Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 grudnia 2025 13:17
Reklama baner reklamowy word biała podlaska
Reklama

Jak zorganizować transport ładunków ponadnormatywnych drogą morską? Przewodnik krok po kroku

Około ¾ handlu zagranicznego Unii Europejskiej odbywa się drogą morską. Taki rodzaj transportu wyróżnia się bezpieczeństwem i stosunkowo niskimi kosztami. Bardzo dobrze sprawdza się w przypadku ładunków ponadnormatywnych.
Jak zorganizować transport ładunków ponadnormatywnych drogą morską? Przewodnik krok po kroku

Transport ponadgabarytowy- podstawowe informacje

Transport ponadgabarytowy to przewóz ładunków o niestandardowych wymiarach lub wadze. W nomenklaturze żeglugowej taki typ usług określa się mianem „project cargo”. Spedycja morska towarów ponadnormatywnych wymaga zafrachtowania odpowiednich jednostek pływających. Dodatkowo ładunek taki powinien być dobrze zabezpieczony na czas podróży morskiej. Należy zadbać o optymalizację kosztów i czasu transportu.

Statki używane się w transporcie ponadnormatywnym

Do przewozów ponadnormatywnych wykorzystuje się specjalne statki przystosowane do ładunków wielkogabarytowych, jednostki wyposażone we własne dźwigi, o wzmocnionych ładowniach ułatwiających mocowanie i zabezpieczenie transportowanych elementów. W miarę możliwości wykorzystuje się również kontenerowce, czy statki ro-ro, które są dostępniejsze i tańsze na głównych szlakach żeglugowych.

Zawarcie czarteru z armatorem

Decydując się na zawarcie umowy o przewóz z armatorem, trzeba ustalić:

  • port załadunku i wyładunku;
  • termin przewozu;
  • wymiary i wagę towarów oraz rodzaj opakowania;
  • sposób załadunku i wyładunku oraz ich tempo.

Armatorowi dostarcza się również rysunki techniczne wskazujące środek ciężkości, punkty podparcia oraz mocowania przewożonych ładunków. Trzeba też powiadomić o przewozie towarów niebezpiecznych, które wymagają zastosowania specjalnych rozwiązań.

Transport project cargo- podstawowe i dodatkowe koszty

Koszty ustala się indywidualnie w zależności od rodzaju i ilości transportowanego towaru. Armatorzy najczęściej rozliczają się za pomocą:

  • stawki opcyjnej zależnej od wagi i objętości ładunku,
  • stawki zryczałtowanej liczonej od wielkości całej przesyłki.

W kalkulacji uwzględnia się również dodatkowe koszty. Wiążą się one m.in. z ceną paliwa, kursem waluty, opłatami portowymi itp. Na wysokość frachtu wpływa także czas przewidziany na operacje przeładunkowe.

Rodzaje stawek frachtowych

Na kwotę za dostawę ładunku ponadgabarytowego wpływa też rodzaj stawki frachtowej, która oprócz przewoźnego może zawierać opłaty za załadunek i mocowanie. Zasadniczo wyróżnia się następujące rodzaje stawek frachtowych:

  • Full Liner Term (FLT) – w tym wariancie przewoźnik pokrywa koszty załadunku, wyładunku, zamocowania oraz przewozu towarów. Po stronie załadowcy leżą natomiast koszty związane z dostarczeniem i odbiorem ładunku w porcie.
  • Free in, Out, Stowed (FIOS) –  za załadunek, wyładunek oraz ustawienie towaru w ładowni statku i jego zamocowanie odpowiada załadowca. Armator zajmuje się jedynie sprowadzeniem statku do portu oraz przycumowaniem do nabrzeża.
  • Free In, Liner out (FILO) – za załadunek odpowiada załadowca, przewoźnik pokrywa opłaty związane z transportem morskim oraz wyładunkiem.
  • Liner In, Free Out (LIFO) – w gestii przewoźnika leżą załadunek i zamocowanie towarów w ładowni statku. Wyładunek następuje na koszt odbiorcy.

Dokumenty- czarter, nota bukingowa i pozwolenia importowe

Podstawowym dokumentem jest zazwyczaj w żegludze trampowej czarter na podróż, a żegludze liniowej nota bukingowa. Czartery określają warunki przewozu oraz wysokość frachtu. Dodatkowo załadowca przekazuje armatorowi kompletną listę załadunkową z rysunkami technicznymi wskazującymi punkty ciężkości, podparcia i zaczepienia niestandardowych elementów.

W przypadku transportu niektórych towarów należy ubiegać się o pozwolenia importowe lub eksportowe, a dotyczy to m.in.:

  • niektórych grup towarowych, np. ze stali, czy wyrobów rolno-spożywczych;
  • towarów podwójnego zastosowania oraz sprzętu wojskowego i uzbrojenia.

Transport na terenie Unii Europejskiej 

Artykuły dostarczane do krajów członkowskich muszą spełniać normy bezpieczeństwa. Ich potwierdzeniem jest oznakowanie CE. Można wyodrębnić dwa rodzaje deklaracji zgodności:

  • dla wyrobów medycznych, zabawek, maszyn;
  • dla elektroniki i produktów posiadających zasilanie elektryczne, a także urządzeń pomiarowych, ciśnieniowych, radiowych, łodzi, jachtów, dźwigów, wind, środków ochrony indywidualnej.

Zleć transport towarów ponadnormatywnych specjalistom!

Przewóz ładunków o wymiarach przekraczających skrajnię drogową, dopuszczalną masę całkowitą i naciski na oś, wykraczających ponad skrajnię kolejową, wymagających zastosowania sprzętu przeładunkowego o podwyższonych parametrach i frachtowania specjalistycznego tonażu, wymaga indywidualnego podejścia uwzględniającego szereg czynników wpływających na efektywną organizację procesu transportowego. Project cargo należy powierzać doświadczonym i kompetentnym spedytorom będącym w stanie zapewnić bezpieczną, terminową i racjonalną cenowo dostawę.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: por. NosTreść komentarza: Dlatego, że po białoruskiej stronie Bugu polskie prawo nie działa, geniuszu.Data dodania komentarza: 18.12.2025, 22:57Źródło komentarza: Łowili na "szarpaka". Muszą zapłacić po blisko 3 tys. złAutor komentarza: Cezary WędkarzTreść komentarza: A dlaczego nie karaja szarpakowcow po Białoruskiej stronie Bugu . Ich też powinien polski sąd ukarać. Polska policja i straż graniczna powinna narobić zdjęć tych szarpakowców po Białoruskiej stronie. Pojechać na Białoruś złapać ich przywieść do Polski i surowo ukarać.Data dodania komentarza: 18.12.2025, 17:44Źródło komentarza: Łowili na "szarpaka". Muszą zapłacić po blisko 3 tys. złAutor komentarza: magister blokersTreść komentarza: A co tam w twojej śmiesznej budzie w Ortelu? Nie rozpadła się?Data dodania komentarza: 18.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Chciał zażartować. Teraz odpowie przed sądemAutor komentarza: ???? - maniaku,Treść komentarza: A co trzeba mieć w głowie, aby pochwalać kradzież samochodu?Data dodania komentarza: 18.12.2025, 10:17Źródło komentarza: Chciał zażartować. Teraz odpowie przed sądemAutor komentarza: por. NosTreść komentarza: Przecież powinien mieć zabrane prawo jazdy i ponownie powinien być skierowany na kurs prawa jazdy . Ale najpierw na badania do lekarza . Przecież już w podstwówce uczą dzieci że nie zostawia się w aucie kluczyków i na dodatek włączony silnik . Matko strach na ulicę wychodzić .Data dodania komentarza: 18.12.2025, 08:13Źródło komentarza: Chciał zażartować. Teraz odpowie przed sądem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama