Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 04:52
Reklama
Reklama
Reklama
Powstaje strategiczna przeprawa

Budowa S19 na granicy powiatów w decydującej fazie [GALERIA ZDJĘĆ, WIDEO]

Budowa odcinka S19 między Malewiczami a Chlebczynem wchodzi w intensywny etap. Inwestycja, kluczowa dla układu komunikacyjnego regionu nadbużańskiego, przekroczyła 78 procent zaawansowania, a na Bugu powstaje strategiczna przeprawa łącząca powiat łosicki z województwem podlaskim. Jednocześnie trwają procedury odwoławcze dotyczące decyzji środowiskowej, które – choć nie zatrzymują prac – mogą wpływać na dalszy harmonogram.
Budowa S19 na granicy powiatów w decydującej fazie [GALERIA ZDJĘĆ, WIDEO]
Odcinek Malewice – Chlebczyn przebiega przez województwa podlaskie i mazowieckie, a na terenie powiatu łosickiego kończy się w okolicach miejscowości Kózki i Franopol

Źródło: GDDKiA

Budowa najdłuższego podlaskiego odcinka trasy S19, prowadzącego z Malewicz do Chlebczyna, wchodzi w decydującą fazę. W listopadzie zaawansowanie rzeczowe inwestycji przekroczyło 78 procent, a czasowo sięga już blisko 94 procent. To znaczący postęp wobec początku października, gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o około 70-procentowym wykonaniu prac. Ten ponad 25-kilometrowy fragment Via Carpatii jest kluczowy dla układu komunikacyjnego południowego Podlasia oraz wschodniego Mazowsza i stanowi ważny element korytarza tranzytowego.

Galeria zdjęć z postępów budowy trasy S19:

Postępowanie środowiskowe przedłużone

W Biuletynie Informacji Publicznej pojawiło się zawiadomienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 9 października dotyczące budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od granicy województwa podlaskiego przez Łosice po granicę województwa lubelskiego. Z dokumentu wynika, że postępowanie odwoławcze w sprawie decyzji środowiskowej nie mogło zostać zakończone w wyznaczonym terminie. GDOŚ wyznaczył nowy termin rozpatrzenia sprawy – do 8 grudnia. Jako przyczynę zwłoki wskazano „skomplikowany charakter sprawy”. Decyzja środowiskowa określa warunki realizacji inwestycji na tym odcinku Via Carpatii. Od rozstrzygnięcia RDOŚ złożono odwołania, które obecnie rozpatruje GDOŚ.

Czytaj też: Powiat łosicki. Budowa S19 nabiera tempa [GALERIA ZDJĘĆ]

O wyjaśnienie sytuacji poprosiliśmy GDDKiA. Rzecznik lubelskiego oddziału, Łukasz Minkiewicz, poinformował, że mimo toczącego się postępowania inwestycja jest kontynuowana.

– Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, którą uzyskaliśmy w 2024 roku, posiada rygor natychmiastowej wykonalności, w związku z tym kontynuujemy prace nad dokumentacją projektową. Opracowujemy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej – przekazał rzecznik.

Jednocześnie zaznaczył, że postępowanie odwoławcze może mieć wpływ na kolejne etapy realizacji inwestycji. – Termin zakończenia realizacji tego odcinka będzie można wskazać w dniu podpisania umowy z wykonawcą, po wcześniejszym zakończeniu procedur przetargowych związanych z wyborem wykonawcy – dodał Minkiewicz. Zgodnie z informacjami GDDKiA, inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wyłoniony wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji ZRID, budowę drogi i niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Kwestie dotyczące szczegółów samego postępowania odwoławczego pozostają w gestii GDOŚ, który prowadzi sprawę.

Nowy korytarz tranzytowy

Odcinek Malewice – Chlebczyn przebiega przez województwa podlaskie i mazowieckie, a na terenie powiatu łosickiego kończy się w okolicach miejscowości Kózki i Franopol. Inwestycja obejmuje obszar gmin Dziadkowice, Siemiatycze (miejską i wiejską) oraz Sarnaki. Ma ona przynieść wymierne korzyści mieszkańcom – nowa trasa wyprowadzi ruch ciężki poza miejscowości, ograniczając hałas, wibracje i ryzyko wypadków. Jednocześnie skróci czas przejazdu i podniesie bezpieczeństwo dzięki ograniczeniu liczby skrzyżowań i likwidacji wjazdów bezpośrednio z posesji i pól. Zastosowanie ekranów akustycznych ma zmniejszyć oddziaływanie hałasu na tereny zabudowy.

Czytaj też: Bug wyzwaniem dla inżynierów. Budowa S19 przekroczyła półmetek

Najintensywniejsze prace prowadzone są obecnie przy przeprawie przez Bug, która będzie najbardziej widowiskowym obiektem inżynieryjnym na całej inwestycji. Konstrukcja składać się będzie z trzech części: estakady o długości około 135 metrów, mostu o długości około 200 metrów oraz kolejnej estakady liczącej blisko 325 metrów. W ostatnich dniach października trwał montaż zbrojenia i przygotowania do kolejnych etapów betonowania. To właśnie ta przeprawa połączy podlaski fragment S19 z mazowiecką częścią trasy i umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miejscowości położone wzdłuż obecnej drogi krajowej.

CZYTAJ TEŻ:

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama