliana Ursyna Niemcewicza w Neplach
17. Zespół Szkół Technicznych im. Unitów Podlaskich w Międzyrzecu Podlaskim
18. Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Kobylanach
19. Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Zawadzkiego w Wisznicach
20. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Krzewicy
Uczniowie, którzy szczególnie zaangażowali się w wykonywanie działań na rzecz konkursu „Czysta Ziemia” również zostali wyróżnieni:
1. Milena Pikuła
2. Nikola Wójtowicz
3. Nikola Biskupska
4. Justyna Kozłowska
5. Wiktoria Rudzka
6. Kacper Kościaniuk
7. Nikola Siluk
8. Mikołaj Filipczak
9. Aurelia Litwin
10. Stanisław Michalak
11. Julia Kowaluk
12. Hanna Chodyka
13. Nikola Celińska
14. Kinga Płaszewska
15. Karolina Wysokińska
16. Andrzej Fila
17. Błażej Szymczuk
18. Mariusz Kolenda
19. Wojciech Klewek
20. Aleksandra Czyżak
21. Hanna Chimicz
22. Kornelia Rząd
23. Julia Hajder
24. Maria Sawicka
25. Szymon Wawryniuk
26. Damian Zbański
27. Zofia Karczewska
28. Tomasz Niedźwiedź
29. Wiktoria Jach
30. Dominik Siejka
CZYTAJ RÓWNIEŻ:

















Napisz komentarz
Komentarze