Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 10:05
Reklama
Reklama
Reklama
To był czas nauki i integracji

Polska i litewska młodzież. To spotkanie nie mogło być nudne

Młodzi z Polski i Litwy spotkali się w Europejskim Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Roskoszy Mieli okazję poczuć, pomyśleć i zrozumieć, że świat jest pełen różnic, które warto dostrzec To był czas nauki, integracji i poznawania innych kultur.
Polska i litewska młodzież. To spotkanie nie mogło być nudne
Wspólne doświadczenia podczas realizacji wymiany nie tylko wzbogaciły uczestników o nowe kompetencje, ale także stworzyły przestrzeń do dialogu międzykulturowego, integracji, wzajemnego zrozumienia i budowania świadomości europejskiej

Źródło: OHP Roskosz

W wymianie wzięło udział 24 młodych ludzi wraz z 4 opiekunami.- Głównym celem projektu „Poczuj. Pomyśl. Zrozum. Bo świat to nie tylko to, co widzisz” jest nabywanie kompetencji krytycznego myślenia oraz świadomego poznawania świata poprzez zmysły, sprzyjające budowaniu otwartości i aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym. Wspólne doświadczenia podczas realizacji wymiany nie tylko wzbogaciły uczestników o nowe kompetencje, ale także stworzyły przestrzeń do dialogu międzykulturowego, integracji, wzajemnego zrozumienia i budowania świadomości europejskiej - wyjaśnia Małgorzata Zając, specjalista ds. programów.

Świat poznajemy wieloma zmysłami

Podczas siedmiodniowego spotkania uczestnicy projektu przeprowadzili gry i zabawy integracyjne, zapoznali się z wioską ginących zawodów w Roskoszy, brali udział w animacjach sportowo-rekreacyjnych, poznawali kreatywne formy spędzania czasu wolnego uczestnicząc w rozgrywkach Archery Tag. Wieczorami każdy kraj organizował wieczorek międzykulturowy, podczas którego prezentowano kulturę, historię i geografię swojego kraju, stroje, zabawy narodowe oraz kulinarne specjały.

- Program projektu oparty był na założeniu, że świat poznajemy nie tylko oczami, ale wszystkimi zmysłami i dopiero połączenie zmysłowej uważności z refleksją krytyczną daje nam szansę na rzeczywiste zrozumienie rzeczywistości. Podczas zajęć z psychologiem i terapeutą integracji sensorycznej uczestnicy uczyli się sztuki krytycznego myślenia oraz zgłębiali rolę zmysłów w poznawaniu rzeczywistości, odkrywali jak zmysły kształtują poznanie świata a także jak można wykorzystać je w refleksyjny i twórczy sposób. Zajęcia pozwoliły zrozumieć młodzieży, że pomimo, iż zmysły i krytyczne myślenie wydają się dotyczyć różnych sfer, ponieważ jedne związane są z percepcją, drugie z analizą i oceną, to w rzeczywistości zmysły są punktem wyjścia dla krytycznego myślenia, a między nimi istnieje bardzo istotna relacja - opowiada Małgorzata Zając.

Młodzież została podzielona na mieszane narodowościowo grupy i w takim składzie pracowała przy ważniejszych zagadnieniach projektu. Ogłoszono również konkurs fotograficzny, która grupa wykona najzabawniejsze i najciekawsze zdjęcie prezentujące siebie przy wspólnej pracy. Młodzież poważnie potraktowała wyzwanie i wybór najlepszych zdjęć zdecydowanie nie był łatwy. Wiele uwagi podczas realizacji projektu poświęcono rozwijaniu odporności na dezinformację, fake newsy i manipulacje medialne. Uczestnicy uczyli się kwestionować automatyczne wnioski, analizować źródła informacji oraz uważnie obserwować otoczenie – zarówno zewnętrzne, jak i własne reakcje. Praktyczny charakter zajęć sprawił, że młodzież zrozumiała, iż osoby z rozwiniętym myśleniem krytycznym, poprzez zdolność do oceny informacji, są mniej podatne na manipulację, propagandę i demagogię.

Zajęcia praktyczne
 

Ważną częścią projektu były aktywności praktyczne, które pozwoliły młodzieży doświadczać i rozumieć świat w sposób bezpośredni i wielozmysłowy – ćwiczenie krytycznego myślenia w terenie i spacer sensoryczny po mieście, zajęcia garncarskie jako doświadczenie zmysłowe angażujące dotyk, wzrok i zapach bądź spływ kajakowy malowniczą rzeką Bug jako pobudzenie zmysłów, ćwiczenie uważności i doświadczenie pełnej harmonii z otaczającym światem

Pełen niesamowitych doznań był wyjazd do Warszawy, podczas którego młodzież podążała szlakiem zmysłów, ucząc się świadomie poznawać świat. Wizyta w Centrum Nauki Kopernik pozwoliła uczestnikom doświadczyć, jak zmysły wpływają na odbiór rzeczywistości i jak ważna jest refleksja oraz krytyczne myślenie przy interpretowaniu świata. Poprzez interaktywne eksperymenty młodzież mogła przekonać się, że to, co czujemy lub widzimy, nie zawsze oddaje prawdę a świadome poznawanie wymaga uważności, samodzielnego myślenia i kwestionowania pozorów. Równie ciekawe i zaskakujące, w kontekście tematu projektu, było zwiedzanie Fabryki Czekolady E. Wedel, które przekształciło się w laboratorium angażujące wszystkie zmysły. Największe wrażenie na uczestników wywarła Niewidzialna Wystawa, która zabrała młodzież w wyjątkową, interaktywną podróż w świat całkowitej ciemności, podczas której uczestnicy mogli doświadczyć jak radzić sobie w codziennych sytuacjach bez pomocy wzroku wytężając zmysł słuchu, dotyku i węchu.

Debata oksfordzka
 

Zwieńczeniem i głównym rezultatem projektu była debata oksfordzka z tezą „Zmysły nas oszukują i mogą wprowadzać w błąd” stanowiąca praktyczne podsumowanie zdobytej wiedzy i umiejętności. Uczestnicy wykazali się nie tylko znajomością tematu, ale też kulturą dyskusji, logicznym argumentowaniem i otwartością na różne punkty widzenia dowodząc, że młodzi ludzie potrafią rozmawiać z szacunkiem i pasją. Na uroczystej kolacji podsumowującej wymianę wręczono uczestnikom projektu certyfikaty poświadczające udział w projekcie oraz nabyte kompetencje, a także nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego z wręczeniem nagród.

Projekt „Poczuj. Pomyśl. Zrozum. Bo świat to nie tylko to, co widzisz” odbyła się w ramach sektora Młodzież, Akcji 1. Mobilność Edukacyjna Programu Erasmus +, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama