Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 grudnia 2025 08:13
Reklama
Reklama

Co dalej z portem w Małaszewiczach? PKP Cargo i PKP PLK wyznaczyły termin dotyczący Cargotoru

Do końca lipca przyszłego roku ma się rozstrzygnąć procedura związana ze zbyciem udziałów Cargotoru do struktur PKP PLK. Od tego zależy wielka inwestycja w Małaszewiczach.
Co dalej z portem w Małaszewiczach? PKP Cargo i PKP PLK wyznaczyły termin dotyczący Cargotoru
Do końca lipca 2025 roku ma się rozstrzygnąć procedura związana ze zbyciem udziałów Cargotoru do struktur PKP PLK. To ważne dla inwestycji w Małaszewiczach

Źródło: archiwum Cargotoru

Port kolejowy w Małaszewiczach, nazywany Parkiem Logistycznym Małaszewicze (PLM), stanowi kluczowy punkt na mapie transkontynentalnej wymiany towarowej. Jest jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w całej Unii Europejskiej. Jego strategiczne położenie na granicy wschodniej Polski czyni go bramą do Azji Środkowej i krajów Dalekiego Wschodu.

O wadze portu przeładunkowego w Małaszewiczach tak pisze potralmorski.pl

„Cargotor jest zarządcą infrastruktury kolejowej terminala przeładunkowego w Małaszewiczach na granicy z Białorusią. Spółka zajmuje się udostępnianiem przewoźnikom kolejowym infrastruktury logistyczno-usługowej na zasadach komercyjnych. Cargotor zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, na który składa się ok. 180 km torów ze stacjami: Chotyłów, Małaszewicze, Kobylany, Bór oraz rejonami Zaborze, Wólka, Podsędków i Raniewo. Spółka zarządza także 24 punktami ekspedycyjnymi o łącznej długości 14,7 km torów.”

Rozbudowa i modernizacja portu byłaby największym przedsięwzięciem komercyjnym realizowanym ze środków publicznych w Polsce wschodniej, zaplanowanym na 6 lat i z prognozowanymi wpływami do budżetu państwa w wysokości ok. 50 miliardów złotych w ciągu dziesięciu lat od jego uruchomienia. 

W 2022 roku Komisja Europejska odmówiła finansowania wycenianej na co najmniej 4 mld złotych inwestycji w Park Logistyczny w Małaszewiczach, ze względu na sytuację na wschodnich granicach UE. W czerwcu 2023 r. przez polski parlament  przyjęta została ustawa o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z jej zapisami środki na sfinansowanie rozbudowy portu w Małaszewiczach mogą być przekazane z budżetu państwa w obligacjach do PKP PLK, z przeznaczeniem na finansowanie nabycia udziałów w kapitale zakładowym Cargotor, zarządcy portu w Małaszewiczach. Ta ustawa daje blisko 3,5 mld zł na rozbudowę portu w Małaszewiczach. 

Realizacja inwestycji wiąże się z kwestiami własnościowymi, które muszą zostać dopięte, by finansowanie przedsięwzięcia z budżetu państwa, było możliwe.

 – Planowane finansowanie ze środków publicznych modernizacji Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze, związane jest z pracami dotyczącymi przejęcia spółki Cargotor przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Publicznego dofinansowania inwestycji można udzielić PKP PLK albo spółce Kapitałowej PKP PLK – wyjaśniała wiosną tego roku rzecznik ministerstwa infrastruktury Anna Szumańska.

Wówczas politycy tłumaczyli się z braku postępów w inicjowaniu przedsięwzięcia w PLM. Przez ostatnie miesiące jedyne, co się w sprawie pojawiało, to zapewnienia, że procedura przejmowania udziałów Cargotoru przez PKP PLK wciąż się toczy.

Wreszcie w grudniu PKP Cargo S.A. przedstawiło nowe informacje. Dotyczą  aneksu do listu intencyjnego dotyczącego sprzedaży PKP PLK 100 proc. udziałów w spółce Cargotor Sp. z o.o. To właśnie od tej operacji zależy inwestycja związana z finansowaniem ze środków publicznych rozbudowy PLM. Strony w podpisanym 18 grudnia aneksie zobowiązały się do zakończenia przedsięwzięcia do końca lipca 2025 r. 

- Wyznaczenie terminu zakończenia transakcji to istotny krok na drodze do zakończenia tego ważnego przedsięwzięcia z sukcesem. Jestem przekonany, że włączenie działalności Cargotor w struktury PKP PLK będzie znaczącą korzyścią biznesową dla obydwu stron, a przyczyni się także do wzmocnienia rozwoju sieci kolejowej w Polsce, co z perspektywy PKP CARGO, jako odbiorcy usług, stanowi dodatkową wartość dodaną - stwierdził Paweł Miłek p.o. członek zarządu ds. handlowych i  p.o. członek zarządu ds. restrukturyzacji PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. 

Podpisany przez strony aneks, jak informuje PKP Cargo z jednej strony zobowiązuje strony do zakończenia prac nad przejęciem udziałów w określonym czasie, ale nie tylko, bo jak czytamy w komunikacie: „ustalił termin obowiązywania Listu Intencyjnego do dnia nabycia udziałów CARGOTOR przez PKP PLK  lub do dnia podjęcia ostatecznej decyzji przez którąkolwiek ze stron o odstąpieniu od przedsięwzięcia, nie dłużej jednak niż do dnia 31 lipca 2025 r.”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ssm 27.12.2024 18:30
Pożądana firma nigdy by nieoodała tego terenu.

POSLKA Gór Oł 27.12.2024 21:00
Komentarz zablokowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Cezary WędkarzTreść komentarza: A dlaczego nie karaja szarpakowcow po Białoruskiej stronie Bugu . Ich też powinien polski sąd ukarać. Polska policja i straż graniczna powinna narobić zdjęć tych szarpakowców po Białoruskiej stronie. Pojechać na Białoruś złapać ich przywieść do Polski i surowo ukarać.Data dodania komentarza: 18.12.2025, 17:44Źródło komentarza: Łowili na "szarpaka". Muszą zapłacić po blisko 3 tys. złAutor komentarza: magister blokersTreść komentarza: A co tam w twojej śmiesznej budzie w Ortelu? Nie rozpadła się?Data dodania komentarza: 18.12.2025, 15:16Źródło komentarza: Chciał zażartować. Teraz odpowie przed sądemAutor komentarza: ???? - maniaku,Treść komentarza: A co trzeba mieć w głowie, aby pochwalać kradzież samochodu?Data dodania komentarza: 18.12.2025, 10:17Źródło komentarza: Chciał zażartować. Teraz odpowie przed sądemAutor komentarza: por. NosTreść komentarza: Przecież powinien mieć zabrane prawo jazdy i ponownie powinien być skierowany na kurs prawa jazdy . Ale najpierw na badania do lekarza . Przecież już w podstwówce uczą dzieci że nie zostawia się w aucie kluczyków i na dodatek włączony silnik . Matko strach na ulicę wychodzić .Data dodania komentarza: 18.12.2025, 08:13Źródło komentarza: Chciał zażartować. Teraz odpowie przed sądemAutor komentarza: ????Treść komentarza: Co trzeba mieć w głowie albo czego nie mieć aby zostawić auto z włączonym silnikiem i sobie gdzieś pójść .....Data dodania komentarza: 17.12.2025, 23:15Źródło komentarza: Chciał zażartować. Teraz odpowie przed sądem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama