Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 09:55
Reklama
Reklama
Reklama
Powstała nowa koncepcja

Biała Podlaska. Tunel, który dzieli mieszkańców

Komitet społeczny Nowy Przejazd – Wspólna Sprawa dostarczył 23 kwietnia do Urzędu Miasta Biała Podlaska alternatywny projekt budowy tunelu na osiedlu Za Torami. W propozycji komitetu przewidziano przebudowę ulicy Długiej tak, aby w jej przedłużeniu powstał tunel dla samochodów, rowerzystów i pieszych. Pod projektem społecznym podpisało się ponad 2000 mieszkańców miasta.
Biała Podlaska. Tunel, który dzieli mieszkańców
Komitet społeczny Nowy Przejazd Wspólna Sprawa przedstawił alternatywną koncepcję dotyczącą budowy tunelu na osiedlu Za Torami

Autor: Anna Chodyka

W koncepcji prezydenta tunel miałby przebiegać w przedłużeniu ul. Łomaskiej i służyć wyłącznie pieszym oraz rowerzystom. 

– My nie walczymy z propozycją miasta. Uważam, że jest ona dobra, ale wymaga udoskonalenia. Chodzi o to, by przejazd w ulicy Łomaskiej pozostawić - może nie w obecnej formie, bo wiemy, że musi zostać zamknięty - ale stworzyć przedłużenie ulicy Długiej, prowadzące również ścieżkę rowerową i przejazd dla samochodów – mówi radna Agnieszka Kulicka.

Podkreśla, że potrzebny jest bezpośredni przejazd, a nie objazd. – Chcemy mieć prostą trasę, tak jak dotąd, w przedłużeniu ul. Łomaskiej. Szukaliśmy alternatywy przejazdu dla samochodów, bo doskonale wiemy, że dzieci są dowożone do szkół i nie dojeżdżają same rowerami, zwłaszcza zimą. Ścieżka rowerowa sprawdza się latem, ale zimą korzysta się z niej w znacznie mniejszym stopniu – zauważa.

Lepsza koncepcja?

Komitet społeczny Nowy Przejazd - Wspólna Sprawa przedstawił alternatywną koncepcję, która 23 kwietnia została oficjalnie złożona w Urzędzie Miasta. – Nasza propozycja jest lepsza, ponieważ zakłada znacznie mniejsze wyburzenia niż dotychczasowy plan. Mieliśmy teraz czas, by dokładniej się jej przyjrzeć i przedyskutować ją z mieszkańcami – mówi radna Kulicka.

– Nasze rozwiązanie cieszy się dużym poparciem wśród mieszkańców osiedla Za Torami, ponieważ umożliwia sprawny dojazd do miejsc codziennego użytku: szkół, przedszkola, galerii Karuzela czy centrum miasta. Obecnie mieszkańcy korzystają z ul. Łomaskiej. Jeśli zostanie zrealizowana jedynie koncepcja miasta, czyli budowa tunelu przy przedłużeniu al. Jana Pawła II, to aby dowieźć dzieci do szkoły, trzeba będzie nadkładać kilometr w jedną stronę – jechać ul. Stacyjną, a następnie wracać przez ul. Łomaską. To oznacza dodatkowe kilometry – tłumaczy radny Wojciech Babicz.

Dodaje, że w ciągu dnia takie przejazdy wygenerują około dwóch kilometrów więcej. – Przekłada się to na większe zużycie paliwa i straty czasu. Nawet przy minimalnym spalaniu, każda rodzina z osiedla Za Torami, szczególnie z okolic ulic Łomaskiej i Podleśnej – straci rocznie ponad 500 zł na samym paliwie. Do tego dochodzą koszty eksploatacji pojazdu i czasu – wskazuje Babicz.

Co z komunikacją miejską?

Podczas wcześniejszego spotkania z prezydentem mieszkańcy poruszyli też temat komunikacji miejskiej. – Nikt nie potrafił odpowiedzieć, jak będą kursować autobusy. Obecnie linie C i B przejeżdżają przez przejazd kolejowy przy ul. Łomaskiej. Bez naszej koncepcji autobusy również musiałyby jeździć naokoło, co znacząco wydłużyłoby trasy i czas przejazdu – zauważa radny.

Podkreśla, że gdyby propozycja komitetu nie była trafna, nie udałoby się zebrać 2000 podpisów w zaledwie miesiąc, głównie od mieszkańców osiedla Za Torami. – To pokazuje, jak istotna jest ta sprawa – dodaje.

Będą odcięci od szkoły i przychodni?

– Propozycja miasta zakłada przedłużenie al. Jana Pawła II oraz budowę tunelu pieszo-rowerowego w przedłużeniu ul. Łomaskiej. Nie zgadzamy się na to, bo jako mieszkańcy tej części osiedla zostalibyśmy odcięci od szkoły, przedszkola i galerii Karuzela – podkreśla mieszkaniec osiedla Marek Forsztek.

Wyjaśnia, że komitet proponuje zastąpienie tunelu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Łomaskiej wielofunkcyjnym tunelem samochodowym, pieszym i rowerowym, w przedłużeniu ul. Długiej. – W przeciwnym razie mieszkańcy za każdym razem musieliby nadrabiać 1-2 km, żeby dostać się do szkoły, przychodni czy galerii. To daje dziennie średnio 2,4 km więcej, a w skali roku oznacza znaczne koszty i negatywny wpływ na środowisko – zaznacza. – Nasza propozycja cieszy się dużą akceptacją. Wystarczy się nad nią pochylić, spokojnie ją przeanalizować i można ją wdrożyć. Przedłużenie ul. Długiej rozwiązałoby wiele problemów komunikacyjnych – dodaje Forsztek.

Prezentacja koncepcji z udziałem ekspertów

Jak informuje Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzecznik bialskiego magistratu, 8 maja o godz. 17:00 w sali nr 238 Urzędu Miasta Biała Podlaska odbędzie się prezentacja koncepcji przebudowy przejazdów kolejowych z udziałem ekspertów z zakresu drogownictwa, urbanistyki i inżynierii ruchu. – Celem spotkania jest przedstawienie mieszkańcom, wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, wypracowanego rozwiązania, które ma zapobiec paraliżowi komunikacyjnemu. Projekt został złożony w ramach wniosku do konkursu PKP PLK S.A. i ma szansę na współfinansowanie przez spółkę Skarbu Państwa – przekazuje rzeczniczka.

CZYTAJ TEŻ:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama