Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 3 maja 2024 11:57
Reklama
Reklama

Terespolska Prochownia wzbogaciła zbiory. Muzeum wsparła kolej

Urządzenia ze stacji Biała Podlaska wzbogacą zbiory Prochowni Terespol. Kolej przekazuje tam aparat blokowy czterookienkowy i semafor z 1963 roku. To kolejna darowizna PKP PLK dla Prochowni.
Terespolska Prochownia wzbogaciła zbiory. Muzeum wsparła kolej
Sprzęt PLK SA zostanie umieszczony w sali historii Kolei Warszawsko-Terespolskiej i przy zabytkowej bocznicy z 1888 r. To już druga darowizna dla Prochowni Terespol

Źródło: PKP PLK/fot. Przemysław Wróblewski

– Działania, związane z zachowaniem tradycji i historii kolei oraz propagujące wiedzę o kolejnictwie, są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność, przekazując zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. „Wysłużony” sprzęt zyskuje drugie, nie mniej ważne, życie i pomaga przyszłym pokoleniom poznać historię kolei – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspierają instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki oraz promujące wiedzę o kolei. Wyeksploatowane elementy infrastruktury pomagają w edukacji oraz informowaniu o historii kolei. Ostatnio po raz kolejny wysłużony sprzęt kolejowy trafił do terespolskiej Prochowni.

Miejski Ośrodek Kultury w Terespolu otrzymał aparat blokowy czterookienkowy i semafor kształtowy dwuramienny z 1963 r. Urządzenia ze stacji Biała Podlaska wzbogacą zbiory Prochowni Terespol – jednego z ogniw Twierdzy Brzeskiej z 1913 r., w której mieści się lokalne mini-muzeum – informuje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK. – Sprzęt PLK SA zostanie umieszczony w sali historii Kolei Warszawsko-Terespolskiej i przy zabytkowej bocznicy z 1888 r. To już druga darowizna dla Prochowni Terespol. W tym roku zbiory muzeum zasiliły już aparat blokowy dwunastookienkowy z 1955 r. i aparat blokowy czterookienkowy z 1928 r. oraz tarcza manewrowa. Oprócz innych kolejowych eksponatów są źródłem historii dróg żelaznych.

Przypomnijmy, aparat blokowy dwunastookienkowy z 1955 r. i aparat blokowy czterookienkowy z 1928 r. oraz tarcza manewrowa to sprzęt pochodzący z linii Siedlce – Terespol, na której wymieniano urządzenia sterowania ruchem.

Jak wylicza PLK, w ostatnich latach przekazano ponad 100 darowizn instytucjom zajmującym się podtrzymywaniem tradycji i eksponowaniem historii kolei. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. regularnie przekazują darowizny instytucjom, które utrzymują zabytkowe połączenia lub gromadzą przedmioty informujące o historii kolei. Współpracujemy też ze szkołami, a przekazywany sprzęt ułatwia naukę i przygotowanie przyszłych kolejarzy – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PRZECZYTAJ:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama