Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 08:39
Reklama
Reklama baner reklamowy word biała podlaska

Park logistyczny w Małaszewiczach bez unijnego dofinansowania

Park logistyczny w Małaszewiczach nie uzyska unijnego dofinansowania. Tak zdecydowała Komisja Europejska, bo jak tłumaczy, nie jest to możliwe z przyczyn budżetowych. W takim wypadku przedsięwzięcie ma zostać w całości zrealizowane z budżetu państwa, a w Rządowym Centrum Legislacji opublikowany został już projekt ustawy, która ma to umożliwić.
Park logistyczny w Małaszewiczach bez unijnego dofinansowania
Budowa Parku Logistycznego Małaszewicze ma potrwać ok. 5-6 lat, jej szacowany koszt to 3,2 mld złotych

Źródło: Cargotor

Jak przekazuje na swojej stronie internetowej spółka Cargotor: „Komisja Europejska odmówiła finansowania budowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach i z przyczyn budżetowych nie zostanie on dofinansowany”.

Wysoka ocena, ale brak finansowania

Przypomnimy, w styczniu tego roku spółka Cargotor, należąca do PKP Cargo, złożyła do CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu CEF „Łącząc Europę” Transport 2021 inwestycji „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią”. Dofinansowanie miało wynieść 1,6 mld złotych, co stanowi 50 proc. szacunkowych kosztów przedsięwzięcia.

Jak przekazuje Cargotor, sama aplikacja została wysoko oceniona m.in. ze względu na transgraniczny charakter projektu oraz spójność pakietów roboczych z celami inwestycji. Doceniono także wsparcie na poziomie politycznym w realizację planowanego przedsięwzięcia, poprzez określenie ram prawnych w ustawie zaproponowanej przez Ministerstwo Infrastruktury, zapewniającej możliwość odpowiedniego zabezpieczenia finansowania.

Ze względu jednak na sytuację na wschodnich granicach Unii Europejskiej w zakresie kryterium „Priority and urgency” przyznano projektowi minimalną liczbę punktów, choć jednocześnie uznano go również za inwestycję wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI), a także doceniono jego wartość w skali całej UE poprzez zwiększenie przepustowości, wydajności i bezpieczeństwa. – Czuję się teraz jak dziecko z niezamożnej białej rodziny z biednego południowego stanu USA, które świetnie zdało egzamin na studia na stanowym uniwersytecie, uzyskując wymaganą liczbę punktów, ale ze względu na prowadzoną właśnie akcję afirmacyjną, nie zostało przyjęte na studia, gdyż jego miejsce musiał zająć ktoś o innym kolorze skóry. To paskudne uczucie. Pełne poczucia niesprawiedliwości i segregacji – komentuje tę decyzję Andrzej Sokolewicz prezes Cargotoru.

Państwo weźmie koszty na siebie

Jak się jednak okazuje, brak dofinansowania z UE prawdopodobnie nie stanie na przeszkodzie realizacji inwestycji, a cały koszt przedsięwzięcia weźmie na siebie państwo. Świadczy o tym fakt, że 24 czerwca na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym. Ma to stworzyć ramy prawne, które pozwolą zrealizować modernizację infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. Spółka Cargotor zostanie przejęta przez PKP PLK i dokapitalizowana.

Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Zakłada on kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej w rejonie Małaszewicz. Przeprowadzony zostanie m.in. remont torów, by umożliwić przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm.  Zdolności przeładunkowe mają się zwiększyć trzykrotnie, a prędkość pociągów wzrosnąć z 20 do 40 km/godz.

Obecnie trwają procedury, związane z wyborem inżyniera kontraktu, a na początku lipca ma się rozpocząć proces wyboru generalnego wykonawcy. – Zakładamy, że prace budowlane na gruncie muszą się zacząć w pierwszej połowie przyszłego roku. Aby to mogło być zrealizowane potrzebne jest finansowanie. Ta decyzja jest dla nas twardą deklaracją rządu w zakresie zainteresowania tą częścią Polski, województwem lubelskim i tym wyjątkowym miejscem, jakim są Małaszewicze – przekazuje prezes Cargotoru. Do udziału w postępowaniu na wybór inżyniera kontraktu zostały zakwalifikowane firmy: EGIS Poland sp. z o.o.,MGGP S.A., konsorcjum MULTICONSULT Polska sp. z o.o. i Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH INWESTOR sp. z o.o.

Budowa Parku Logistycznego Małaszewicze ma potrwać ok. 5-6 lat.

Czytaj także: Wiemy kto wygrał konkurs na Gospodarstwo Roku!

Czytaj też: Zabawa na 102 podczas VII Biesiady Rodzinnej w Wólce Plebańskiej


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: NamorTreść komentarza: Z kostkami jest taki problem, że faktycznie nie wiadomo co brać, osobiście mam kostkę z Bruk bet i sprawdza się świetnie - przetrwała całą zimę bez zmianData dodania komentarza: 17.04.2024, 11:59Źródło komentarza: Rzucał kostką brukową w okna byłej partnerkiAutor komentarza: czyt→ łłOTreść komentarza: Droga Rito: Kim były te Panie i dlaczego nie wiwdziały JAK się zachować. Kłoda Mł. to wieś. 2. Dlaczego pies, jest przetrzymywany w Kojcu. Może niech KTOŚ z Was, wlezie do kojca i pomieszka dwa lata. Wstaczy tydzień. Jest nagonka na wiejski styl życia. Mieszczanie, sobie chcą po wisi łazić, jak po ZofiiLasku. Nie znając i nie będąc znanym. Polecam bajkę o CzrwonymKapturku. Kończy się tak: Gajowy rozcina brzuszek Wilka i wyskakuje żywy Kapturek i Babcia. Pozdrawiam. Nie wiem, tylko, co robi SP. Chyba. A nie, oszukałem Was. I Dzieicko i Babcia, są już w kawałeczkach. Wilków nie ma : D : Ha ha PIW- już Was ostrzegałem, ASF Was niczego nie nauczył.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 08:16Źródło komentarza: Obroniła dziecko własnym ciałemAutor komentarza: RitaTreść komentarza: Wlaściciele powinni wysoko karę płacić i odszkodowanie. Bo nie tylko w kłodzie psy latają i sa zagrozeniem na ulicach. Jeden właściciel by zapłacił spora grzywnę i dszkodowanie może wtedy następne właściciele by psy na posesji zamkniętej trzymali.Data dodania komentarza: 16.04.2024, 19:08Źródło komentarza: Obroniła dziecko własnym ciałemAutor komentarza: lgbtTreść komentarza: Odpadł przez uchwałę czy inni byli lepsi. Jasnowidz jesteś czy co.Data dodania komentarza: 16.04.2024, 17:09Źródło komentarza: Uchwała anty-LGBT odcięła miasto od pieniędzyAutor komentarza: Mieszkaniec miasta.Treść komentarza: PO wyborach, to mieszkańcy mogą się teraz cmoknąć w czoło. Woda ciepła, zimna i ogrzewanie już na pewno nie stanieją. Bardzo dziękujemy fajnopolakom z Białej za świetny wybór :) :) Teraz dzięki wam spadająca liczba młodych mieszkańców tego miasta będzie malała jeszcze bardziej :)Data dodania komentarza: 16.04.2024, 13:24Źródło komentarza: BIAŁA PODLASKA: Tanieje ciepło, co z czynszami
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama