Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 11 maja 2024 15:24
Reklama
Reklama

Z Parczewa do Lubartowa 120 k/h? PKP podsumowało modernizację sieci kolejowej

Zakończył się wielki projekt zakładający modernizację sieci linii kolejowej na odcinku Parczew-Lubartów. Przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe SA i marszałek województwa lubelskiego podsumowali projekt. Całkowita wartość inwestycji to ponad 122 mln zł.
Z Parczewa do Lubartowa 120 k/h? PKP podsumowało modernizację sieci kolejowej
Zakończył się wielki projekt zakładający modernizację sieci linii kolejowej na odcinku Parczew-Lubartów. Całkowita wartość inwestycji to ponad 122 mln zł

Autor: poglądowe/pixabay.com

Remont linii kolejnowej to tylko część projektu realizowanego w ramach Działania 8.3 Transport kolejowy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (RPO WL). Całkowita wartość inwestycji to ponad 122 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to blisko 81 mln zł. Celem Działania 8.3 RPO WL jest zwiększenie dostępności kolejowej w regionie poprzez realizację inwestycji w zakresie modernizacji istniejących odcinków sieci kolejowej, jak również zakup nowoczesnych i niskoemisyjnych środków transportu kolejowego.

– Cieszę się, że dobiegła końca bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców naszego regionu. W ramach projektu udało się zmodernizować 26-kilometrowy szlak kolejowy między Lubartowem a Parczewem. Przebudowana została linia, wymienione zostały tory na całym odcinku i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja będzie służyła mieszkańcom i wszystkim podróżującym koleją. A wybudowana kładka ( w Lubartowie przyp. red.) połączy i zapewni bezpieczeństwo mieszkańcom dwóch rozdzielonych osiedli – mówił 6 października, podczas oficjalnego podsumowania inwestycji marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Do 120 km/h
 

Jak czytamy na stronie Lubelskiego Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, "Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew” miało na celu poprawę stanu istniejącej linii kolejowej z przystosowaniem do obsługi osób z niepełnosprawnościami, co zapewniło polepszenie spójności i efektywności transportu kolejowego. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz zastąpienie przestarzałych elementów infrastruktury kolejowej nowymi materiałami wpłynęło na zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz podczas podróży. W ramach projektu nastąpiła poprawa stanu technicznego linii, w wyniku czego możliwe jest rozwinięcie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 120 km/h, a dla pociągów towarowych do 80 km/h.

W ramach projektu wykonywane są prace polegające m.in. na:

  • przebudowie urządzeń kolejowych, tj. wymianie nawierzchni torowej na odcinku Lubartów–Parczew, 
  • przebudowie i remoncie peronów, uwzględniając takie elementy jak dojścia i pochylnie, 
  • wymianie oświetlenia na wszystkich stacjach i przystankach osobowych z dostosowaniem do parametrów wymaganych w obowiązujących przepisach,
  •  zamontowaniu wiaty i elementów małej architektury, 
  • przeprowadzeniu remontu mostów i przepustów, 
  • przebudowaniu urządzeń oświetlenia zewnętrznego, jak również wymianie nawierzchni drogowej; wykonaniu wygrodzenia przejazdów,
  • instalacji urządzeń kolejowych, tj. zainstalowaniu komputerowego urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji Brzeźnica Bychawska, Lubartów, Parczew;
  • zainstalowaniu aparatowej szafy kontenerowej dla urządzeń stacyjnych, przejazdowych i teletechnicznych, 
  • zamontowaniu urządzeń zasilających sygnalizacje stacyjne, świetlne, umiejscowienie wskaźników przy torach, zamontowaniu samoczynnych systemów przejazdowych.
     
Tablica informacyjna dotycząca projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów - Parczew. Fot. LUM w Lublinie
Kolej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami
 

W projekcie przewidziano również szereg rozwiązań umożliwiających korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Chodzi m.in. o obniżone krawężniki na przejściach dla pieszych czy też brak barier infrastrukturalnych. Perony zostały dostosowane do poruszania się osób z ograniczoną mobilnością. Istotną kwestią jest również oznakowanie dotykowe na peronach oraz dojściach do peronów z terenu przyległego, a także ścieżki dotykowe prowadzące od wyjść z peronów do ławek znajdujących się najbliżej wyjścia na peron.

Kładka w Lubartowie
 
Nowo otwarta kładka jest częścią projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew”. Fot. LUM w Lublinie

W ramach projektu została też zbudowana kładka dla pieszych w Lubartowie nad linią kolejową nr 30. Wybudowana kładka ma ponad 50 m długości. W ramach projektu zostały również wybudowane ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości 422 m i szerokości 5 m oraz ciąg pieszo-jezdny o długości 45 m i szerokości 5 m. Wszystkie stanowią układ komunikacyjny naprowadzający na bezkolizyjne przejście przez tory. Kładka stanowi połączenie ulic Sienkiewicza i 3 Maja w Lubartowie.

Budowa kładki dla pieszych w ramach projektu kosztowała ponad 8 mln zł, z czego ponad 5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich.

Dzięki projektowi zwiększono bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowych i wsparto 10 osobowych przystanków kolejowych. Przewiduje się również, że liczba przewozów pasażerskich na linii nr 30 wzrośnie do blisko 350 tys. rocznie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama