Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 12:48
Reklama
Reklama
Reklama

LEGOterapia – innowacyjny projekt łączący zabawę z rozwijaniem umiejętności u dzieci

Wszyscy doskonale znają popularne klocki, które zrobiły prawdziwą furorę w krajach na całym świecie. Interesują się nimi zarówno dzieci, jak i dorośli, natomiast od jakiegoś czasu układanie klocków zwróciło uwagę terapeutów i psychologów. Zauważyli oni, że LEGO Classic wykorzystać można jako dodatek do pracy z dziećmi autystycznymi, z Zespołem Aspergera, ADHD i innymi zaburzeniami zachowania. Celem wprowadzenia LEGOterapii stało się rozwijanie przez małych pacjentów umiejętności manualnych, kreatywności i radzenia sobie w sytuacjach, gdzie problemem okazuje się natura techniczna. Nauka połączona z zabawą okazała się strzałem w dziesiątkę.
LEGOterapia – innowacyjny projekt łączący zabawę z rozwijaniem umiejętności u dzieci
Celem wprowadzenia LEGOterapii stało się rozwijanie przez małych pacjentów umiejętności manualnych, kreatywności i radzenia sobie w sytuacjach, gdzie problemem okazuje się natura techniczna.

 

Na czym dokładnie polega LEGOterapia? Sposób działania terapeutów

Dzieci, które cechują się sporą nieśmiałością i posiadają trudności w pracy w grupie czy komunikowaniu się, często niechętne są do otwartych pogawędek oraz podejmowania się jakichkolwiek integracji z rówieśnikami. Podobnie jest w przypadku nadpobudliwych maluchów o ograniczonych możliwościach skupienia uwagi. LEGOterapia to nowość w Polsce, jednak już teraz można stwierdzić, iż daje ona pożądane efekty. Chodzi w niej przede wszystkim o rozwój umiejętności interpersonalnych u dzieci, a także znalezienie z nimi ścieżki do dialogu. Dochodzi do tego rozwój manualny dziecka i zwiększenie jego umiejętności abstrakcyjnego myślenia. Zazwyczaj zajęcia polegają na podzieleniu grupy na mniejsze składy – każdy z nich otrzymuje swojego opiekuna (będącego osobą dorosłą) i zestaw klocków LEGO Classic. Ich głównym zadaniem jest ułożenie (najpierw samodzielnie, później w zespole) wymyślonej przez nich konstrukcji, która zaprezentowana zostaje na forum. Po każdej z takich zabaw terapeuta spisuje postępy zrobione przez dziecko – następnie przekazuje je do wglądu rodzicom. Korzyści działania takiej formy kontaktu i prób zainteresowania dziecka czynnością, której musi poświęcić więcej czasu są ogromne. Osoby obecne na zajęciach, poprzez działania konstrukcyjne, liczenie, pomiary, finalnie mają możliwość rozwoju umiejętności komunikacyjnych, wzbogacając przy tym zasób swojego słownictwa. Klocki ułatwiają naukę i pomagają w przyswajaniu wiedzy wywodzącej się z nauk ścisłych.


Zbuduj most komunikacyjny z klocków. Sposób na poprawę relacji z dzieckiem

Wiedzę dotyczącą LEGOterapii wykorzystać można w warunkach domowych. Wystarczy do tego zestaw klocków – najlepszym wyborem są uniwersalne LEGO Classic, które zakupić można między innymi w sklepie Klocki Dwa – a także chęci. Choć zagadnienia z tego rodzaju terapii zostały stworzone przede wszystkim z myślą o dzieciach zmagających się z zaburzeniami zachowania i funkcji poznawczych, spokojnie można wykorzystać je w przypadku każdego dziecka. Wszystkie maluchy mają w końcu prawo, aby bawić się równo – pozwala to na przygotowanie dziecka do życia w świecie, w którym każdy jest różny; czuje i rozumie indywidualnie. Wspólne zabawy dzieci z zaburzeniami wraz z funkcjonującymi prawidłowo są możliwe, a nawet bardziej – są wskazane. Układanie klocków LEGO łączy i pozwala na zrozumienie, że tak naprawdę nie ma różnic pomiędzy jednymi a drugimi; szczególnie gdy łączy ich pasja.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama