Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 grudnia 2025 15:08
Reklama
Reklama

Ruszyła budowa wiaduktu. To historyczna inwestycja

W tym tygodniu nastąpiło symboliczne wbicie łopaty pod budowę wiaduktu nad linią kolejową Warszawa – Terespol w Międzyrzecu Podlaskim. Obiekt to pierwszy etap budowy wschodniej obwodnicy miasta. Ma też być rozwiązaniem problemów z korkami w tym rejonie.
Ruszyła budowa wiaduktu. To historyczna inwestycja
W tym tygodniu nastąpiło symboliczne wbicie łopaty pod budowę wiaduktu nad linią kolejową Warszawa – Terespol w Międzyrzecu Podlaskim

Autor: Tomasz Łukaszuk

17 lipca podczas konferencji prasowej przy przejeździe kolejowym na ul. Siteńskiej w Międzyrzecu Podlaskim oficjalnie rozpoczęto budowę długo wyczekiwanego przez mieszkańców wiaduktu nad linią kolejową Warszawa – Terespol.

– To inwestycja ważna nie tylko z punktu widzenia mieszkańców Międzyrzeca, bo problem z komunikacją w tej części miasta i przeprawy przez tory dotyczą również mieszkańców okolicznych miejscowości. Trzeba pamiętać, że dziś nie tylko rozpoczynamy budowę wiaduktu kolejowego nad linią nr E-20, ale ważniejsze jest to, że obiekt jest integralną częścią wschodniej obwodnicy miasta, o której mówi się już od 15 lat. Teraz udało się zrobić pierwszy realny krok w stronę jej powstania. Jest to jednocześnie największe zadanie inwestycyjne, jakie do tej pory prowadziliśmy. Wartość inwestycji to bowiem 30 mln złotych – podkreślał wiceburmistrz Paweł Łysańczuk.

Na budowę wiaduktu miasto pozyskało 19 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych. Dodatkowo 11 mln zł dołożyły Polskie Koleje Państwowe PLK S.A., a 1 mln zł budżet miasta. To największe w historii przedsięwzięcie inwestycyjne realizowane przez międzyrzecki samorząd.

Budowa wiaduktu to największe w historii przedsięwzięcie inwestycyjne realizowane przez międzyrzecki samorząd (fot. Tomasz Łukaszuk)
Wiadukt receptą na korki

Linia kolejowa E-20 dzieli Międzyrzec Podlaski na dwie części, a drogi przez przejazdy kolejowe na ul. Partyzantów i ul. Siteńskiej są jedynymi, je łączącymi. Z tego powodu tworzą się tu ogromne korki. Wiadukt ma być receptą na zakorkowanie miasta. – Tak naprawdę problem z korkami zaczął się po remoncie linii kolejowej Siedlce – Terespol. Pociągi mogą poruszać się szybciej niż kiedyś, zmieniły się też standardy przejazdów kolejowych. W związku z tym szlabany są opuszczane wcześniej i podnoszone później, co tworzy gigantyczne korki na ulicach miasta. Powoduje irytację mieszkańców, bo niejednokrotnie trzeba spędzić sporo czasu przed przejazdem kolejowym, by przeczekać aż przejedzie 2-3 pociągi – wyjaśniał zastępca burmistrza.

Dodał, że na problem z korkami skarżyli się też przedsiębiorcy, bo w rejonie torów kolejowych znajduje się kilka dużych zakładów. – W niektórych dostawy są planowane niemal co do minuty, więc każdy przestój na przejeździe kolejowym powoduje niechciane opóźnienia w pracy zakładu. Rozumiemy, że firmy, aby się rozwijać potrzebują lepszej logistyki. Budowa wiaduktu i samej obwodnicy poprawi warunki dla biznesu – zaznaczał Paweł Łysańczuk.

Jak przekazał, jeśli chodzi o budowę obwodnicy wschodniej to miasto liczy na wsparcie władz na szczeblu rządowym i wojewódzkim. Podkreślił też, że budowa wiaduktu to przykład dobrej współpracy samorządu z instytucjami, w tym przypadku PKP, oraz rządem.

Prace związane z budową konstrukcji wiaduktu w obszarze kolejowym zakończą się jeszcze w tym roku, całość ma powstać do 2025 roku. Za realizację inwestycji odpowiada firma Domost z Małkini Górnej. Na czas części robót zamknięty zostanie przejazd na ulicy Siteńskiej.

Co z obwodnicą wschodnią?

Wszyscy obecni 17 lipca na konferencji podkreślali znaczenie budowy wschodniej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. – Sam wiadukt to tylko etap. Najważniejsza jest obwodnica i uwolnienie tych terenów inwestycyjnych, bo przecież ta droga, która będzie łączyła część naszego miasta z autostradą A2 jest bardzo istotna. Jako zarząd powiatu obiecujemy, że będziemy wspierać tę inwestycję w każdy możliwy sposób, bo wpłynie ona na rozwój gospodarczy tych terenów – mówił wicestarosta bialski Janusz Skólimowski.

W uroczystości wziął udział m.in. poseł Dariusz Stefaniuk. – Ta część Polski się rozwija, powstaje tu autostrada A2. Międzyrzec Podlaski jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast naszego regionu. Wszystkie inwestycje służą mieszkańcom, by odczuli, że nie ma Polski A i Polski B. My jako parlamentarzyści, ale również samorządowcy z samorządu wojewódzkiego, z samorządu powiatowego będziemy wspierać tego typu inwestycje – podkreślał poseł.

Konkrety jednak jeśli chodzi o budowę obwodnicy nie padły. Wicemarszałek Michał Mulawa zaznaczył jedynie, że inwestycja znajduje się w planie rozwoju sieci dróg wojewódzkich na lata 2021-2030. Na razie nie ma jeszcze projektu budowlanego obwodnicy, ale w ostatnich latach udało się przygotować niezbędną dokumentację i wybrać wariant przebiegu drogi. Finansowania póki co jednak brak.  – Toczymy rozmowy z władzami miasta, ale liczymy na wsparcie rządu – podsumował Michał Mulawa.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZamów prenumeratę tygodnika Słowo Podlasia na 2026 rok
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama