Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Niedziela, 14 sierpnia 2022 17:22
Reklama

Park logistyczny w Małaszewiczach bez unijnego dofinansowania

Park logistyczny w Małaszewiczach nie uzyska unijnego dofinansowania. Tak zdecydowała Komisja Europejska, bo jak tłumaczy, nie jest to możliwe z przyczyn budżetowych. W takim wypadku przedsięwzięcie ma zostać w całości zrealizowane z budżetu państwa, a w Rządowym Centrum Legislacji opublikowany został już projekt ustawy, która ma to umożliwić.
Park logistyczny w Małaszewiczach bez unijnego dofinansowania
Budowa Parku Logistycznego Małaszewicze ma potrwać ok. 5-6 lat, jej szacowany koszt to 3,2 mld złotych
Źródło: Cargotor

Jak przekazuje na swojej stronie internetowej spółka Cargotor: „Komisja Europejska odmówiła finansowania budowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach i z przyczyn budżetowych nie zostanie on dofinansowany”.

Wysoka ocena, ale brak finansowania

Przypomnimy, w styczniu tego roku spółka Cargotor, należąca do PKP Cargo, złożyła do CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu CEF „Łącząc Europę” Transport 2021 inwestycji „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią”. Dofinansowanie miało wynieść 1,6 mld złotych, co stanowi 50 proc. szacunkowych kosztów przedsięwzięcia.

Jak przekazuje Cargotor, sama aplikacja została wysoko oceniona m.in. ze względu na transgraniczny charakter projektu oraz spójność pakietów roboczych z celami inwestycji. Doceniono także wsparcie na poziomie politycznym w realizację planowanego przedsięwzięcia, poprzez określenie ram prawnych w ustawie zaproponowanej przez Ministerstwo Infrastruktury, zapewniającej możliwość odpowiedniego zabezpieczenia finansowania.

Ze względu jednak na sytuację na wschodnich granicach Unii Europejskiej w zakresie kryterium „Priority and urgency” przyznano projektowi minimalną liczbę punktów, choć jednocześnie uznano go również za inwestycję wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI), a także doceniono jego wartość w skali całej UE poprzez zwiększenie przepustowości, wydajności i bezpieczeństwa. – Czuję się teraz jak dziecko z niezamożnej białej rodziny z biednego południowego stanu USA, które świetnie zdało egzamin na studia na stanowym uniwersytecie, uzyskując wymaganą liczbę punktów, ale ze względu na prowadzoną właśnie akcję afirmacyjną, nie zostało przyjęte na studia, gdyż jego miejsce musiał zająć ktoś o innym kolorze skóry. To paskudne uczucie. Pełne poczucia niesprawiedliwości i segregacji – komentuje tę decyzję Andrzej Sokolewicz prezes Cargotoru.

Państwo weźmie koszty na siebie

Jak się jednak okazuje, brak dofinansowania z UE prawdopodobnie nie stanie na przeszkodzie realizacji inwestycji, a cały koszt przedsięwzięcia weźmie na siebie państwo. Świadczy o tym fakt, że 24 czerwca na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym. Ma to stworzyć ramy prawne, które pozwolą zrealizować modernizację infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. Spółka Cargotor zostanie przejęta przez PKP PLK i dokapitalizowana.

Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Zakłada on kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej w rejonie Małaszewicz. Przeprowadzony zostanie m.in. remont torów, by umożliwić przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm.  Zdolności przeładunkowe mają się zwiększyć trzykrotnie, a prędkość pociągów wzrosnąć z 20 do 40 km/godz.

Obecnie trwają procedury, związane z wyborem inżyniera kontraktu, a na początku lipca ma się rozpocząć proces wyboru generalnego wykonawcy. – Zakładamy, że prace budowlane na gruncie muszą się zacząć w pierwszej połowie przyszłego roku. Aby to mogło być zrealizowane potrzebne jest finansowanie. Ta decyzja jest dla nas twardą deklaracją rządu w zakresie zainteresowania tą częścią Polski, województwem lubelskim i tym wyjątkowym miejscem, jakim są Małaszewicze – przekazuje prezes Cargotoru. Do udziału w postępowaniu na wybór inżyniera kontraktu zostały zakwalifikowane firmy: EGIS Poland sp. z o.o.,MGGP S.A., konsorcjum MULTICONSULT Polska sp. z o.o. i Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH INWESTOR sp. z o.o.

Budowa Parku Logistycznego Małaszewicze ma potrwać ok. 5-6 lat.

Czytaj także: Wiemy kto wygrał konkurs na Gospodarstwo Roku!

Czytaj też: Zabawa na 102 podczas VII Biesiady Rodzinnej w Wólce Plebańskiej


Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaStudnie wiercone, pompy ciepła, deszczownie, nawodnienia, tel. 508 046 239, 504 320 592
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Ja67Treść komentarza: Po meczu mam 3 wnioski. 1. drużyna prezentuje się po raz drugi bardzo pozytywnie, a to nie może być przypadek. 2. murawy wykonanej przez zachwalaną przez rzeczniczką i samego prezydenta miasta firmę tel - bruk nie jest w stanie uratować nikt, bo pod kilku centymetrową jest warstwa ziemi-betonu. 3. miał być stadion na miarę potrzeb a wyszła trybunka która spełniła oczekiwania ok.1000 osób w sytuacji gdy transmisję na YouTube obejrzało 6000 tyś.Data dodania komentarza: 14.08.2022, 16:21Źródło komentarza: Podlasie kontra Wieczysta: To były wielkie emocje!Autor komentarza: PiknikTreść komentarza: A niby co się działo na trybunach? Sędzia musiał przerwać mecz, bo ktoś rzucił piroData dodania komentarza: 14.08.2022, 14:05Źródło komentarza: Podlasie kontra Wieczysta: To były wielkie emocje!Autor komentarza: czy to korner czy to rogTreść komentarza: Wiecej piszecie o kibicach racach i o tym co sie dzialo na trybunach niz o tych wspanialych chlopakach z Podlasia.Data dodania komentarza: 14.08.2022, 13:14Źródło komentarza: Podlasie kontra Wieczysta: To były wielkie emocje!Autor komentarza: *":'"Treść komentarza: Polowanie czas zacząć .Data dodania komentarza: 14.08.2022, 12:49Źródło komentarza: Nocny pożar w przetwórni ryb. Szacowane straty to 1,5 mln złAutor komentarza: eyutyiouypTreść komentarza: https://www.yunusmasters.ait.ac.th/profile/one-piece-film-red-full-at-home-with-sub/profile https://www.yunusmasters.ait.ac.th/profile/bullet-train-full-movie-at-home-with-sub/profile https://www.yunusmasters.ait.ac.th/profile/thor-love-and-thunder-full-movie-at-home-with-sub/profile https://www.yunusmasters.ait.ac.th/profile/top-gun-maverick-full-movie-at-home-with-sub/profile https://www.yunusmasters.ait.ac.th/profile/nope-2022-full-movie-at-home-with-sub/profile https://www.yunusmasters.ait.ac.th/profile/beast-2022-full-movie-at-home-with-sub/profile https://www.yunusmasters.ait.ac.th/profile/dragon-ball-super-hero-full-movie-at-home-with-sub/profile https://www.hybrid-analysis.com/sample/7c7381606bd2aa6115c36d608b4953802795eff32a00f64039c9c0094ff79bb8 https://blog.ineuron.ai/Compound-versus-Recurve-Armbr-ste-yYcrKmzpAf https://ameblo.jp/yinileon/entry-12758690241.html https://dataverse.harvard.edu/dataverse/avec-un-classique/ http://herbarium.biol.sc.edu/floracaroliniana/checklists/checklist.php?cl=1827 https://www.onfeetnation.com/photo/albums/hsjhksdkjduwyrjhdask http://allabouturanch.com/forum/topics/ydgkhgshd6 https://github.com/tersengat/naerti-ts-inaaghmdeg-gadabrunebuli-arbalet-i/blob/main/README.md https://okcheartandsoul.com/news/maggior-parte-di-questi-sono/ https://nashkursk.com/events/s-tochki-zreniia-udobstva-blochnye-luki/44029/ https://www.vbtc.news/politics/sostavnye-i-rekursivnye-arbalety/5891/Data dodania komentarza: 13.08.2022, 21:29Źródło komentarza: Gmina Drelów
Reklama
Reklama
Reklama