I na tym temat można by zakończyć. Warto jednak pójść tropem petycji mieszkańca Białej Podlaskiej, który na początku tego roku wystosował zapytanie do UM w kwestii wyborczych obietnic Michała Litwiniuka. Postulował w niej „jak najszybszą realizację przez prezydenta obietnicy wyborczej złożonej w październiku 2018 roku (…) polegającej na zapewnieniu darmowej komunikacji dla uczniów, a w dalszej kolejności dla wszystkich mieszkańców”. W początkowym okresie wdrażania inicjatywy bialczanin proponuje bezpłatną komunikacje na wybranych liniach.
W październiku 2018 roku Michał Litwiniuk złożył publicznie mieszkańcom Białej Podlaskiej obietnicę wprowadzenia darmowej komunikacji miejskiej. Pomimo upływu 6 lat, obietnica nie została zrealizowana. To kwestia wiarygodności, odpowiedzialności za dane słowo, honoru, Jeśli osoba publiczna składa taką obietnicę, to ci wobec których została ona złożona maja prawo oczekiwać jej realizacji – pisze w wysłanej do miasta petycji dr Andrzej Halicki.
Z bialskiego magistratu otrzymał odpowiedź, w której już na wstępie zastępczyni prezydenta Justyna Gorczyca informuje: - Program wyborczy prezydenta miasta Biała Podlaska Michała Litwiniuka na obecną kadencję nie przewiduje wprowadzenia bezpłatnej komunikacji.
Wiceprezydent wyjaśnia, że „miasto przewiduje finansowanie transportu miejskiego m.in. ze sprzedaży biletów i rekompensaty z budżetu miasta stanowiącej różnicę pomiędzy przychodami spółki a kosztami funkcjonowania transportu.”
Można by jednak zadać pytanie: no dobrze, ale obietnica padła przed wyborami w 2018 roku. Poprzednia kadencja była długa, ponad pięcioletnia – był czas na realizacją wyborczych zapowiedzi. Komunikacji darmowej dla uczniów nie wprowadzono.
- Sytuacja budżetowa w pierwszej kadencji nie była łatwa ze względu na pandemię COVID-19, a wraz z nią wprowadzone rygorystyczne obostrzenia sanitarne. Odnotowany został znaczny spadek osób korzystających z publicznej komunikacji zbiorowej. W lutym 2022 r. rozpoczęła się inwazja wojsk rosyjskich na Ukrainę. Rozpoczęła się wojna tuż za naszą wschodnią granicą, która spowodowała, że zmieniły się priorytety w stosunku do potrzeb i planowanych wydatków – wylicza przeszkody w realizacji wyborczych zapowiedzi Justyna Gorczyca.
A jak bardzo zmieniły się od wyborów w 2018 roku priorytety prezydenta Litwiniuka w kwestii darmowych usług komunikacyjnych? Dziś ludzie prezydenta zadają sobie inne pytania, niż te, które stawiał sobie najwidoczniej jego sztab wyborczy w 2018 roku. - Czy chcemy rozwijać komunikację miejską, czy ją ograniczać? - stawia problem wiceprezydent. Oczywiście miasto chce komunikację rozwijać, więc założenia są dziś takie, że: - W najbliższych latach przewidują dalszą stabilizację finansów spółki i jej zrównoważony rozwój w oparciu o finanse własne, ze sprzedaży biletów oraz możliwości budżetowe miasta. Spółka miejska MZK odnawia tabor autobusowy również ze środków własnych, co jest bardzo ważną sprawą w związku z obostrzeniami w przyznawaniu dofinansowań – wyłuszcza wiceprezydent i przypomina o realizowanym właśnie przez miasto projekcie zrównoważonej mobilności w ramach którego pozyskało fundusze z UE na zakup 12 elektrycznych autobusów.
Autor petycji, prowadząc w internecie bloga, tak podsumował odpowiedź władz na jego pismo: - I to tyle w kwestii obietnic wyborczych, które jak się okazuje mają krótki termin ważności.
Zdaniem dr. Halickiego darmowa komunikacja w mieście, to propozycja zmiany stylu życia, nie tylko kwestia ekonomii. Autor petycji zwraca uwagę, na ograniczenie spalin w mieście czy zmniejszenie natężenia ruchu, jeśli bialczanie wybieraliby częściej autobusy, niż własne samochody. A przyczynić się do tego mogłoby, jego zdaniem wprowadzanie, choćby stopniowe, darmowych przejazdów w miejskim transporcie.












![Spowodował śmiertelny wypadek. Uciekł z miejsca zdarzenia [VIDEO] Spowodował śmiertelny wypadek. Uciekł z miejsca zdarzenia [VIDEO]](https://static2.slowopodlasia.pl/data/articles/sm-4x3-spowodowal-smiertelny-wypadek-uciekl-z-miejsca-zdarzenia-1764673560.jpg)





Napisz komentarz
Komentarze