Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 09:09
Reklama
Reklama
Reklama
Pieniądze na bezkolizyjne przejazdy przyznane. Co dalej?

Biała Podlaska. Jaki plan na megainwestycję pod torami?

W lipcu miasto fetowało przyznanie dotacji od PKP PLK na inwestycję związaną z utworzeniem bezkolizyjnego przejazdu pod torami w ciągu Al. Jana Pawła II. Kiedy ruszy inwestycja i czy obejmie planowane przez miasto przejście pieszo-rowerowe w ciągu ul. Łomaskiej?
Biała Podlaska. Jaki plan na megainwestycję pod torami?
W koncepcji miasta znalazł się przejazd dla pieszych i rowerów pod torami na ul. Łomaskiej. Ostateczny zakres inwestycji powstanie jednak na etapie tworzenia dokumentacji technicznej - informuje PKP PLK

Autor: Joanna Danielewicz

17 lipca PKP PLK ogłosiła listę rankingową projektów w konkursie na bezkolizyjne przejazdy kolejowe. Na liście podstawowej znalazło się 16 wniosków z całego kraju, wśród nich jest projekt miasta Biała Podlaska zakładający likwidację obecnego przejazdu na ul. Łomaskiej i budowę tunelu pod torami łączącego tereny południowej części miasta z Al. Jana Pawła II.

Miejska koncepcja

Prezydent Białej Podlaskiej ogłosił wyniki konkursu jako nadejście historycznej zmiany w układzie drogowym miasta - Wniosek „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” jest jednym z 16 zakwalifikowanych do dofinansowania w konkursie PKP. To blisko 50 milionów złotych od Polskie Linie Kolejowe S.A. na nasz ekspercki projekt zastąpienia kolizyjnych przejazdów kolejowych przejazdem bezkolizyjnym na przedłużenia Al. Jana Pawła oraz zbudowania całego nowego układu drogowego w okolicy – komentował ogłoszone wyniki Michał Litwiniuk i wyliczał, że nowa koncepcja komunikacyjna zaplanowana przez miasto zapobiegnie paraliżowi komunikacyjnemu, zwiększy bezpieczeństwo i komfort uczestników ruchu drogowego, zoptymalizuje połączenie drogowe os, Za Torami z innymi częściami naszego miasta, skróci czas dojazdu służb ratunkowych i ułatwi dojazd do garnizonu wojskowego.

Miejska koncepcja od początku wzbudzała kontrowersje. Zaniepokojenia planami miasta nie kryli szczególnie mieszkańcy os. Za Torami właśnie. Od kilku miesięcy próbowali nakłonić władze miasta do zmiany koncepcji zgodnie z którą przejazd na ul. Łomaskiej przewiduje tunel pod torami dla pieszych i rowerów. Mieszkańcy postulowali, by miasto w zamian za zlikwidowanie przejazdu na ul. Łomaskiej zaplanowało tunel dla ruchu lokalnego w tym samochodów i autobusów miejskich w ciągu ul. Długiej, wychodzący na wysokości parku handlowego Karuzela. W tej sprawie w UM Biała Podlaska odbyły się dwa spotkania urzędników z mieszkańcami, których w negocjacjach reprezentował komitet społeczny „Nowy przejazd - wspólna sprawa.” 23 kwietnia złożył nawet w magistracie petycję z ponad 2 tys. podpisów, dołączając do niej koncepcję budowy tunelu dla ruchu lokalnego w osi ul. Długiej.

Plan na tunel pod Łomaską

Dziś już wiemy, że miasto nie zweryfikowało swoich planów pod oczekiwania mieszkańców os. Za Torami. Sprawą do rozstrzygnięcia pozostaje natomiast kwestia zaplanowanego przez magistrat tunelu pieszo-rowerowego pod torami na ul. Łomaskiej. Przypomnijmy bowiem, że priorytetem kolejowego konkursu jest likwidacja kolizyjnych przejazdów. Kolej likwidując przejazd naziemny, partycypuje w kosztach budowy przejazdu bezkolizyjnego. Zamknięcie przejazdu na Łomaskiej ma więc rekompensować budowa tunelu z wylotem w Al. JPII. - Jeżeli wygramy konkurs, to na pewno zostanie dofinansowany przejazd na przedłużeniu Al. JPII, a co do tego pieszo-rowerowego, są wątpliwości czy nie trzeba będzie go sfinansować ze środków własnych – przyznała na początku maja podczas spotkania z mieszkańcami Renata Tychmanowicz, naczelnik wydziału dróg w bialskim magistracie. 

Dziś, gdy PKP PLK wyłoniło już projekty, które dofinansuje. Pytamy przedstawicieli spółki o koncepcję miasta Biała Podlaska, zakładającą budowę przejazdu dla rowerów i przejścia dla pieszych pod torami na ul. Łomaskiej. 

- W ciągu ul. Łomaskiej, w miejscu zlikwidowanego przejazdu kolejowego, planowana jest budowa przejścia dla pieszych i rowerzystów. Należy jednak zaznaczyć, że ostateczny zakres prac zostanie określony na etapie opracowywania dokumentacji technicznej – informuje Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Rzeczniczka PKP PLK dodaje, że za realizację inwestycji odpowiadać będzie gmina miejska. -  PLK S.A. zadeklarowała współpracę oraz współfinansowanie ustalonego zakresu prac. Po spełnieniu przez gminę wszystkich formalnych wymagań, zostanie podpisane porozumienie, co umożliwi rozpoczęcie inwestycji – tłumaczy.

Jaka jest perspektywa czasowa, dla dofinansowanej przez PKP PLK inwestycji? Naczelnik wydziału dróg w maju rysowała ja mieszkańcom następująco:- Dokumentacja projektowa będzie trwała co najmniej dwa lata ze wszystkimi uzgodnieniami i pozwoleniami na budowę. Realizacja zajmie kolejne około 3 lata.

CZYTAJ TEŻ: 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Pepe 14.08.2025 15:14
Jak zwykle wszystko pod rowery w białej 😂

Obserwator 🤔 14.08.2025 14:36
Mnie ten tunel nie obchodzi, ale jaki jest koszt budowy tunelu dla pieszych i rowerzystów (myślę że awaryjne dla karetek i straży 🤔)? Ile procent więcej kosztował by taki tunel szerszy o kilka metrów, żeby auta też jeździły? Przecież projekt i tak trzeba zrobić i zapłacić 🤔

Nikt ważny 13.08.2025 22:31
Litwinuk polegnie w najbliższych wyborach za ten tunel ,jak Czapski za zgaszenie latarni

Wujek Dariusz 14.08.2025 11:21
Litwiniuk nie będzie mógł startować w najbliższych wyborach prezydenta miasta Biała Podlaska bo sprawuje swój urząd drugą kadencję więc wyczerpal limit. A Czapskiego nie pogrążyły zgaszone latarnie tylko nagonka lokalnej PiSowskiej i beereckiej szczujni propagandowej.

Zulu Gula 13.08.2025 18:40
To jest wspaniała wiadomość. Mieszkańcy os. Za Torami przesiądą się na rovery. Księdzu kanonikowi wyjdzie to na zdrowie nawet. Ojciec Mateusz pomyka rowerem, to i ksiądz Andrzej może

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama