Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 05:26
Reklama
Reklama baner reklamowy word biała podlaska
Reklama
Kto gwarantuje przejezdność autostradą do końca roku?

Autostrada A2 do granicy. Co dzieje się na budowie?

Budowa autostrady A2 na wschód od Siedlec to skomplikowane przedsięwzięcie, obarczone wieloma czynnikami, od biurokracji przetargowej po wyzwania w realizacji. Kierowcy i mieszkańcy regionu wciąż czekają na finalne połączenie z granicą, ale z najnowszych informacji Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad wynika, że może to być proces rozłożony w czasie.
Autostrada A2 do granicy. Co dzieje się na budowie?
Dlaczego budowa do granicy idzie w ślimaczym tempie?

Źródło: GDDKiA

Dla odcinka 11, czyli od węzła Biała Podlaska do węzła „Dobryń” (z węzłem) zbliża się kluczowy moment. Jak informuje rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska, termin składania ofert w przetargu na wybór wykonawcy na projekt i budowę tego odcinka przewidziany jest na 23 lipca tego roku. A kiedy poznamy firmy zainteresowane realizacją tego fragmentu. 

- Przed rozstrzygnięciem przetargu należy wykonać kilka działań. Zbadać otrzymane oferty pod względem formalnym, sprawdzić czy nie występują omyłki rachunkowe, zbadać czy nie występuje rażąco niska cena. W przypadku niejasności wystąpić do wykonawców o wyjaśnienia. Następnie należy ocenić oferty w kryteriach oceny ofert i wezwać wykonawcę, który złożył ofertę najwyżej ocenioną do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Wykonawca ma na to 10 dni. W przypadku nieprawidłowości należy wezwać Wykonawcę do wyjaśnień lub uzupełnień dokumentów. Następnie możemy wybrać najkorzystniejszą ofertę. Po wyborze wykonawcy mają 10 dni na odwołania. Jeśli wpłynie odwołanie, czeka nas rozprawa w Krajowej Izbie Odwoławczej i dalsze czynności zależą od wyroku. Jeśli nie wpłynie odwołanie, wzywamy wybranego wykonawcę do uzgodnienia gwarancji należytego wykonania umowy. Po jej otrzymaniu będziemy mieli możliwość podpisania umowy. W związku z powyższym nie ma możliwości określenia terminu rozstrzygnięcia postępowania – zauważa Małgorzata Tarnowska.


Odcinek 10. Na etapie przygotowań i przetargu
 

Również na odcinku 10 (od węzła „Biała Podlaska” (bez węzła) do km ok. 641+011)widać postępy, ale nie na placu budowy. Obecnie Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej), co jest kluczowym krokiem przed rozpoczęciem prac. Dobrą wiadomością jest, że przetarg na wybór wykonawcy robót został ogłoszony w maju 2025 roku. Oferty można składać do 12 sierpnia tego roku. 

 

Sytuacja na odcinkach 6. i 7. Opóźnienia i roszczenia
 

Największe wyzwania wydają się dotyczyć odcinków 6. i 7. Zgodnie z informacjami GDDKiA, termin zakończenia robót dla odcinka 6. (Siedlce-Malinowiec) po aneksie wyznaczono na marzec 2026 roku. Znacznie bardziej problematyczny jest odcinek 7. (Malinowiec-Łukowisko). Tutaj termin zakończenia prac upłynął już w maju 2025 roku. - Na odcinku 7. termin zakończenia prac minął w maju 2025r., ale w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin wynikający z umowy może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska. 

 

Przejezdność z Siedlec do Białej Podlaskiej


Jednym z najbardziej nurtujących pytań jest kwestia przejezdności autostrady z Siedlec do Białej Podlaskiej jeszcze w tym roku. - W przepisach prawa nie ma terminu gwarancji przejezdności drogi. GDDKiA mobilizuje wykonawców, aby sprawnie realizowali roboty, tak by jak najszybciej oddać do ruchu autostradę – mówi rzeczniczka. Oznacza to, że kierowcy planujący podróż na wschód muszą uzbroić się w cierpliwość.


 CZYTAJ WIĘCEJ:

S19 w powiecie łosickim – wczesny etap planowania
 

Budowa drogi ekspresowej S19 przebiegającego przez powiat łosicki to melodia przyszłości. - Prowadzone są prace związane z wykonaniem Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej, które nadzoruje Oddział GDDKiA w Lublinien– informuje rzeczniczka GDDKiA. To bardzo wczesny etap planowania, daleko od rozpoczęcia budowy. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, GDDKiA ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie Projektuj i buduj. Budowa planowana jest w latach 2028-2030. 
Przypomnijmy, planowana trasa o długości ok. 32 km przebiegać będzie po nowym śladzie, przez pięć gmin - Sarnaki, Olszankę, Huszlew, Platerów oraz miasto i gminę Łosice.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Lcc 17.07.2025 21:49
Wiadukt na Domańskiej może do grudnia zdążą obiecanki cacanki na koniec czerwca

Stefan 17.07.2025 02:28
To jest tak... Ten region Polski, jest traktowany, jak piąte koło u wozu !!! Nikomu nie potrzebny, szczególnie przez centralę !!!

rolnik 17.07.2025 10:17
i niech tak zostanie,bo jak zawsze cos bedzie sknocone,jak zabiora sie za modernizacje czy cus tam

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama