Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 4 maja 2024 18:29
Reklama
Reklama

Ruszyła budowa wiaduktu. To historyczna inwestycja

W tym tygodniu nastąpiło symboliczne wbicie łopaty pod budowę wiaduktu nad linią kolejową Warszawa – Terespol w Międzyrzecu Podlaskim. Obiekt to pierwszy etap budowy wschodniej obwodnicy miasta. Ma też być rozwiązaniem problemów z korkami w tym rejonie.
Ruszyła budowa wiaduktu. To historyczna inwestycja
W tym tygodniu nastąpiło symboliczne wbicie łopaty pod budowę wiaduktu nad linią kolejową Warszawa – Terespol w Międzyrzecu Podlaskim

Autor: Tomasz Łukaszuk

17 lipca podczas konferencji prasowej przy przejeździe kolejowym na ul. Siteńskiej w Międzyrzecu Podlaskim oficjalnie rozpoczęto budowę długo wyczekiwanego przez mieszkańców wiaduktu nad linią kolejową Warszawa – Terespol.

– To inwestycja ważna nie tylko z punktu widzenia mieszkańców Międzyrzeca, bo problem z komunikacją w tej części miasta i przeprawy przez tory dotyczą również mieszkańców okolicznych miejscowości. Trzeba pamiętać, że dziś nie tylko rozpoczynamy budowę wiaduktu kolejowego nad linią nr E-20, ale ważniejsze jest to, że obiekt jest integralną częścią wschodniej obwodnicy miasta, o której mówi się już od 15 lat. Teraz udało się zrobić pierwszy realny krok w stronę jej powstania. Jest to jednocześnie największe zadanie inwestycyjne, jakie do tej pory prowadziliśmy. Wartość inwestycji to bowiem 30 mln złotych – podkreślał wiceburmistrz Paweł Łysańczuk.

Na budowę wiaduktu miasto pozyskało 19 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych. Dodatkowo 11 mln zł dołożyły Polskie Koleje Państwowe PLK S.A., a 1 mln zł budżet miasta. To największe w historii przedsięwzięcie inwestycyjne realizowane przez międzyrzecki samorząd.

Budowa wiaduktu to największe w historii przedsięwzięcie inwestycyjne realizowane przez międzyrzecki samorząd (fot. Tomasz Łukaszuk)
Wiadukt receptą na korki

Linia kolejowa E-20 dzieli Międzyrzec Podlaski na dwie części, a drogi przez przejazdy kolejowe na ul. Partyzantów i ul. Siteńskiej są jedynymi, je łączącymi. Z tego powodu tworzą się tu ogromne korki. Wiadukt ma być receptą na zakorkowanie miasta. – Tak naprawdę problem z korkami zaczął się po remoncie linii kolejowej Siedlce – Terespol. Pociągi mogą poruszać się szybciej niż kiedyś, zmieniły się też standardy przejazdów kolejowych. W związku z tym szlabany są opuszczane wcześniej i podnoszone później, co tworzy gigantyczne korki na ulicach miasta. Powoduje irytację mieszkańców, bo niejednokrotnie trzeba spędzić sporo czasu przed przejazdem kolejowym, by przeczekać aż przejedzie 2-3 pociągi – wyjaśniał zastępca burmistrza.

Dodał, że na problem z korkami skarżyli się też przedsiębiorcy, bo w rejonie torów kolejowych znajduje się kilka dużych zakładów. – W niektórych dostawy są planowane niemal co do minuty, więc każdy przestój na przejeździe kolejowym powoduje niechciane opóźnienia w pracy zakładu. Rozumiemy, że firmy, aby się rozwijać potrzebują lepszej logistyki. Budowa wiaduktu i samej obwodnicy poprawi warunki dla biznesu – zaznaczał Paweł Łysańczuk.

Jak przekazał, jeśli chodzi o budowę obwodnicy wschodniej to miasto liczy na wsparcie władz na szczeblu rządowym i wojewódzkim. Podkreślił też, że budowa wiaduktu to przykład dobrej współpracy samorządu z instytucjami, w tym przypadku PKP, oraz rządem.

Prace związane z budową konstrukcji wiaduktu w obszarze kolejowym zakończą się jeszcze w tym roku, całość ma powstać do 2025 roku. Za realizację inwestycji odpowiada firma Domost z Małkini Górnej. Na czas części robót zamknięty zostanie przejazd na ulicy Siteńskiej.

Co z obwodnicą wschodnią?

Wszyscy obecni 17 lipca na konferencji podkreślali znaczenie budowy wschodniej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. – Sam wiadukt to tylko etap. Najważniejsza jest obwodnica i uwolnienie tych terenów inwestycyjnych, bo przecież ta droga, która będzie łączyła część naszego miasta z autostradą A2 jest bardzo istotna. Jako zarząd powiatu obiecujemy, że będziemy wspierać tę inwestycję w każdy możliwy sposób, bo wpłynie ona na rozwój gospodarczy tych terenów – mówił wicestarosta bialski Janusz Skólimowski.

W uroczystości wziął udział m.in. poseł Dariusz Stefaniuk. – Ta część Polski się rozwija, powstaje tu autostrada A2. Międzyrzec Podlaski jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast naszego regionu. Wszystkie inwestycje służą mieszkańcom, by odczuli, że nie ma Polski A i Polski B. My jako parlamentarzyści, ale również samorządowcy z samorządu wojewódzkiego, z samorządu powiatowego będziemy wspierać tego typu inwestycje – podkreślał poseł.

Konkrety jednak jeśli chodzi o budowę obwodnicy nie padły. Wicemarszałek Michał Mulawa zaznaczył jedynie, że inwestycja znajduje się w planie rozwoju sieci dróg wojewódzkich na lata 2021-2030. Na razie nie ma jeszcze projektu budowlanego obwodnicy, ale w ostatnich latach udało się przygotować niezbędną dokumentację i wybrać wariant przebiegu drogi. Finansowania póki co jednak brak.  – Toczymy rozmowy z władzami miasta, ale liczymy na wsparcie rządu – podsumował Michał Mulawa.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama