Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 grudnia 2025 08:01
Reklama
Reklama

O czym powinna informować etykieta na kosmetykach?

Kupując kosmetyki, zwracamy uwagę nie tylko na wygląd ich opakowania, ale przede wszystkim na znajdujące się na nim informacje. Można dowiedzieć się z nich naprawdę wielu ważnych z perspektywy konsumenta rzeczy. Warto pamiętać, że producenci mają obowiązek umieszczania na kosmetykach konkretnych danych. Jak zatem powinna wyglądać ich etykieta, aby spełniała ważną funkcję informacyjną?
  • 11.04.2023 12:20
  • Autor: Grupa Tipmedia
O czym powinna informować etykieta na kosmetykach?

Jakie informacje musi zawierać etykieta na kosmetyku?

Opakowania kosmetyków często opatrzone są samoprzylepnymi etykietami. Przygotowywane są one przez firmy poligraficzne. Znanym przedsiębiorstwem tego typu jest Unilogo – drukowanie etykiet samoprzylepnych, m.in. na kosmetyki, to jego specjalność.

Zanim producent zleci drukarni przygotowanie nalepek, musi stworzyć ich projekt, pamiętając o wszystkich kluczowych elementach. Najważniejsze jest, aby naklejki zawierały dane, które są istotne dla klientów. Etykieta kosmetyczna musi zatem informować o:

  • nazwie i adresie firmy (opcjonalnie osoby), która odpowiada za wypuszczenie kosmetyku na rynek,
  • handlowej nazwie produktu kosmetycznego,
  • ilości kosmetyku, jaka znajduje się w opakowaniu (zazwyczaj podaje się liczbę gramów lub mililitrów zawartych w słoiczku, butelce itp.),
  • numerze partii kosmetyku,
  • terminie przydatności produktu kosmetycznego do użycia,
  • składnikach znajdujących się w kosmetyku; podaje się nazwy międzynarodowe w kolejności od największej zawartości do najmniejszej. Stosuje się przy tym nomenklaturę INCI (International Nomenclature of Chemical Ingredients),
  • funkcji i przeznaczeniu danego kosmetyku,
  • szczególnych ostrzeżeniach dotyczących stosowania kosmetyku (np. możliwości wywołania podrażnień, łatwopalności, przeciwwskazaniach do stosowania u dzieci itp.),
  • warunkach, w których powinien być przechowywany kosmetyk, aby nie stracił swoich właściwości.

Oprócz tego na etykietach niektórych kosmetyków wymagany jest symbol PAO (Period After Opening) – wygląda on jak otwarty słoiczek. Powinien on znajdować się na produktach wielokrotnego użytku. Informuje wówczas o tym, jak długo po pierwszym otwarciu kosmetyk zachowa trwałość i czystość o charakterze mikrobiologicznym.

O czym jeszcze czasami informują producenci?

Na wielu opakowaniach kosmetyków można też znaleźć informacje dodatkowe. Producenci umieszczają je, aby wyróżnić swój produkt oraz podkreślić jego zalety. Tym samym zachęcają klientów do jego kupienia. W zależności od typu kosmetyków, na ich etykiecie można więc znaleźć informacje dotyczące tego, że produkt ma właściwości nawilżające, działanie hipoalergiczne itp. Takie dane muszą być zgodne z prawdą.

Oprócz tego na etykietach kosmetycznych czasami znajdują się informacje o tym, że produkt nie był testowany na zwierzętach. Zdarzają się też oznaczenia kosmetyków jako naturalnych lub organicznych. Dodatkowo można znaleźć oznaczenie dotyczące możliwości recyklingu opakowania.

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaZamów prenumeratę tygodnika Słowo Podlasia na 2026 rok
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama