Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 09:11
Reklama
Reklama baner reklamowy word biała podlaska
Reklama

Samorządowcy testują linię. Mieszkańcy ślą uwagi

244 osoby skorzystały w styczniu z kursu uruchomionego przez powiat radzyński, by połączyć miasto i gminę Radzyń ze stacją PKP w Bedlnie. Mieszkańcy komentują obłożenie, a burmistrz i wójt testują linię.
Samorządowcy testują linię. Mieszkańcy ślą uwagi
244 osoby skorzystały w styczniu z kursu uruchomionego, by połączyć miasto i gminę Radzyń ze stacją PKP w Bedlnie. Mieszkańcy komentują obłożenie

Źródło: Jakub Jakubowski-burmistrz Radzynia Podlaskiego (fb)

2 stycznia w powiecie radzyńskim zaczęła kursowanie linia, która połączyła miejscowości gminy Radzyń, miasto i stację PKP w Bedlnie Radzyńskim. Mieszkańcy czekali na to ponad 7 lat. – Na to połączenie czekało wiele osób. Uruchamiamy je we współpracy z powiatem Radzyńskim i gminą Radzyń Podlaski. Dzięki tym połączeniom autobusowym, łączącym gminę i miasto z dworcem PKP wiele osób przestaje być komunikacyjnie wykluczonych – mówił burmistrz Jakub Jakubowski.

Nad powołaniem linii pracowało miasto z powiatem radzyńskim i samorządami gminnymi. Udało się pozyskać dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Operatorem połączenia jest powiat radzyński, który składał na nie wniosek do FRPA w porozumieniu z gminą Radzyń Podlaski i miastem. Nową linię autobusową obsługuje miejska spółka PKS Radzyń Podlaski. Od 2 stycznia działa  połączenie Paszki – Zabiele – Radzyń – Ustrzesz – Białka do Bedlna Radzyńskiego, gdzie znajduje się dworzec PKP. Linia została otwarta wstępnie na rok. – Działamy z nastawieniem utrzymania jej  przynajmniej tak długo, jak przyjeżdżać będą do nas pociągi, na razie relacji Warszawa – Radzyń – Warszawa, bo to są te najbardziej istotne dla naszych mieszkańców połączenia – zapewniał tuż przed uruchomieniem linii Jakub Jakubowski.

Sprawdzają mieszkańcy i samorządowcy

Po ponad miesiącu działania linii burmistrz Radzynia i wójt gminy Radzyń osobiście postanowili ją przetestować. – Dojechaliśmy do dworca PKP, a potem do Paszk i z powrotem do miasta. Rozmawiałem z mieszkańcami korzystającymi z połączenia, którzy chwalili możliwość korzystania z przejazdów. W styczniu z przejazdów skorzystały 244 osoby. To dużo, czy mało Waszym zdaniem? – zachęcał do wymiany spostrzeżeń burmistrz Jakubowski.

Mieszkańcy funkcjonowaniem linii interesują się dość mocno. Od jednego z nich Słowo Podlasia otrzymało odpowiedzi spółki PKS, na zapytania wysłane w trybie dostępu do informacji publicznej. Autor wniosku pytał: ile osób w okresie od 2 do 31 stycznia 2025 roku skorzystało z uruchomionych 4 kursów na stację kolejową PKP w Bedlnie Radzyńskim? Jakie z tego tytułu były przychody? Ile kosztowało funkcjonowanie 4 kursów na stację kolejową PKP w Bedlnie Radzyńskim w okresie od 2 do 31 stycznia 2025 roku?

Jak już wcześniej poinformował burmistrz Jakubowski, w styczniu z linii skorzystało 244. Poza tym autor zapytania dowiedział się, że przychody uzyskane z działalności linii to 1220 zł z biletów i 24542,70 zł z FRPA. Natomiast całkowity koszt utrzymania linii w pierwszym miesiącu wyniósł 41030,36 zł.

Trzeba popracować

Nie ma wątpliwości, że nad poprawą obłożenia linii trzeba popracować. Mieszkańcy miasta i gminy Radzyń  mają wreszcie tak wyczekiwane połączenie ze stacją PKP. Zachętą ma być fakt, że gdziekolwiek by nie wsiedli, to połączenie jest obarczone jednakową opłatą 5 zł. Jednak obłożenia w pierwszym miesiącu działalności linii, a co za tym idzie, wpływów z biletów, nie da się uznać za satysfakcjonujące. Mieszkańcy, odpowiadając na pytanie burmistrza o wyniki linii w pierwszym miesiącu działania twierdzą, że potrzeba czasu. 

– 244 osoby może wydawać się mało, ale zważywszy na to, że to początek warto spojrzeć na tę liczbę optymistycznie. Na wszystko potrzeba czasu. Taki bus wspiera niezależność i jest naprawdę pomocą dla ludzi bez aut, bez prawa jazdy, albo z jednym samochodem. Poczekajmy i może faktycznie pomyślmy o nowych kierunkach – stwierdziła pani Joanna.  

Pan Łukasz zwraca natomiast uwagę, że mieszkańców przez lata oduczano korzystać z publicznej komunikacji i pokłosiem jest to, że dziś ludzi trudno przyzwyczaić do zbiorowej komunikacji. – Chwilę potrwa, zanim znów przybędzie pasażerów. Trudno oczekiwać pełnego obłożenia busa od pierwszych tygodni czy miesięcy jego kursowania. Zapewne będzie jeszcze kilka korekt rozkładu czy przystanków, ale to raczej normalny proces. Kierunek działania jak najbardziej dobry – stwierdza pan Łukasz.

Pani Agata zwraca natomiast uwagę, na jaką rolę bus pełni w dowozie dzieci do szkól w gminie.

– Do szkoły w Zabielu dojeżdżać mogą dzieci. Z Marynina dzieciaki dojeżdżają do szkoły w Zabielu i do Radzynia też. Biała to też spora wieś i dzieciaki i młodzież też są – wylicza mieszkanka i też uważa, że na efekty trzeba poczekać. – Myślę, że taki bus mógłby robić przez dzień kilka kursów w różnych kierunkach i wtedy byłby opłacalny – dodaje.

Wójt Daniel Grochowski nie wyklucza proponowanej opcji. – Postaramy się dostosować ofertę komunikacji miejsko-gminnej, aby jak najlepiej pomóc zaspokoić potrzeby komunikacyjne naszych mieszkańców – zapewnił.

CZYTAJ TEŻ:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama