Jakie unowocześnienia planuje pan wprowadzić w tym roku szkolnym?
Nowością jest współpraca szkoły z programem Erasmus, dzięki temu w tym roku szkolnym grupa uczniów wyjedzie na wymianę do Grecji, 25 września. Sąsiednie szkoły brały udział w programie, więc wiemy, że to będzie udany wyjazd.
Jakie pomysły już się sprawdziły i będą kontynuowane?
Do sprawdzonych akcji należy inicjatywa “Odżywiaj się zdrowo”, prowadzimy ją już ponad dwadzieścia lat. To promowanie zdrowego odżywiania i zdrowego trybu życia. Akcja ma co roku inny zakres tematyczny, w zeszłym roku były to zioła, jeszcze wcześniej soki i napoje, innym razem owoce egzotyczne. Mamy też Szkolny Jarmark Podlaski, w zeszłym roku odbyła się już trzynasta edycja. Trzonem jarmarku jest widowisko obrzędowe, przygotowywane przez uczniów i nauczycieli. W ubiegłym roku tematem było: “Jak na wsi uczyć zaczynano”. Pokazywane były wówczas gry i zabawy, które odbywały się kiedyś. Dotychczas udawało nam się zapraszać zespoły folklorystyczne do udziału. Pomysł na Jarmark Sapieżyński w Kodniu został zaczerpnięty z naszego Szkolnego Jarmarku Podlaskiego. Organizujemy też z okazji Dnia Dziecka Olimpiadę Przedszkolaka. To rywalizacja, zabawa i propagowanie idei olimpijskich. Jest zapalany znicz olimpijski, pojawia się flaga olimpijska. W przedszkolu organizowany jest też festyn rodzinny. W tym roku obchodzimy 31. rocznicę nadania szkole sztandaru im. kapitana Michała Fijałki. To święto szkoły zawsze jest połączone ze ślubowaniem klas pierwszych. W tamtym roku został odsłonięty mural ze względu na to święto.
Jakie nowości trzeba wprowadzić, a które zostały wskazane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki?
W tym roku szkolnym mamy wprowadzić testy sprawnościowe. Województwo lubelskie było w programie pilotażowym “Sportowe talenty”, więc w naszej szkole takie testy sprawnościowe były przeprowadzane już w zeszłym roku. Teraz testy weszły do podstawy programowej. Jest określone, co ma się na nie składać. Mają one się odbywać poza zajęciami z wychowania fizycznego, nie mają też wpływu na oceny z w-f-u. Mają na celu wyłowić sportowe talenty. Zauważamy, że coraz słabiej wygląda kondycja fizyczna uczniów, dlatego ministerstwo podjęło działania. Nie szedłbym w kierunku, że testy będą piętnować słabszych uczniów. W przedszkolu dzieci mogą korzystać z rytmiki, a w podstawówce działa drużyna sportowa Kangura, więc jest możliwość rozwijania się fizycznie. Funkcjonuje też akademia piłkarska. Zachęt do sportu jest dużo, ale mimo to, z roku na rok zwiększa się liczba osób z gorszą motoryką i otyłością.
Które z tych zadań będą najtrudniejsze do realizacji?
Borykamy się w dalszym ciągu, i to chyba nie tylko nasza bolączka, z brakiem psychologa szkolnego. Poszukujemy nie tylko psychologa, ale też innych specjalistów, bo takie wezwanie mamy z ministerstwa. Przydaliby się specjaliści pracujący ze spektrum autyzmu, bo coraz więcej dzieci pojawia się z takimi problemami.
Jak się potoczyły losy absolwentów szkoły?
W zeszłym roku szkolnym naukę ukończyło czterdziestu siedmiu uczniów. Więcej niż połowa wybrała kształcenie zawodowe, czyli uczęszczają do techników, kilka osób wybrało szkoły branżowe. Najwięcej osób zapisało się do Ekonomika przy ul. Piłsudskiego, na drugim miejscu był wybierany Zespół Szkół w Małaszewiczach, a tam kierunki kolejowe. Część osób wybrała licea, najpopularniejsze wśród naszych absolwentów było IV LO im. S. Staszica. Wybierane były też licea: w Małaszewiczach i Terespolu oraz ALO w Białej Podlaskiej. Popularnością cieszyły się klasy mundurowe.
Napisz komentarz
Komentarze