Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 09:56
Reklama
Reklama
Reklama

Czy miasto utworzy swój pośredniak? Są pewne plany

Radni podjęli uchwałę o wsparciu powiatu bialskiego w utrzymaniu Powiatowego Urzędu Pracy w przyszłym roku. Władze Białej Podlaskiej nie ukrywają jednak, że ta współpraca coraz mniej im odpowiada, szczególnie pod względem finansowym.
Czy miasto utworzy swój pośredniak? Są pewne plany
Władze Białej Podlaskiej nie ukrywają, że coraz mniej im odpowiada współpraca przy utrzymaniu PUP, szczególnie pod względem finansowym

Źródło: PUP Biała Podlaska (fb)

W przyszłym roku mieszkańcy Białej Podlaskiej obsługiwani będą nadal przez PUP będący w agendzie starostwa bialskiego. Radni pod koniec listopada podjęli uchwałę wyrażającą zgodę na zawarcie dwustronnego porozumienia dotyczącego współfinansowania kosztów funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w roku 2025. Jak czytamy w uzasadnieniu przegłosowanego podczas sesji dokumentu: 

„ (…) Powiat dotujący oraz powiat prowadzący obowiązane są do zawarcia dwustronnego porozumienia określającego wysokość, terminy i zasady przekazywania dotacji celowej na współfinansowanie kosztów finansowania Powiatowego Urzędu Pracy. Wysokość środków wyliczona została w oparciu o liczbę mieszkańców miasta i powiatu oraz kwotę wydatków bieżących PUP przypadającą na jednego mieszkańca po odjęciu kwoty środków przyznanych z funduszu pracy, kosztów utrzymania oddziałów zamiejscowych w Międzyrzecu Podlaskim i Terespolu oraz dochodów PUP. Wysokość środków zaplanowanych do przekazania (przez miasto Biała Podlaska – przyp. red.) w 2025 r. wynosi 1 764 196,00 zł.”

Niezadowalające koszty

Jeszcze przed głosowaniem nawiązania współpracy w utrzymaniu PUP w temacie wywiązała się dyskusja. - Miałem pytanie od przedsiębiorców czy jest to prawda, że w przyszłości planowany jest  miejski UP? – zainteresował się radny Adam Chodziński.

Prezydent przyznał, że jest to jeden z tematów, które pojawią się w rozmowach władz miasta ze starostą. - Nie ukrywam, że co roku jesteśmy adresatami coraz wyższych, przedstawianych nam kalkulacji funkcjonowania PUP – mówi Michał Litwiniuk, który argumentuje, że miastu zależy natomiast na obniżaniu kosztów i do tego dąży w ramach wydatków czynionych na własne potrzeby. 

-  Kierując się tą filozofią bardzo gospodarskiego zarządzania, nie czujemy się komfortowo, gdy środkami budżetu miasta, ponad otrzymywaną na ten cel dotację z budżetu państwa, musimy finansować jednostkę prowadzoną przez zaprzyjaźnioną jednostkę powiatu ziemskiego – stwierdza prezydent.

Prezydent dodaje, że taka współpraca w obrębie instytucji funkcjonuje również w poparciu o jednostki podporządkowane miastu. Podaje przykład Miejskiej Biblioteki Publicznej, której utrzymanie roczne kosztuje miasto około 6 mln zł. - MBP służy także mieszkańcom powiatu ziemskiego, a starostwo na podstawie tej współpracy wykazuje prowadzenie biblioteki regionalnej . Natomiast partycypacja w kosztach utrzymania biblioteki przez powiat ziemski jest nieporównywalnie niższa. My przekazujemy na utrzymanie PUP całość otrzymywanej na ten cel dotacji – wskazuje prezydent.

Radny Igor Dzikiewicz był ciekaw, na czym miasto opiera swoje kalkulacje. - Czy robiliśmy analizę jakie są koszty działania PUP w porównaniu do innych takich placówek w innych powiatach województwa – dopytywał. Szef gabinetu prezydenta przyznał, że pewne zestawienia były czynione. - Analizowaliśmy dane choćby zatrudnienia pracowników do obsługi bezrobotnych . PUP w Białej Podlaskiej zatrudnia ponad 80 osób, a w powiecie zamojskim czy chełmskim to 60-70 osób. Jako miasto pokrywamy obecnie w jednej trzeciej kwotę potrzebną  na funkcjonowania PUP, ale PUP wypracowuje różnego rodzaju dochody, choćby z udzielania zgód na pracę obcokrajowców. To około 600 tys. zł w skali roku. My nie mamy z tego tytułu zmniejszenia wkładu w działalność PUP – wyłuszcza Wojciech Sosnowski.

Temat do rozważenia

Prezydent zapowiada, że o pracy PUP odbędzie się rozmowa przedstawicieli miasta z władzami powiatu. 

- Chcę przedstawić panu staroście, lub wyznaczonym przez niego urzędnikom pewne pomysły na racjonalizacje i podniesienie efektywności pracy jednostki. Jako alternatywę powodowaną troską o budżet naszego miasta, widzimy natomiast utworzenie naszego miejskiego urzędu pracy – przyznaje Michał Litwiniuk, a radnych uczula: - Proszę nie czuć się więc zaskoczonym, że z uwagi na te dyktowane troską o budżet miasta aspekty i sprawność działania PUP na rzecz naszych mieszkańców, rozważamy taką możliwość.

Radny Stanisław Nikołajczuk zwrócił jednak uwagę, że takie sprawy powinny stawać na komisjach rady miasta, gdzie zaproszeni będą przedstawiciele PUP, by mogli odpowiedzieć radnym na wszelkie pytania, zanim będą oni musieli podejmować kluczowe decyzje. - Dlaczego na komisjach merytorycznych w tym temacie nie pojawił się nikt z PUP, żeby się do tych argumentów odnieść? – dopytywał.

Zdaniem władz miasta, na razie temat nie jest jeszcze na takim etapie, by zajmowali się nim radni. - Póki co nic się nie zmienia. Na dzień dzisiejszy to jest wszystko jeszcze kwesta dyskusji. Jeśli będziemy chcieli ostatecznie taką decyzję podjąć, wówczas na komisjach przedstawimy projekt stosownej uchwały i na wszystkie pytania odpowiemy. Obecnie sami jesteśmy ciekawi, co pan starosta na wspólnym spotkaniu nam w tej kwestii powie – odpowiada Wojciech Sosnowski.  


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Zobywatel 06.12.2024 16:18
Może trzeba się przyjrzeć jak miasto optymalizuje koszty na inwestycjach, bo podobno robót dodatkowych przy nowej obwodnicy troche było. A i ciekawe jak ciezarówki przejada przez rondo WOŚP bo o tym chyba tez nikt nie pomyslal. A co do możliwości utworzenia nowego urzedu to napewno koszt jego działania bedzie wiekszy niż przekazywane srodki. Dlaczego? Nie trzeby byc foktorem ekonomii zeby wiedziec ze w ogolnym rozrachunku koszty funkcjonowania większego podmiotu zawsze beda niższe niz koszty funkcjonowania dwoch mniejszych bo przy dwoch mniejszych czesc kosztow bedzie sie dublowac np. koszty administracji, koszty infrastruktury itp. Pomysł chybiony. Moze czas zeby Panowie Michal i Wojciech skonczyli normalnego MBA bo patrzac na te wypowiedzi to ten na Collegium Humanum chyba niewiele ich nauczył :)

p.Roman z ul M. 06.12.2024 13:15
by przenieśc PUP do UM,i umiejscowić w sali przyjęc interesantów,czyli na dole ,zaraz przy wejściu.Wielkich nakładów nie trzeba,wystarczą boksy/kajutki z karton-gipsu,daszki są rownież zbędne,bo interesantów będzie tylu,że nachuchają,a panie ( z UM) zaprzestaną ubierać się w różne kubraczki,kamizelki,a zaczną chodzić w letnich bluzeczkach.Problemu nie będzie miał szanowny prezydent,z zatrudnieniem dodatkowego .........przy wejściu,jako ochrychacza,albowiem pracy poszukują bardzo różne osoby,tak z wyglądu i stanu emocjonalnego.

Roman 06.12.2024 12:36
Tak szczerze mówiąc,to tych pracowników na sali w PUP,to jest o 70% za dużo.A dodać administrację PUP,to usunąc drugie 70%.Pamiętaqm czasy,gdy PUP miał do dyspozycji tylko ten stary budynek,dzisiaj urzęduje tam TYLKO sama administracja PUP.Wówczas mieścili się tam wszyscy,a teraz? Ale apetyt rośnie w miarę jesdzenia.Przecież iluż to nowych bezrobotnych przybędzie ,wraz z likwidacją przerośnietych kadr PUP,a każdy z owych ma ,,magistra".A jakież odprawy dla kadry zarządzającej,strach pomyśleć.

Ha Ha Ha 04.12.2024 09:06
Niech pan prezydent podliczy kwotę jaką wpłacają do PUP ponieważ nie wywiązują się nawet z finansowania 1/3. Jeżeli UM chcę zrobić swój MUP to pamiętajcie, że konieczne będą nowe miejsca pracy i swoich trzeba wcisnąć...

Zulu Gula 05.12.2024 15:12
Rada kobiet czeka na płatne stołki.

c yt 03.12.2024 13:52
AwBrześciu,majątaniej,czy drożej. NaBrzeskiej stoi PomnikprzyjaźnizBaranowiczami/Miasta, może warto się zapoznać,jakjesttam iile kosztuyje ,a ag r eee soo r.

chyży rój 29.12.2024 22:32
Piłeś - nie pisz. Ćpałeś - nie pisz. Nie umiesz - nie pisz.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama