Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 07:40
Reklama
Reklama
Reklama
Sukces miasta i gmin z regionu

Biała Podlaska ponownie Rowerową Stolicą Polski!

Biała Podlaska sięgnęła po tytuł Rowerowej Stolicy Polski 2025, po raz czwarty w swojej historii stając na najwyższym podium ogólnopolskiej rywalizacji rowerowej. Tegoroczny triumf to efekt tysięcy przejechanych kilometrów przez mieszkańców, lokalnych pasjonatów dwóch kółek oraz zaangażowanych instytucji i organizacji.
Biała Podlaska ponownie Rowerową Stolicą Polski!
Biała Podlaska przystąpiła do rywalizacji jako obrońca tytułu, który zdobywała nieprzerwanie od 2022 roku

Źródło: Miasto Biała Podlaska (fb)

Biała Podlaska zdobyła tytuł Rowerowej Stolicy Polski, wygrywając ogólnopolską rywalizację z ogromną przewagą nad innymi miastami. W tegorocznej edycji konkursu Rowerowa Stolica Polski – organizowanego przez Aktywne Miasta – mieszkańcy wykręcili aż 1 463 866,20 kilometrów, bijąc kolejny rekord i udowadniając, że rowerowa pasja w Białej nie ma sobie równych.

W tym roku walka o miano Rowerowej Stolicy Polski miała wyjątkowy charakter. Biała Podlaska przystąpiła do rywalizacji jako obrońca tytułu, który zdobywała nieprzerwanie od 2022 roku. Jej rywalem była Nowa Sól – miasto w województwie lubuskim, które wcześniej także wcześniej trzykrotnie sięgało po to miano i w tym roku walczyło o Superpuchar Rowerowej Stolicy Polski. Emocje były ogromne, a rywalizacja zacięta do ostatniego dnia – ostatecznie to jednak Biała Podlaska znów stanęła na najwyższym podium i zdeklasowała rywala, który uzyskał 555 804,79 kilometrów, czyli o ponad 900 tysięcy mniej niż lider.
 

Region na siodełku – gminy też walczyły


W tegorocznej edycji rywalizacji wzięło udział aż 145 gmin z całej Polski. Najlepsze wyniki osiągnęły:

  • 1. miejsce – gmina Otyń (woj. lubuskie) – 527 350,88 km

  • 2. miejsce – gmina Łysomice (woj. kujawsko-pomorskie) – 678 277,80 km

  • 3. miejsce – gmina Świekatowo woj. kujawsko-pomorskie) – 153 166,74 km

Na szczególne uznanie zasługują gminy z regionu, które osiągnęły bardzo wysokie miejsca w klasyfikacji:

  • 4. miejsce – gmina Zalesie – 83 704,52 km

  • 5. miejsce – gmina Biała Podlaska – 325 151,88 km

  • 11. miejsce – gmina Sarnaki – 35 154,99 km

  • 13. miejsce – gmina Stara Kornica – 29 666,76 km

  • 18. miejsce – gmina Janów Podlaski – 30 011,73 km

  • 64. miejsce – gmina Międzyrzec Podlaski – 27 669,42 km

Zalesie, choć niewielkie, po raz kolejny udowodniło, że potrafi konkurować z najlepszymi – a miejsce tuż za podium mówi samo za siebie.

W ogólnopolskim rankingu miast najlepsze były Puławy z wynikiem 596 799,70 km. Za nimi było Gniezno (625 139,74 km) oraz Świdnica (515 397,96 km).
 

Rowerowy czerwiec – miesiąc wydarzeń i wspólnej jazdy


Na sukces Białej Podlaskiej i całego regionu złożyły się nie tylko indywidualne wysiłki mieszkańców, ale także liczne wydarzenia promujące aktywność i integrację. Czerwiec w Białej Podlaskiej i Zalesiu upłynął pod znakiem rowerowych rajdów i pikników, podczas którego nie brakowało atrakcji – od serwisu technicznego po konkursy i zabawy dla dzieci. Z kolei w Międzyrzecu Podlaskim odbył się „Złom Bike”, czyli rowerowy pokaz kreatywności i pasji. W Łosicach już po raz ósmy ruszył Rodzinny Rajd Rowerowy. Tym razem poprowadzi on szlakiem Oddziału Partyzanckiego „Zenona” 34. Pułku Piechoty 9. Podlaskiej Dywizji Armii Krajowej. Starała się także gmina Sarnaki. W rajdach brał udział wójt Grzegorz Arasymowicz i wspólnie z mieszkańcami okolicy, uczniami i nauczycielami z Szkoły w Serpelicach pojechali wzdłuż Bugu na urokliwą wycieczkę.

Dla gminy Sarnaki kręcili wszyscy!; źródło: Grzegorz Arasymowicz (fb)

Razem dla wspólnego celu


Rowerowa Stolica Polski to ogólnopolska rywalizacja miast i gmin organizowana przez platformę Aktywne Miasta. Udział w niej może wziąć każdy – wystarczy pobrać bezpłatną aplikację mobilną Aktywne Miasta, wybrać miasto lub gminę, dla której chce się kręcić kilometry, a następnie rejestrować swoje rowerowe przejazdy. Rywalizacja premiuje zarówno dużą liczbę uczestników, jak i ich regularność. Wyniki przeliczane są proporcjonalnie do liczby mieszkańców, dzięki czemu szansę na zwycięstwo mają nie tylko metropolie, ale też mniejsze miasta i gminy.

W edycji 2025 udział wzięło ponad 50 miast prezydenckich i 145 gmin z całej Polski. Do kolejnej edycji będzie można dołączyć już wiosną 2026 roku, kiedy ruszy trening przed czerwcową rywalizacją. Aplikacja dostępna jest zarówno na Androida, jak i iOS, a udział w zabawie – jak co roku – będzie całkowicie bezpłatny.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

chłopak z Grabanowa 03.07.2025 22:40
Jak gmina Zalesie może być czwarta, kiedy o wiele więcej nakręcili mieszkańcy gminy Biała Podlaska. No chyba, że kilometry liczyli członkowie komisji wyborczych w wyborach na prezydenta. Wtedy wszystko mi "pasuje".

chłopak z Denver 08.07.2025 09:35
Sprawa się ma tak w tej zabawie , że nawet nie musisz być mieszkańcem gminy. Możesz kręcić mieszkając na drugim końcu świata.

Ergo 03.07.2025 12:09
ROWEROZA.😅Typowe dla pewnej mentalności - małpować z Zachodu co tylko można. Ponoc bowiem w tzw. dalekich krajach, w szczególności w jednym z nich - właściwie wszyscy jeżdżą na rowerach non stop. Co jest oczywiście bzdura, gdyż ruch samochodowy jest tam równie intensywny jak u nas. Kwestia jednak fundamentalna jest kultura poruszania się na drogach. Otóż, w naszej, polskiej rzeczywistości - rowerzyści są często powaznym zagrożeniem dla bezpieczeństwa nie tylko ruchu drogowego lecz i dla pieszych. Mnóstwo tych ludzi, przy bezczynności policji często bardzo szybko, mimo istnienia ścieżek rowerowych jeździ po chodnikach, narażając pieszych i odbierając im należna przestrzeń publiczna. W krajach tego mitycznego Zachodu są za to surowe mandaty i nikt się nie certoli. Rowerzyści zapominają, że po chodniku mogą jechać tylko w szczególnych przypadkach. Rowerzyści równie bardzo ryzykownie zachowują się nawet na ścieżkach rowerowych przy przejściach dla pieszych, w szczególności tych ze znakiem pionowym - zupełnie ignorujac fakt, że piesi mają tam pierwszeństwo a jednoślad winni zatrzymać przed pasami, tak jak kierowcy samochod. Rowerzyści są też często utrapieniem dla kierowców samochodów, którzy na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie poprawili kulturę jazdy i zachowanie na drodze, takze w stosunku do pieszych. Jest takie przyslowie: "Daj chłopu zegarek, to go klonica nakreca". Njpierw nauczmy się zatem po prostu zwyczajnie szanować innych ludzi, innych użytkowników dróg, nauczmy się szanować przepisy o ruchu drogowym i zwyczajnie okazywać troskę innym, którzy tak samo czują, myślą i żyją jak my. Tak bowiem na co dzien zachowuja sie chocby kierowcy i rowerzysci np. w Holandii. Dopiero później lansujmy się i udawajmy "Europejczykow".

jjo 03.07.2025 11:38
To dziwne, bo Puławy też ogłosiły że są stolicą na rowerze. Czyżby inna kategoria?

Andrzej 02.07.2025 20:13
Może by ściągać biznes i zakłady pracy jak Międzyrzecu bo tam ludzie z Białej jeżdżą do pracy a nie ciągła trajla i marzenia o stolicy.brakuje do szczęścia tylko metra ipałacu kultury i nauki

Iza 02.07.2025 17:00
Wykarmi nas ten tytuł. Ma także jedną z najdroższych stawek za wodę, ścieki i śmieci. Też drozyznowa stolica Polski. ALE KRECMY I UŚMIECHAJMY SIĘ

4koła rules 02.07.2025 15:08
Ale czemu tę stado na zdjęciu nie jedzie ścieżką po prawej? Jaki przykład? Mam rower pod d**ą a innych w niej?

Beti 02.07.2025 06:06
Puławy zajeły 1 miejsce

Zulu Gula 02.07.2025 15:20
Karol Nawrocki wygrał!

Janusz z Zofijo 01.07.2025 17:52
a ja to podwojnie nakrencilem kilosow,bo na mojej tszykolowej kolasce swojo Zofije wiozlem.Siedziala w bagażniku,podawla ni napuj muj ulubiony przes wenzyk gumowy,zep mial ja sile i moc pedalowac na ten puchar.Moja Zofija to bardzo otporna i dzielna jest,stenkala trohe że jej nogi drentfiejo w tym bagazniku kolaskowym,bo maly jest,ale daly my radfe.Wienc ja powinien tesz coś dostac za te podwujne kilometry wypedalowane.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama